Resultat 1 till 10 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    OK, då var det som jag trodde

Ursäkta att jag klampar in i denna artikel men har även en undring om Alias;
    Skulle vilja lägga till några alias. (Då behöver jag inte söka i mina anteckningar vilka kommandon jag behöver)
    Kör nämligen ofta "SSH" med min mobil Nokia (med Windows mobile 7.) och där har jag inte "pil upp" som man har på en dator.
    (Då har man ju historiken på använda kommandon, som ju är bra när man som jag inte är så haj på Linux)

Har googlat men inte fått fram nån förklaring/guide hur man gör för att få dem "att fastna".
    Jag kan skapa dem när jag kör putty (eller i terminal läge) men nästa gång jag startar putty är de borta
    Har läst nånstans att man måste spara dem i nån "bash"-fil , men banne mig, går bet...
    (Jag kör med Ubuntu 12.04 om det är skillnad på olika Linux.)

Tacksam för några konkreta tips
    Ta en titt i din hemkatalog. Där finns en fil som heter .bashrc Om du tittar i den så ser du att där redan finns förslag på några alias. Fast de är bortkommenterade med #-tecknet.
    Kod:
    # some more ls aliases
    alias ll='ls -al'
    #alias la='ls -A'
    #alias l='ls -CF'
    Om du gillar något av de alias som redan finns förberedda kan du helt enkelt ta bort #-tecknet framför den raden. Det går också bra att lägga till nya rader med fler alias eller att ändra någon av de föreslagna raderna så att de passar.

Ovan ser du en del ur min .bashrc där jag tagit bort #-tecknet framför aliaset ll och samtidigt modifierat det till alias ll='ls -al'. Jag klarar mig inte utan att kunna skriva ll för att lista filer...

Om du ändrar .bashrc så måste du logga ut och in igen för att ändringarna ska slå igenom. Eller också kan du läsa in den nya .bashrc genom att stå i hembiblioteket och skriva:
    . .bashrc

Ett annat litet tips är att du kan skriva:
    history
    för att få en lista på dina senaste kommandon. Den listan blir ganska lång men du kan ju söka i den med grep kommandot. Om du t.ex. vill se ett kommando du tidigare har slagit och du vet att ordet chmod fanns med:
    history | grep chmod
    så får du en lista på dina tidigare kommandon som innehöll ordet chmod.
    Senast redigerad av atomized den 2014-01-15 klockan 10:58.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

Liknande ämnen

1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss