Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Artikel: Rädda din gamla Miraclebox Premium Twin HD

  1. #1
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger

    Artikel: Rädda din gamla Miraclebox Premium Twin HD

    Du kan se sidan på https://www.comhit.net/content/340-R...remium-Twin-HD
    *********
    Min Miraclebox Premium Twin HD startade inte upp som den skulle och fastnade i "boot" läge, d.v.s. det stod bara "booting" i displayen och den där cirkeln snurrade men sedan hände det inte mer än så.
    Det gick inte att flasha-om imagen då den inte ens bootade på USB-stickan.
    Precis innan detta hände så startade den upp ibland, men hela systemet hängde sig/låste sig helt och ibland startade den bara om.

    Så monterade upp boxen och tittade på alla komponenterna på kretskorteten.

    Vid en första anblick så såg jag ingenting förutom att fläkten till PSU´n aldrig snurrade om jag förstökte starta upp den utan höljet (Hade haft lite problem med detta tidigare med).
    Så provade att montera bort fläkten, rengöra och smörja upp den med låsolja för att sedan montera tillbaka den igen, men detta hjälpte inte denna gången.

    Tittade över komponenterna ennu en gång mer nogrant och ser att en av kondesatorerna på PSU kretsen har svullit upp.
    Så monterar lös PSU-kretskort och löder lös kondenatorn som svullit.
    Bifogad fil 2928Bifogad fil 2929Bifogad fil 2930

    Det var en 10V, 1000uF, (M)105°C RAD Kondensator.
    Viktiga här är att Volten är det samma eller över, samma grad tal och faraden är det samma eller högre.
    (Om det är en standard eller en låg impedans kondensator har ingen större betydelse då det gäller PSU).
    Googlar man lite så verkar det vara rätt så vanligt att just denna kondensatorn går sönder på denna modellen.

    Jag hittade ingen likadan som fanns på lager och för att den skulle hålla lite längre så köpte jag en 16V, 1000uF och 105°C låg impedans kondensator från electrokit.se.
    Artikel nummer: 41017694

    Rekommenderat för att kunna byta trasiga el-komponenter.
    • Lödpenna (Med en effekt mellan 15 och 30 Watt)
    • Tennsug (För att kunna suga upp det gamla tennet)
    • Lödtenn (0,8 till 1 mm)


    Bifogad fil 2931Bifogad fil 2932

    (Observera den gråa randen på sidan av kondensatorn, detta är minus-sidan av kondensatorn och ska vara vänd/på samma sida som det svarta fältet på kretskortet.
    Efter detta så var det bara att löda tillbaka den nya kondensatorn, vända på kretsen för att klippa-av resterande av överflödiga kondensatorbenen och montera tillbaka PSU-kretsen i boxen igen.

    Bifogad fil 2933

    Såvida inte det är något annat fel på kortet/komponenterna så ska boxen nu starta upp utan problem.
    Detta löste problemet för mig till en billig summa av lite tid, lödtråd, kondensator med frakt på 35 kr.
    Så slapp jag skrota min trogna c:a 6 år gamla miraclebox som dessutom inte går att få tag på längre. =)
    Har förövrigt vart sjukt nöjd med denna box.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Dåliga elektrolytkondensatorer är ett väldigt vanligt fel på elektronik som börjar bli några år gammal.
    Jag gjorde en liknande operation på en Vu+ Duo för ett antal år sedan.
    Man kan titta efter om några kondensatorer ser svullna ut eller om de har läckt ut något på kretskortet. I båda fallen är de kass och måste bytas.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Dåliga elektrolytkondensatorer är ett väldigt vanligt fel på elektronik som börjar bli några år gammal.
    Jag gjorde en liknande operation på en Vu+ Duo för ett antal år sedan.
    Man kan titta efter om några kondensatorer ser svullna ut eller om de har läckt ut något på kretskortet. I båda fallen är de kass och måste bytas.
    Hört rycktas att det är ett väldigt vanligt fel att kondesatorer sväller på just PSU´n .
    En dum fråga kanske, men hur ser man om det läkt ut något från en kondensator?
    Såg något lite ljusbrunt/beige massa mellan några komponenter, men vet inte om detta är något som ska vara för att hålla ihop komponenterna från tillverkning eller om det kan vara något som läkt ut ur dem?
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Hört rycktas att det är ett väldigt vanligt fel att kondesatorer sväller på just PSU´n .
    En dum fråga kanske, men hur ser man om det läkt ut något från en kondensator?
    Såg något lite ljusbrunt/beige massa mellan några komponenter, men vet inte om detta är något som ska vara för att hålla ihop komponenterna från tillverkning eller om det kan vara något som läkt ut ur dem?
    Man brukar kunna se att det blivit en beläggning av något som flutit ut under kondensatorn på kretskortet. Men det förekommer också att tillverkaren helt avsiktligt använder vax eller liknande materiel för att hålla vissa komponenter på plats så för den oinvigde kan det vara svårt att se skillnad. Men normalt brukar man nog inte fästa vax eller liknande på kondensatorer. Däremot gör man det ofta på spolar för att förhindra att de orsakar oljud, höga obehagliga toner som man ibland kan höra från viss elektronik.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2019
    Inlägg
    60
    Tackad
    7 gånger
    Det är rätt vanligt att större kondensatorer limmas på kortet. För att mekaniskt sitta fast. Hur se skillnad på lim och läckage... Jag tror att för det mesta är limmet tjockt. Det som läcker ut ur en konding är mer flytande. Är det vitt så är det rätt säkert lim. Har det runnit iväg en bra bit från kondingen, så är det nog läckage. Ser du samma sak runt flertalet av kondingarna och det ser snyggt ut, så är det nog lim.

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Kondingar som har givit upp brukar även lukta "illa".

Liknande ämnen

  1. Miraclebox premium twin+ och openli4
    Av mmbv5 i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-09-20, 12:48
  2. OpenPli till Miraclebox premium twin HD?
    Av lewham i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-05-12, 18:12
  3. Miraclebox Premium Twin Plus ang kanallistor ?
    Av Zoorg i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-12-30, 23:27
  4. Hur uppdatera en Miraclebox Premium Twin HD ?
    Av Zoorg i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-12-09, 16:32
  5. Problem med Miraclebox Premium Twin HD (2xS2)
    Av timsan i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss