Sidan 48 av 82 FörstaFörsta ... 38464748495058 ... SistaSista
Resultat 471 till 480 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #471
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg

    Annars av det du räknar upp så låter Deltaco strömförsörjningen som den svagaste länken. 1A kan vara i klenaste laget. Pi drar väl c:a 700mA och sedan kortläsarna på det så närmar man sig 1A. Man får ha i tanken också att de flesta spänningsaggregat har överdrivna spec:ar så de klarar inte alltid att lämna det som står på. Det är tryggare med en 2A eller 3A strömförsörjning till Raspberry Pi.
    Det är kanske för tidigt att tända cigarren ännu (det är ju inte över innan den feta damen börjar sjunga), men...
    ... jag köpte i torsdags den här:

    http://www.webhallen.com/se-sv/mobil..._24a_usb_svart

    Och nu har Pi'n tuffat på i 4 dagar utan att krångla, så det verkar som en kraftigare strömadapter kan köra skillnad. På ett sätt känns det märkligt att 1A inte skulle räcka, det är ju till exempel den styrkan jag har på min DM800SE's adapter, och den borde väl egentligen kräva mer "kräm" än den lilla Pi'n?
    Men jag är hur som helst glad och nöjd nu!

  2. #472
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av arctica Visa inlägg
    Det är kanske för tidigt att tända cigarren ännu (det är ju inte över innan den feta damen börjar sjunga), men...
    ... jag köpte i torsdags den här:

    http://www.webhallen.com/se-sv/mobil..._24a_usb_svart

    Och nu har Pi'n tuffat på i 4 dagar utan att krångla, så det verkar som en kraftigare strömadapter kan köra skillnad. På ett sätt känns det märkligt att 1A inte skulle räcka, det är ju till exempel den styrkan jag har på min DM800SE's adapter, och den borde väl egentligen kräva mer "kräm" än den lilla Pi'n?
    Men jag är hur som helst glad och nöjd nu!
    Som sagt var man kan aldrig vara riktigt säker. Men jag brukar räkna en Raspberry Pi som stabil om den har gått 2-3 dar utan problem. Är det problem brukar de visa sig under de första dagarna.

    Det är inte bara strömstyrkan det hänger på. 1A räcker gott att driva en Pi med lite tillbehör. Men det som är viktigt när det gäller att driva en dator är att spänningen är ren och stabil! Minsta variation eller avbrott ställer till problem. När man laddar batterier (som de flesta USB-laddare är designade för) spelar det ingen roll om spänningen varierar lite eller innehåller mikrosekundlånga avbrott, batteriet blir laddat ändå. Men när man driver en dator är ren och stabil ström avgörande! Variationer i matningsspänningen eller mikro-avbrott kan orsaka omstarter eller andra skumma fenomen.

    Därför är det lite olyckligt att Raspberry Pi marknadsförs som att kunna drivas med en mobilladdare, för det är långt ifrån alla mobilladdare som klarar jobbet att driva en Pi. Även om de klarar att ladda mobilens batteri utmärkt.

    Så det är lite "trial and error" för att hitta en bra strömförsörjning till sin Raspberry Pi.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #473
    Har idag på morgon satt min raspberry pi i skarptläge. Allt funkar men jag ser minnesförbrukningen ökar hela tiden. Uppe i 104.8 MB just nu. Är det något fel eller kommer den stanna upp efter ett tag? Kortet och servern har varit igång 8 tim

  4. #474
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mrpepsi Visa inlägg
    Har idag på morgon satt min raspberry pi i skarptläge. Allt funkar men jag ser minnesförbrukningen ökar hela tiden. Uppe i 104.8 MB just nu. Är det något fel eller kommer den stanna upp efter ett tag? Kortet och servern har varit igång 8 tim
    Tyvärr startade jag om min oscam nyss så jag vet inte exakt hur det ser ut efter en tids drift. Jag har i alla fall aldrig haft problem med att minnet tagit slut. Tänk på att UNIX cachar mycket och det är den fetmarkerade siffran som är intressant:
    Kod:
    root@lucid:/usr/local/etc# free
                 total       used       free     shared    buffers     cached
    Mem:        447824     209820     238004          0      80028      77300
    -/+ buffers/cache:      52492     395332
    Swap:       102396          0     102396
    Så här ser min Pi ut just nu, oscam startade om nyss men Linux och CSP har en upptid på 39 dagar. Nu kör jag i.o.f.s. CSP på min Pi också. Troligen är det den som tar mest minne (Java).
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #475
    Oki. Jag avvaktar nåndag å se vad som händer . Kör inte Csp är det något jag bör göra?

  6. #476
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mrpepsi Visa inlägg
    Oki. Jag avvaktar nåndag å se vad som händer . Kör inte Csp är det något jag bör göra?
    Kort svar Nej!

    Jag kör CSP bara för att få in de nordiska frikanalerna på Viasat. Men sedan de danska kanalerna slutade fungera för en tid sedan så är det bara de norska (+ vissa svenska) som går att se. Så det tillför egentligen ingenting (mer än NRK). Men det snurrar fortfarande kvar hos mig även fast jag sällan/aldrig använder det numera.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #477
    Då skippar vi CSP .

    vilken kod ska jag använda för att se memory usage? Är lite av en hrmm... nybörjare när det gäller linux. O:-)

  8. #478
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Det finns många versioner av oscam med minnesläckor men senaste borde vara rätt bra då det nyligen jobbats en hel del med att få bort minnesläckor.

  9. #479
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mrpepsi Visa inlägg
    Då skippar vi CSP .

    vilken kod ska jag använda för att se memory usage? Är lite av en hrmm... nybörjare när det gäller linux. O:-)
    Använd kommandot:
    free

    Som jag visade i detta exempel:
    http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post235805

    Du kan också använda kommandot:
    top

    för att få en bild av hur mycket resurser varje process drar. Min oscam drar c:a 0.7% mem när jag kollar med top. För att avsluta top tryck CTRL+C.
    Senast redigerad av atomized den 2015-03-02 klockan 19:07.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #480
    total used free shared buffers cached
    Mem: 445740 121096 324644 0 49628 46728
    -/+ buffers/cache: 24740 421000
    Swap: 102396 0 102396

    Detta är vad jag får.

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss