Sidan 17 av 82 FörstaFörsta ... 715161718192767 ... SistaSista
Resultat 161 till 170 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #161
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    26
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av xlntjone Visa inlägg
    Hittade denna kortläsaren för den som vill ha lite billigare än Dustin och fraktfri.
    http://www.misco.se/product/product....SectionId=5797
    Denna kör jag också med, den fungerar riktigt bra samt att den inte drar så mycket ström att man måste ha den i en usb hub utan kan sitta direkt på Raspberryn.

    Appropå updates, om man har Alex2 clienter så var försiktig med senare versioner av SVN buildsen då de tydligen har problem att samsas på en kanal tillsammans med en annan client. Jag har problem nu med att varannan ECM inte verkar fungera. Enligt uppgift ska 8829 fungera så jag håller precis på att testa. Kan vara bra att veta ifall fler än jag har samma problem.

    Riktigt bra guide, det finns även ett kommando för de som kör med tex omnikey kortläsaren som heter pcsc_scan som man kan köra ifall man vill se att läsaren fungerar och hittar kortet.
    Senast redigerad av magnuso den 2014-02-01 klockan 11:38.

  2. #162
    Efter strömabrottet i fredags la min Raspberry av och fick då anledning att göra om hela installationen. Eftersom jag kör en AD-tekniks USB phoenix läsare (utan hub funkar bra) får man då ändra till /dev/ttyUSB0 och MP35 så funkar den excellent. Tack Atomied för super guidning

  3. #163
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Och nu har den rullat på över två veckor och går som en klocka!
    Så jag tror nog att man kan betrakta dessa versionerna som stabila.
    Jag har gjort lite analyser och kan komma fram till att det antagligen är javan som gör att raspen hänger sig.
    När jag nu kör med senaste oscam samt csp så fungerar det men måste använda en äldre java för att det skall fungera. Med den senaste javan så låser den sig efte 1-2 dagar..

  4. #164
    Jag har använt guiden två gånger då jag inte fick igång det efter första och samma felmeddelande dök upp denna gången. Bevisligen gör det inget för allt funkar nu men när man kör "insserv oscam" så står det "insserv: warning: script ´mathkernel´ missing LSB tags and overrides"

    Felet innan visade sig vara att jag dels inte satt raspberryns ip adress i acamd config och detta är märkligt eftersom denna inte var ändrad eller berörd och funkade i månader innan strömavbrottet samt att den string 010203 -osv inte var samma som tidigare installation. Googlade lite på insserv men fick inte någon klarhet i det hela.

  5. #165
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Stroker Visa inlägg
    när man kör "insserv oscam" så står det "insserv: warning: script ´mathkernel´ missing LSB tags and overrides"
    Det där är en bug i senaste versionen av Raspbian! Det har diskuterats tidigare här i tråden och en medlem har tipsat om hur man kan fixa det om man vill. Men felmeddelandet har ingen betydelse för vårt projekt så man kan strunta i det.

    Edit:
    Se detta inlägg och inlägget efter:
    http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post220850
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #166
    Tack. Skönt att höra/läsa..

  7. #167
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Hade problem rätt tidigt i forumet med en Rasp som stoppade. Nu när jag haft tid att fortsätta mina tester så visar det sig att det är CSP som ställer till det. Har stoppat CSP i min krånglande Rasp och nu har den lirat i en vecka. Gick bara ett dygn innan. Misstänkte tidigare att det berodde på Java. Kan någon bekräfta att det är så?
    Hur som helst så installerar jag om Raspen nu efter atomens utmärkta guide så bör jag nog kunna köra CSP också. Gillar CSP-GUI't.

  8. #168
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    32
    Tackad
    1 gånger
    Tror inte det är csp/java, jag har provat olika både openjdk och sun/oracle java med samma resultat. Har också provat utan csp det också med samma resultat. Det är ju som atomized säger inte någon större mening med csp, oscam klarar sig utmärkt självt men jag gillar också gui:t samt att det en helt otroligt fin implementation bowman gjort. Jag har följt guiden slaviskt flera gånger och med helt av varandra oberoende hårdvara med samma tråkiga resultat. Har nu gett upp och kör med en zotac zbox, söt liten sak fast stor om man jämför med pi:n.

  9. #169
    har du någon enkel guide för att installera sin gamla oscam binära backup fil om man vill gå tillbaka efter uppdatering?

  10. #170
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Bara att kopiera in/flytta backup binäen till rätt plats.

    ex:
    Kod:
    mv /usr/local/bin/oscam.<build> /usr/local/bin/oscam
    byt ut <build> till build nummer, så som 8892.

    Starta sedan om servern med hjälp av start scriptet.
    Kod:
    /etc/init.d/oscam restart
    Senast redigerad av Minime den 2014-02-09 klockan 09:57.

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss