Sidan 76 av 82 FörstaFörsta ... 26667475767778 ... SistaSista
Resultat 751 till 760 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #751
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det stämmer som Minime säger att med PC/SC-läsare är det svårt att göra regler för att styra en viss kortläsare till en viss enhetsbeteckning. Det kanske kan gå om man kan knyta dem till fysiskt USB-uttag men jag har inte brytt mig om att försöka göra något sånt.

    I praktiken tycker jag det blir mindre problem med sånt här på en Raspberry Pi än på en stor PC, troligen beroende på att hårdvaran är mindre komplex. Jag har aldrig haft problem med att mina kortläsare bytt beteckning på små datorer som Dockstar eller Raspberry Pi. Däremot hände det rätt ofta när jag körde på PC.

    Så för min del har jag inte upplevt det som något problem vid omstarter. Det är klart att om ett kort inte är riktigt intryckt eller om det skulle finnas något glapp i anslutningen till kortläsaren kan man tänka sig att systemet hittar kortläsarna i olika ordning. Men det är min erfarenhet att så länge hårdvaran är OK och korten sitter i så hittar alltid systemet dem i samma ordning.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #752
    Så det finns inte mycket jag kan göra förutom att kanske kolla så korten sitter i riktigt och kolla så läsarna sitter i riktigt?

    Detta är väl inte hela världen egentligen, tänker mest nu då vi drar iväg husvagnen för sommaren. Jobbigt att sitta 25 mil från servern och det blir strömavbrott etc hemma...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #753
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kapish Visa inlägg
    Så det finns inte mycket jag kan göra förutom att kanske kolla så korten sitter i riktigt och kolla så läsarna sitter i riktigt?

    Detta är väl inte hela världen egentligen, tänker mest nu då vi drar iväg husvagnen för sommaren. Jobbigt att sitta 25 mil från servern och det blir strömavbrott etc hemma...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Nej, det är nog inte så mycket mer du kan göra tyvärr. Men som sagt, för mig har det aldrig varit ett problem. Jag vet inte om andra haft problem med att kortläsarna bytt enhetsbeteckning?

    En teoretisk möjlighet om du vill säkra dig inför en husvagnssemester skulle kunna vara att avstå från det ena utbudet och bara köra med ett kort medan du är ute och reser. D.v.s. koppla ur den ena kortläsaren och kommentera bort motsvarande rader ur oscam.server filen. På så vis finns det ju bara ett kort och en kortläsare så det kan inte bli någon förväxling. Det är ju ändå samma kanaler till 90% i båda utbuden.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #754
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Nej, det är nog inte så mycket mer du kan göra tyvärr. Men som sagt, för mig har det aldrig varit ett problem. Jag vet inte om andra haft problem med att kortläsarna bytt enhetsbeteckning?

    En teoretisk möjlighet om du vill säkra dig inför en husvagnssemester skulle kunna vara att avstå från det ena utbudet och bara köra med ett kort medan du är ute och reser. D.v.s. koppla ur den ena kortläsaren och kommentera bort motsvarande rader ur oscam.server filen. På så vis finns det ju bara ett kort och en kortläsare så det kan inte bli någon förväxling. Det är ju ändå samma kanaler till 90% i båda utbuden.
    Ja det har du iof rätt i, det är inte mycket man tappar under den tiden.

    Tack båda för snabba svar ännu en gång!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #755
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Ingen som haft problem med att när ni startat om hela raspberryn att ni inte kommer in med lösenordet ni skrivit in tidigare?

  6. #756
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av KaLnAk Visa inlägg
    Ingen som haft problem med att när ni startat om hela raspberryn att ni inte kommer in med lösenordet ni skrivit in tidigare?
    Nej, det känner jag inte igen. Det låter nästan som att ditt SD-kort blivit skadat eller något.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #757
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Nej, det känner jag inte igen. Det låter nästan som att ditt SD-kort blivit skadat eller något.
    Hittade felet själv. Har ju dynamiskt ip så när jag försökte logga in "utifrån" så kunde jag inte logga in. Men när jag försökte via lokala ipnumret så gick det fint. Visade sig att min router tappat sina inställningar med portöppningar osv. Därför.

    Problem found and solved. Tack

  8. #758
    Hej jag har en raspberry som har krassat så jag tog ett nytt sd kort och började om för början .
    Jag har följt denna guaid till punk och pticka.
    alr verkar gått jätte bra anda tils man skall till väbbsidan där kommer man inte in i väbsidan vad är det för fel ??????????
    Senast redigerad av evertihojen den 2017-09-29 klockan 05:57.

  9. #759
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av evertihojen Visa inlägg
    Hej jag har en raspberry som har krassat så jag tog ett nytt sd kort och började om för början .
    Jag har följt denna guaid till punk och pticka.
    alr verkar gå jätte bra anda tils man skall till väbbsidan dåkommer man inte in i väbsidan vad är det för fel ??????????
    Har du kortläsare anslutna?
    Om du har kortläsare definierade i oscam.server filen utan att det finns någon kortläsare fysiskt ansluten så dör oscam.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #760
    Jag har provat med och utan kortläsare utan resultat.
    Kortläsaren tänds upp vid start men slåcknar äffter en stund.
    Om man kör en räststart i putty skall man inte få ett ok vid promten då.

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss