Sidan 23 av 82 FörstaFörsta ... 1321222324253373 ... SistaSista
Resultat 221 till 230 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #221
    Strålande guide Atomized.
    Kan slå ett slag för tightvncserver om man vill mickla i ett grafiskt skal.
    Jätte enkelt att installera.
    apt-get install tightvncserver sudo framför om du inte är inloggad som root

    Starta i PI´n för att skapa lösenord
    tightvncserver

    Hämta program till din pc
    http://www.tightvnc.com/download.php

    Starta programmet i PC´n och ange IP adressen följ av :1 alt :2 eller vilket session du vill använda.
    Ange lösenordet och voila. Istället för att ansluta TV så har du X i ett fönster.
    Fantastiskt liten pryl den där Raspberry PI. Hur har man klarat sig så länge utan den...

    Tycker man upplösning osv är lite krassligt så lägger man till lite trams när man startar server.. Alltså i Raspberryn.
    vncserver :1 -geometry 1024x768 -depth 16 -pixelformat rgb565

    (Yepp det går att starta med både tightvncserver och vncserver)
    Senast redigerad av KuZ den 2014-05-06 klockan 19:31.

  2. #222
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Jag tänkte bara komma med en uppdatering som jag lovade. Nu har den stampat och gått "UpTime: 39d 05:17:43" utan problem så hos mig var det absolut omnikey läsarna som ställde till det.

  3. #223
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av pedro Visa inlägg
    Jag tänkte bara komma med en uppdatering som jag lovade. Nu har den stampat och gått "UpTime: 39d 05:17:43" utan problem så hos mig var det absolut omnikey läsarna som ställde till det.
    Tack för den rapporten!
    Just nu förstår jag inte riktigt varför Omnikey-läsarna ställde till problem för dig. Men det är bra att ha dina iakttagelser i fall andra skulle få liknande problem.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #224
    Färsking
    Reg.datum
    May 2014
    Inlägg
    21
    Tackad
    1 gånger
    Har problem med att konfigurera mot viasat. Får connetion med dreamboxen dock får inte servern kontakt med viasat kortet.

    Bus 001 Device 004: ID 076b:3022 OmniKey AG
    Senast redigerad av tornet91 den 2014-05-19 klockan 18:52.

  5. #225
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag är ledsen men pcscd i Linux stöder ännu inte Omnikeys nyaste läsare med ID 076b:3022...
    Jag har idag gjort ett tillägg i guiden om detta. Efter en viss tid (okänt hur lång) kommer pcscd säkert att uppdateras så att de nya läsarna också funkar fint. Men just nu är det problem med Omnikey-läsarna tyvärr.

  6. #226
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Självklart så fick jag hem mina kortläsare för någon dag sedan Nåja, finns det några andra kortläsare som funkar bra? Jag har idag för serieport, men misstänker att det är säkrare att köpa nya med USB än att fixa adapterkabel till de jag har?

    Tack för guiden.
    Senast redigerad av användarnamn den 2014-05-20 klockan 07:20.

  7. #227
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Du får en snabbare överföring av data till/från läsaren som är USB-ansluten än via en seriell port..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  8. #228
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av användarnamn Visa inlägg
    Självklart så fick jag hem mina kortläsare för någon dag sedan Nåja, finns det några andra kortläsare som funkar bra? Jag har idag för serieport, men misstänker att det är säkrare att köpa nya med USB än att fixa adapterkabel till de jag har?

    Tack för guiden.
    Ja, det är helt klart bättre att använda USB-anslutna läsare än att använda USB-serie adaptrar som brukar krångla...
    AD-Tekniks kortläsare funkar bra.
    Kolla etiketten på baksidan av dina Omnikey, står det 2006 där så är det den gamla typen som funkar.

    Jag har också lurat på en möjlig lösning för de nya kortläsarna från Omnikey men jag kan inte prova den då jag inte har någon sådan själv. Har du lite Linux-vana och vill försöka testa den lösningen så hör av dig.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #229
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Ja, det är helt klart bättre att använda USB-anslutna läsare än att använda USB-serie adaptrar som brukar krångla...
    AD-Tekniks kortläsare funkar bra.
    Kolla etiketten på baksidan av dina Omnikey, står det 2006 där så är det den gamla typen som funkar.

    Jag har också lurat på en möjlig lösning för de nya kortläsarna från Omnikey men jag kan inte prova den då jag inte har någon sådan själv. Har du lite Linux-vana och vill försöka testa den lösningen så hör av dig.
    Tyvärr inte alls bra på Linux, annars hade jag gärna försökt hjälpa. Jag skickar nog tillbaka läsarna och testar några andra istället för att vänta på lösning. (utnyttjar ångerrätten)
    Senast redigerad av användarnamn den 2014-05-20 klockan 10:03.

  10. #230
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av användarnamn Visa inlägg
    Tyvärr inte alls bra på Linux, annars hade jag gärna försökt hjälpa. Jag skickar nog tillbaka läsarna och testar några andra istället för att vänta på lösning. (utnyttjar ångerrätten)
    Bor du i närheten av Göteborg möjligen?
    Jag är ev. intresserad av att byta till mig en av de nya Omnikey-läsarna för test.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss