Sidan 66 av 82 FörstaFörsta ... 1656646566676876 ... SistaSista
Resultat 651 till 660 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #651
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    46
    Tackad
    2 gånger
    hoj nu har server varit igång sedan i går kväll och det funkar bra .
    försöker nu installera Komplettera med srvid fil enligt guiden och det verkar funka enligt putty men i oscam ser jag ingen info i Last Channel bara typ så här 0B00@000000:1BAC unknown

  2. #652
    Citat Ursprungligen postat av bengus Visa inlägg
    hoj nu har server varit igång sedan i går kväll och det funkar bra .
    försöker nu installera Komplettera med srvid fil enligt guiden och det verkar funka enligt putty men i oscam ser jag ingen info i Last Channel bara typ så här 0B00@000000:1BAC unknown
    Har også samme feil, alt fungerer men får ikke opp info om kanalaen under last channels og har resrtartet boxen etter installasjon av srvid enligt guide.. Også ny installasjon. Har prøvd med to installasjoner på to forskjellige sdkort men samme problem med at jeg ikke får navn på kanalene..
    Senast redigerad av Taita den 2016-11-19 klockan 10:45.

  3. #653
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bengus Visa inlägg
    hoj nu har server varit igång sedan i går kväll och det funkar bra .
    försöker nu installera Komplettera med srvid fil enligt guiden och det verkar funka enligt putty men i oscam ser jag ingen info i Last Channel bara typ så här 0B00@000000:1BAC unknown

    Citat Ursprungligen postat av Taita Visa inlägg
    Har også samme feil, alt fungerer men får ikke opp info om kanalaen under last channels og har resrtartet boxen etter installasjon av srvid enligt guide.. Også ny installasjon. Har prøvd med to installasjoner på to forskjellige sdkort men samme problem med at jeg ikke får navn på kanalene..
    Hej, det är så att nutida versioner av oscam automatiskt skapar en tom oscam.srvid2 fil i mappen /usr/local/etc. Om den filen finns så vill inte oscam läsa filen oscam.srvid som scriptet skapat.
    Lösningen är att radera oscam.srvid2 filen som ligger i mappen /usr/local/etc och starta om oscam.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #654
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    46
    Tackad
    2 gånger
    funkade fint tack atomized :-)

  5. #655

    Red face

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Hej, det är så att nutida versioner av oscam automatiskt skapar en tom oscam.srvid2 fil i mappen /usr/local/etc. Om den filen finns så vill inte oscam läsa filen oscam.srvid som scriptet skapat.
    Lösningen är att radera oscam.srvid2 filen som ligger i mappen /usr/local/etc och starta om oscam.
    Lærerikt dette, men etter litt plunder fikk jeg sletta oscam.srvid2 og nå virker det. Takk for hjelpen..

  6. #656
    Skulle ta en kopi av mitt perfekte image, slik at jeg hadde et i reserve. Brukte win32imager til dette og hadde to like 8gb sandisk kort . Men mitt original image ble ødelagt av en eller annen grunn. Måtte bruke timer på å nyinstallere det igjen :-( Hadde låst sd adpteren slik at originalen ikke skulle være mulig å skrive til. Her skjedde det flere ting trur jeg. For det første hadde jeg kjøpt en billig ekstern usb sd kort leser fra netonnet. Det viser seg at usb sd kort leser ikke detektere at sd-adpteren står i låst posisjon, altså kortet står åpnet til å bli endret på. Mulig at windows 10 går inn å gjør noen endringer som jeg ikke har kontroll på? Men anyway etter å ha spekulert litt tok jeg min gamle lenovo x201 som kjører win10 med innebygget sd kortleser og som også detektere at kortet er låst og dermed ikke klarer å endre noe på kortet. Tok så et nytt kopi av kortet med winimager og nu har jeg to like imager, slik at jeg har en backup. Og her er link til sdkortleser som ikke skjønner at sdkortadapteren er locked.
    https://www.netonnet.no/art/fotoogvi.../176462.11628/

  7. #657
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Tråkigt att höra att din perfekta image blev förstörd. Men det låter som att du är igång igen med en nyinstallation.
    Jag har faktiskt inte provat så mycket med olika USB SD-kortläsare så jag vet inte om det finns sådana som ignorerar skrivskyddet. Tack för varningen i alla fall!

    Skall man göra en säkerhetskopia med Win32diskimager är det mycket viktigt att hålla reda på knapparna Read och Write. Read är för att läsa från SD-kortet till en fil (alltså göra en säkerhetskopia) och Write är för att skriva från en fil till SD-kortet (det som man normalt gör när man installerar).
    Skulle man ta fel på dessa knappar kan det bli som du beskrev att man skriver från en tom fil till SD-kortet och då blir innehållet på SD-kortet förstört. Jag vet inte om det var detta du råkade ut för men jag har själv varit nära att trycka fel någon gång...

    Vad gäller backup så tycker jag det viktigaste är att se till att man har kopior på sina inställningsfiler oscam.conf, oscam.server och oscam.user. Har man bara det så går det rätt snabbt att installera upp ett nytt kort enligt guiden och lägga in sina filer så är man igång igen. Det tar max en timme om man är lite van. Jag har själv slutat att ta backup på något annat än inställningsfilerna i.o.m. att jag så snabbt kan installera om ifall det behövs.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #658
    Takk for svar. Må ha en liten image på lur . Fruen går bananas hvis tven går ned og hun må vente en time.

  9. #659
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Du har inte installerat dessa paket.
    D.v.s.

    Kör kommandot:

    Din innboks er full...

  10. #660
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Har kört oscam server i 3 år nu utan problem på en "vanlig" linux dator med 2 Omnikey läsare.

    Igår kväll så gav jag mig på att flytta det till en raspberry.

    Körde guiden till punkt och pricka. La över mina befintliga config filer och server startar igång normalt.

    Allting ser normalt ut till efter ca 3 minuter.

    Då står det i oscams webinterface: "timeout (5000 ms)"

    Dock bara på CD kortet. Inte på via...

    Någon som råkat ut för liknande?

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss