Sidan 38 av 82 FörstaFörsta ... 28363738394048 ... SistaSista
Resultat 371 till 380 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #371
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag har aldrig råkat ut för detta och heller aldrig använt failban så jag vet inte riktigt hur det fungerar.
    Men prova att stänga ner oscam och editera sedan oscam.user för hand och ta bort alla ev. rader med failban. Editera sedan oscam.conf och ta bort alla ev. rader med failbancount eller failbantime.

    Efter detta prova att starta upp oscam igen och se om felet kvarstår.
    Fick det å funka nu, gjorde om alla config filerna..

    Tack ändå.

  2. #372
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av stuts Visa inlägg
    Fick det å funka nu, gjorde om alla config filerna..

    Tack ändå.
    Ja, det var det jag hade tänkt att föreslå om det inte hade funkat med det jag skrev i förra inlägget...

    Kul att du fick igång det i alla fall!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #373
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Tjenixen, jag har använt mig av atomizeds eminenta guide och skulle nu vilja lägga in ett cronjob som startar om oscam varannan dag, jag har lagt till kommandot som fanns med i guiden, men den tycks inte göra en omstart av oscam ändå, fungerar det inte att köra dom som ett cronjob?

    Det jag (som root) har lagt in är:
    01 13 * * */2 /etc/init.d/oscam restart

  4. #374
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av användarnamn Visa inlägg
    Tjenixen, jag har använt mig av atomizeds eminenta guide och skulle nu vilja lägga in ett cronjob som startar om oscam varannan dag, jag har lagt till kommandot som fanns med i guiden, men den tycks inte göra en omstart av oscam ändå, fungerar det inte att köra dom som ett cronjob?

    Det jag (som root) har lagt in är:
    01 13 * * */2 /etc/init.d/oscam restart
    Vet inte om det går att använda /2 i dow fältet som du har gjort.
    De exempel jag hittar på nätet använder dom fältet istället typ:
    01 13 */2 * * /etc/init.d/oscam restart

    Har du provat så? Jag har inte provat detta själv så jag har inget 100% säkert svar på vad som fungerar. När du editerar crontab är du då inloggad som root och använder kommandot crontab -e ?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #375
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Läste en guide ang det här och då användes /2 på dow, men jag ska testa att sätta det enligt ditt exempel, det låter ju faktiskt vettigare. Annars provar jag att sätta 0,2,4,6 istället.

    Jag är inloggad som root med kommandot crontab -e.
    Återkommer om ett par dagar

  6. #376
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, efter att ha läst vidare så tror jag också att det borde gå att använda dow även om jag inte hittat något exempel på det.
    Ska se om jag får tid att testa detta. Jag har ju själv inte haft något behov av att starta om oscam så det är inget jag provat som sagt.

    Annars är det ofta så när man har problem med cron job som inte utförs att det handlar om rättigheter som saknas eller sökvägar som inte finns. Cron kör i en mer begränsad miljö och saknar kanske något man tar för givet.

    Du kan ju lusläsa /var/log/syslog och se om du hittar nånting om att det blir problem när cron job:et körs.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #377
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Har nu labbat lite mer med detta att starta om oscam via cron-job och det är helt klarlagt att det inte fungerar med mitt script /etc/init.d/oscam. Jag gjorde ett test där jag la in i crontab att oscam skulle startas om var 10:e minut och det händer inte.
    Jag pipe:ade outputen till en fil med följande resultat:
    Kod:
    root@lucid:~# cat /tmp/csrst.log
    Stopping OScam: failed!
    Starting OScam: failed!
    Scriptet fungerar alltså inte att köra från cron! Varför är lite svårt att reda ut. Jag ser inga direkta problem med de delar av scriptet jag har skrivit. Men det är så att själva grundscriptet är en del av Debian och anropar funktioner som finns i en fil som heter /lib/lsb/init-functions. Troligen är det anropet av de funktionerna som inte vill sig av någon anledning.

    Om jag orkar ska jag titta vidare på det här och se om det går att få fram en bra lösning för omstart av oscam via cron.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #378
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, eftersom jag har svårt att släppa grejor och dessutom har lite för mycket tid så grävde jag ner mig i detta...

    Problemet är som jag sa tidigare att cron kör sina job i en mycket mer begränsad miljö än den vanliga. Framför allt brukar det skilja i PATH. När jag körde ett testscript som printade ut cron:s miljö så fick jag detta:
    Kod:
    root@lucid:~# cat /tmp/env.log
    HOME=/root
    LOGNAME=root
    PATH=/usr/bin:/bin
    LANG=en_GB.UTF-8
    SHELL=/bin/sh
    PWD=/root
    Lite sparsamt alltså. Jag misstänkte att det var skillnaden i PATH som var problemet. Den normala PATH är PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin.

    Jag testade genom att starta ett enkelt sh och variera PATH:en och det var det som gjorde skillnaden ifall det fungerade eller inte. Så utan att gräva ner sig mer i Debians lib-rutiner så verkar det smidigaste sättet att lösa problemet vara att tillverka ett litet script som kompletterar PATH när cron-job:et körs.

    Jag tillverkade ett script som jag lade i /usr/local/bin. Scriptet döpte jag till oscam_cron_restart.sh och det ser ut så här:
    Kod:
    #!/bin/sh
    PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin
    export PATH
    /etc/init.d/oscam restart
    Genom att anropa detta script från cron i stället för att anropa /etc/init.d scriptet direkt så får du med dig PATH:en som behövs. Du kan skapa scriptet med nano-editorn som vanligt, lägg det i /usr/local/bin och glöm inte att göra scriptet körbart med:
    chmod +x /usr/local/bin/oscam_cron_restart.sh

    I crontab lägger du sedan in en rad typ:
    01 13 * * */2 /usr/local/bin/oscam_cron_restart.sh
    så borde det funka!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #379
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Du har verkligen för mycket fritid

    Kanon för dom som behöver ett starta om script, bra jobbat.

  10. #380
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Det där fungerade ju väldigt bra, tack.

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss