Sidan 40 av 82 FörstaFörsta ... 30383940414250 ... SistaSista
Resultat 391 till 400 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #391
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Hahaha tack tack

    menar att jag sköt 1 av 2

    vill för övrigt rekommendera www.m.nu för inköp av raspberry i startpaket eller bara raspen, billiga å snabba, finns det mesta
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  2. #392
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av CharlieX77 Visa inlägg
    Hej på er lite frågor

    1. undrar hur stor chansen/risken att sd korten blir korrupta/förstörda vid ett strömavbrott?
    2. finns det smidiga verktyg att göra backup på kortet så man har allt klart eller är det bara börja från "skratch" om/när strömavbrottet kommer?
    3. om ja på #2 finns någon fin guide a´la atomized för detta

    Funderingarna startade igår då ett äldre våffeljärn sköt jordfelsbrytaren, hade dock tur att den bara sköt 1/2 och raspen klarade sig, tanken gick till att köpa en komplett och göra klar som reservare....
    1. Om man har bra kort (Samsung, Transcend) så är risken att korten blir korrupta ganska liten. Jag har ännu inte lyckats få ett korrupt sådant kort efter två års lekande med Raspberry Pi. Jag har lyckats få några andra kort korrupta, det har varit billiga noname-kort (kineskopior) och ett Kingston och ett Sandisk. Jag sticker ut hakan och säger att Samsung och Transcend är de bästa korten att välja! Säkert kommer någon att ha en annan åsikt.

    2. Du kan göra en backup av kortet med win32diskimager programmet som du använde när du installerar. Det är bara att sätta i ett färdigt kort och välja Read istället för Write och så välja ett filnamn som det ska skrivas till. Haken är att olika kort varierar lite i storlek och du kan bara lägga tillbaka en sådan backup på ett kort som är minst lika stort som originalet. T.ex. ett 8GB kort är inte alltid lika stort utan olika fabrikat kan ha lite olika storlek, så det är inte säkert att du kan lägga tillbaka en backup från ett 8GB kort på ett annat 8GB kort om det råkar vara aningen mindre. Men du kan alltid lägga tillbaka en 8GB backup på ett 16GB kort t.ex. Det finns olika verktyg för att krympa en backup så att den alltid går att lägga tillbaka men det blir rätt så mycket krångligare.

    3. Finns tyvärr ingen färdig guide från min sida för detta. Men om du t.ex. installerar på ett 8GB kort, sedan gör en backupfil av det enl. ovan och har ett 16GB kort redo för att lägga tillbaka backupen på så klarar du dig i alla väder. Chansen är också rätt stor att två 8GB kort av samma fabrikat och typ köpta vid samma tillfälle ska vara lika stora så det bör funka att installera på ett av dem, göra en image-fil av det och lägga tillbaka på det andra. Jag använder själv en sådan image-fil som backup.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #393
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Tack för bra info som vanligt

  4. #394
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    en annan grej

    Upplever det som att AU fungerar lite klent ibland på OSCam? är den sämre här gentemot NewCS eller beror det på något annat?

    Har fått gå in och tvinga fram entitlements en par gånger för att det skall lira och nu senast uppgradera jag utbudet med en kanal utan att den vill komma igång, när jag gjorde det på newcs tiden skedde det direkt, kan absolut vara handhavande problem också...
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  5. #395
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Själv har jag aldrig haft några problem med au på oscam. Jag har kört oscam c:a 3 år nu och hela tiden har au fungerat som en klocka.

    Så jag har tyvärr ingen idé om vad dina problem beror på.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #396
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    ok tack ändå för svaret, får kika om jag missat något annat
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  7. #397
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    läser om oscam via en wiki, och hittar sektionen om auprovid:

    kollar min server och detta fält (via webinterfacet) är tomt, skall det vara tomt eller skall jag speca upp vilka användare som har au on?

    Edit: hittar även denna rad,(via streamboard.tv)
    Warning:
    When using the NewCamd protocol, always set AU directed at a reader. Setting "au = 1" will not work properly!

    nåja, kan ju hoppa igång också, nog för idag nu....
    Senast redigerad av CharlieX77 den 2014-12-04 klockan 20:10.
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  8. #398
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag vet inte riktigt vilket fält du syftar på i webinterfacet?

    Vad kör du för klient? Om du kör CCcam som klient med newcamdprotokollet så är det känt att au inte fungerar så bra. Kör du mgcamd eller CCcam med cccamprotokoll så ska det fungera.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #399
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    edit: delvist löst

    Ändrade till texten viasat,canaldigital på användaren och AU fungerar bättre så för mig i alla fall
    Senast redigerad av CharlieX77 den 2014-12-06 klockan 09:59.
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  10. #400
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Ett helt nytt problem...

    min raspberry pi server vägrar boota upp efter omstart, stängde av den med shutdown -h now men sedan vill den inte boota upp igen och jag kommer inte åt den, provade formatera om minneskortet för att köra från början men får felmeddelande att det inte går att formatera kortet, vad göra?

    vid något tillfälle har jag trott den bootat men den syns ändå inte i nätverket...


    Som tur var hade jag en reservare på hyllan så det är ingen panik, vill dock rädda denna för att åter ha en i reserv om olyckan är framme igen

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss