Citat Ursprungligen postat av jmh64 Visa inlägg
Fick det att fungera till slut men blev inte klok på vilket device id kortläsarna skulle ha i oscam.server, det var i alla fall inte det man ser med dmesg.

Men i alla fall fick jag någon hängning igår och lyckades starta om utan att SD kortet var rökt, hade kört "sed -i.bkp '$s/$/ dwc_otg.speed=1/' /boot/cmdline.txt" vid installationen men det hjälpte tydligen inte.

Då tänkte jag att jag aktiverar watchdog för det hade jag då jag nästan hade 1 år uptime innan strömavbrottet, men instruktionen här fungerar inte.

pi@raspberrypi:~ $ sudo modprobe bcm2708_wdog
modprobe: FATAL: Module bcm2708_wdog not found.

Jag har "Linux raspberrypi 4.4.38+ #938 Thu Dec 15 15:17:54 GMT 2016 armv6l GNU/Linux".

Hittade en artikel om det problemet och körde då "sudo modprobe bcm2835_wdt" som den accepterade sen körde jag resten av instruktionen utan problem.
Men fungerar denna Watchdog?
Ärligt talat är det ganska lång tid sedan jag gjorde instruktionen för att installera watchdog och det är mycket möjligt att saker och ting har förändrats sedan dess.
Jag har heller inte haft anledning att prova watchdog sedan jag skrev instruktionen. Instruktionen skrevs för en Raspberry Pi 2 som var aktuell då, men du kanske har en 3:a? Eller också har något förändrats i Raspbian. Det börjar bli jobbigt att försöka hålla guiden uppdaterad för alla nya modeller av Raspberry Pi och inte minst för alla ändringar de gör i Raspbian.

Så jag har inget direkt svar på din fråga mer än att det fungerade då när instruktionen skrevs på en Raspberry Pi 2 och med den Raspbian-version som var aktuell vid den tiden.
Jag ska naturligtvis överväga att se över instruktionen och göra de uppdateringar som kan behövas idag. Men det är inget jag kommer att ha tid med på ett tag.

Du får helt enkelt prova själv och se om watchdog verkar fungera för dig. Själv har jag aldrig haft behov av någon watchdog då mina Raspberry Pi rullar väldigt stabilt ändå.