Sidan 22 av 82 FörstaFörsta ... 1220212223243272 ... SistaSista
Resultat 211 till 220 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #211
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Jag har nu bytt ut kortläsarna (omnikey) mot ad-tekniks. Nu får vi se om den fortsätter och hänger sig. Jag trodde att jag hittade felet ett tag då den fungerade ett litet längre tid än vanligt då jag bytte min router men då jag började känna mig övertygad att jag hade hittat felet så hängde den sig . Så jag återkommer med information framöver.

  2. #212
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    OK. Svårt att säga något med så lite information.
    Rent generellt skulle jag tro att det är större chans att Raspen går bra med Omnikey-läsare än med AD-Tekniks. Det säger jag bara för att AD-Teknik-läsarna är kända för att dra mycket ström och Raspens USB-portar har ganska klen strömmatning.

    Men det kan naturligtvis finnas en hel hög andra orsaker till att saker och ting inte fungerar. Återkom gärna om du får fram något.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #213
    Seniormedlem optimals avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    339
    Tackad
    23 gånger
    Installerade på ett nytt sdcard 4gb enligt atomized guide, utan cardserverproxy, har en orange AD-Tekniks läsare. Gjorde en omstart efter installation, sen har den gått i 52 dagar
    rasp kopiera.jpg
    Senast redigerad av optimal den 2014-05-03 klockan 11:13.
    DM8000 PVR Openpli 8.3

  4. #214
    Vill först tacka atomized för en bra guide som jag givetvis följt ordentligt
    Fick hem två Omnikey Cardman 3021 och den ena var märkt med 2006 och den andra 2013.
    Med 'lsusb' får jag
    Bus 001 Device 004: ID 076b:3022 OmniKey AG (2013)
    Bus 001 Device 005: ID 076b:3021 OmniKey AG CardMan 3121 (2006)
    * Givetvis står inte några årtal inom parentes... Ville bara tala om vilken läsare som är inkopplad

    Och när jag kör 'pcsc_scan' syns inte läsaren från 2013 så jag antar att det fattas något någonstans... Den från 2006 dyker så klart upp.
    Jag har inte provat att uppdatera några drivrutiner.

    Trycker jag in min gamla läsare från AD-teknik istället för den med 2013 så funkar båda läsarna som de ska så det är inte fel på mina conf-filer.
    Kan det vara så jäkligt att de nya Omnikey 3021 ännu inte kan hittas av 'pcsc_scan' och OSCam?

    Är det någon annan som stött på ett liknande problem? Och kanske i så fall har en lösning?
    Senast redigerad av drasut den 2014-04-19 klockan 15:42.

  5. #215
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av drasut Visa inlägg
    Kan det vara så jäkligt att de nya Omnikey 3021 ännu inte kan hittas av 'pcsc_scan' och OSCam?
    Det låter som att det skulle kunna vara fallet i.o.m. att de har ändrat 076b:3021 till 076b:3022. Det är de här strängarna alla drivrutiner använder för att känna igen olika utrustningar. Troligen är inte pcscd uppdaterad med 076b:3022 ännu.

    Vet ej om det går att gå runt detta på något vis. Jag återkommer om jag hittar en lösning.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #216
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Ja nu har min pi rullat på i 16 dagar sen jag bytte ut mina omnikey mot ad-tekniks läsare. Så länge har de inte gått i ett sträck tidigare så nu hoppas jag att den får fungera. Nått problem med omnikey läsarna verkar det vara då jag har följt atomized guide till punkt och pricka + använder extern usb hub för att driva läsarna. Jag återkommer med mer info om nån vecka till eller om den hänger sig med ad-tekniks läsarna. Jag såg att svarstiderna ökade lite grann med Ad-tekniks läsare men annars inga problem med dessa.

  7. #217
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av pedro Visa inlägg
    Ja nu har min pi rullat på i 16 dagar sen jag bytte ut mina omnikey mot ad-tekniks läsare. Så länge har de inte gått i ett sträck tidigare så nu hoppas jag att den får fungera. Nått problem med omnikey läsarna verkar det vara då jag har följt atomized guide till punkt och pricka + använder extern usb hub för att driva läsarna. Jag återkommer med mer info om nån vecka till eller om den hänger sig med ad-tekniks läsarna. Jag såg att svarstiderna ökade lite grann med Ad-tekniks läsare men annars inga problem med dessa.
    Tack för rapport!
    Det verkar ju som att byte av läsare gjorde skillnad för dig. Jag har lite svårt att förstå varför men tydligen fungerade Omnikey sämre i ditt fall. Själv kör jag med Gemalto PC/SC läsare (utan hub), den är snarlik Omnikey och jag har upptider på över 60 dagar nu.

    Men alla såna här rapporter från er användare är bra för om flera rapporterar samma sak så kan man kanske börja se ett mönster i problemen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #218
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Min Raspberry Pi bara rullar på.
    Linux har nu varit uppe i 104 dagar och oscam och CSP har rullat i 67 dagar, än syns inga tecken på att det skulle vara några problem att köra en Raspberry Pi stabilt under lång tid.

    Image1.jpg
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #219
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Utmärkt guide. 172 dagar utan problem..
    Upptid.PNG
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  10. #220
    Tack för guiden, håller på att sätta upp en egen server.
    Dock så rekommenderas det att man genererar nya SSH nycklar enligt följande:
    Kod:
    Delete old ssh host keys: rm /etc/ssh/ssh_host_*
    Reconfigure OpenSSH Server: dpkg-reconfigure openssh-server

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss