Sidan 68 av 82 FörstaFörsta ... 1858666768697078 ... SistaSista
Resultat 671 till 680 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #671
    Hej!

    Jag har använt denna utmärkta guiden ett antal gånger nu. Senast så satte jag upp det på en Pi med en fysiskt trasig USB-port, och kunde då givetvis bara använda en läsare. När jag nu försöker starta en annan Pi (med två fina USB-portar) med samma SD-kort, så får jag inte igång den ("stuck in red light"). Borde jag inte kunna boota upp mitt fungerande SD-kort i vilken Pi som helst? Det är samma HW revision vad jag kan se.

    Mvh ctm555

  2. #672
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ctm555 Visa inlägg
    Hej!

    Jag har använt denna utmärkta guiden ett antal gånger nu. Senast så satte jag upp det på en Pi med en fysiskt trasig USB-port, och kunde då givetvis bara använda en läsare. När jag nu försöker starta en annan Pi (med två fina USB-portar) med samma SD-kort, så får jag inte igång den ("stuck in red light"). Borde jag inte kunna boota upp mitt fungerande SD-kort i vilken Pi som helst? Det är samma HW revision vad jag kan se.

    Mvh ctm555
    Om det är samma HW-version borde det gå tycker jag. Men det är ju också så att stöd i mjukvaran för nyare HW-versioner kommer i samband med att den nya hårdvaran släpps. Vilket innebär att det ofta inte går att köra äldre mjukvara på nyare hårdvara.

    Det kan ju möjligen vara så att det finns någon hårdvaruskillnad mellan dina två Pi även om de ser ut att vara av samma version?
    Sista utvägen är ju att installera om, vilket inte tar så lång tid och tar du vara på config-filerna från det gamla SD-kortet går det ännu fortare.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #673
    Bestillte en Orange Pi PC H3 for 15o kr m/box fra gearbest.com, la inn image rmbian_5.20_Orangepipc_Debian_jessie og fulgte videre guiden her. Serveren går så det suser. Gikk veldig fort å installere denne fra scratch, raskere en raspberry. Har bare hatt den opp å gått noen timer men synes å være stabil..

  4. #674
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Taita Visa inlägg
    Bestillte en Orange Pi PC H3 for 15o kr m/box fra gearbest.com, la inn image rmbian_5.20_Orangepipc_Debian_jessie og fulgte videre guiden her. Serveren går så det suser. Gikk veldig fort å installere denne fra scratch, raskere en raspberry. Har bare hatt den opp å gått noen timer men synes å være stabil..
    Kul att höra!
    Jag kör själv faktiskt också med en H3-maskin numera, en Beelink X2 som är nästan identisk hårdvarumässigt med Orange Pi PC. Den har varit helt stabil i 77 dagar nu.
    Jag gillar Orange Pi PC och dess kusin Beelink X2 som är billiga små kvicka datorer som prestandamässigt spöar Raspberry Pi och faktiskt är mer vettigt designade med avseende på USB och LAN prestanda än Raspberry Pi.
    Armbian är ett mycket bra val av operativsystem på dessa datorer, jag använder det själv och är mycket nöjd.

    Jag har haft lite tankar om att ev. göra en guide för Oscam på dessa datorer. Men som du själv säger så är det egentligen bara att installera operativet och sedan följa denna guiden från Del 3 och framåt. Allt funkar likadant.

    Jag har skrivit lite om Orange Pi PC i denna tråden https://www.comhit.net/showthread.ph...PC-en-15-dator och lite om Beelink X2 här https://www.comhit.net/showthread.php/38091-Beelink-X2
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #675
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Om det är samma HW-version borde det gå tycker jag. Men det är ju också så att stöd i mjukvaran för nyare HW-versioner kommer i samband med att den nya hårdvaran släpps. Vilket innebär att det ofta inte går att köra äldre mjukvara på nyare hårdvara.

    Det kan ju möjligen vara så att det finns någon hårdvaruskillnad mellan dina två Pi även om de ser ut att vara av samma version?
    Sista utvägen är ju att installera om, vilket inte tar så lång tid och tar du vara på config-filerna från det gamla SD-kortet går det ännu fortare.
    Hmm, ja jag får väl göra så Knepigt att det inte funkar att boota ändå tycker jag. Ska kolla exakt vilka HW revisioner det är.

  6. #676
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    46
    Tackad
    2 gånger
    hej
    uppdaterade min oscam server till r11289 från r9856 då slutade min viasat läsare att funka ? så här ser min oscam server ut är det nån som ser nått fel. kör med Phoenix/Smartmouse läsare

    [reader]
    label = viasat
    protocol = mouse
    device = /dev/ttyUSB0
    caid = 090F
    detect = cd
    group = 1
    emmcache = 1,3,2,0
    blockemm-g = 1

  7. #677
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Finns /dev/ttyUSB0 eller har den fått en annan numrering ?

  8. #678
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bengus Visa inlägg
    hej
    uppdaterade min oscam server till r11289 från r9856 då slutade min viasat läsare att funka ? så här ser min oscam server ut är det nån som ser nått fel. kör med Phoenix/Smartmouse läsare

    [reader]
    label = viasat
    protocol = mouse
    device = /dev/ttyUSB0
    caid = 090F
    detect = cd
    group = 1
    emmcache = 1,3,2,0
    blockemm-g = 1
    Nyare versioner av oscam behöver en extra parameter på kortläsaren när man använder 090F-kort.
    Prova att lägga till raden
    readtiers = 2
    på din kortläsare i oscam.server filen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #679
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    46
    Tackad
    2 gånger
    funkade fint med readtiers = 2
    tack atomized

  10. #680
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    292
    Tackad
    25 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Hej, det är så att nutida versioner av oscam automatiskt skapar en tom oscam.srvid2 fil i mappen /usr/local/etc. Om den filen finns så vill inte oscam läsa filen oscam.srvid som scriptet skapat.
    Lösningen är att radera oscam.srvid2 filen som ligger i mappen /usr/local/etc och starta om oscam.

    Hej! Lite kul mellandagsfix, var på kjell company idag och köpte en raspberrypi3, hade en smartreader v2 liggande. Följde denna mycket bra skrivna guide, tack atomized.
    Det var inga problem att få igång server med mitt nya viasat 0940!! Fast IP-addres, skapa en egen användare gick mycket bra.
    Komplettera med srvid fil gick också bra, men srvid2 fick jag inte till kan givetvis kopiera in färdig srvid2 från tex kos.hdsat.pl/menu-37.html! Men nu vill man ju ha pricken över i et. Då atomized även fixat detta script, make_srvid22. Nu har jag stångats med putty lika länge som det tog att få igång server, skulle bli tacksam om ett förslag hur jag kör detta script.

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss