Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Sänder canal Digital 1080P?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    42
    Tackad
    1 gånger

    Sänder canal Digital 1080P?

    Nån som vet?

  2. #2
    Nej 720p

    Sent from my LT25i using Tapatalk

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Canal Digital sänder sina HD-kanaler i 1080i.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    42
    Tackad
    1 gånger
    ok,
    om jag skall ha en ny box, bör den klara 1080i då?
    antar att det är bättre på en hemmabio än 720p..

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    De flesta HD-boxar har nog inga problem att klara 1080i.
    1080i och 1080p är det som även kallas "Full-HD".
    720p är en slags "halvvariant" på HD som var vanlig när de första platt-TV kom på marknaden. Men idag tror jag de flesta utrustningar klarar 1080i/p.
    Av någon outgrundlig anledning har SVT valt att sända sina HD-kanaler i 720p. Men alla andra HD-kanaler från CD är 1080i.

    Jag tycker personligen inte att det är värt att satsa på något sämre än "full-HD". Snyggast blir det när du kan få pixel-mappning 1:1 mellan TV-sändningen och din full-HD TV-skärm.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    42
    Tackad
    1 gånger
    Läste att CD skall paira sina HD-kanaler...
    Då är det kanske lika bra att bara köpa en 576:a då jag inte tror det går att komma runt pairing'en..

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, pairing av CD:s HD-kanaler är på gång men det är omöjligt att säga hur lång tid det tar. Har vi tur så tar det flera år innan alla HD-kanalerna är pairade.
    Men som sagt, det är omöjligt att veta.

    Du får ändå bättre bild från en HD-box än en gammal SD-box. Det beror på att hårdvaran är mer påkostad i en HD-box och att bildöverföringen sker med HDMI-anslutning istället för gammal SCART.

    Ska du ha en stor platt-TV så rekommenderar jag HD-box även om du inte skulle kunna se rena HD-kanaler. Bilden blir såpass mycket bättre även på SD-kanaler att det är värt det. Sedan får du rent allmänt en modernare box med bättre programvara, bättre hårdvara m.m. En Vu+ Solo2 t.ex kostar runt 2500:-, där har du en mycket bra box som inte kostar så väldigt mycket mer än en SD-box. En DM600 t.ex. ligger väl runt 1500:- och då är Vu+ Solo2 hästlängder bättre.

    Inte för att jag vet vilka boxar du funderar på men det är mitt tips.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    42
    Tackad
    1 gånger
    Tack för din info,
    kikade på en VU+ Solo, tänkte den kunde vara en bra box.
    Den ligger runt 1500:-
    Nån åsikt om den?

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Har aldrig provat en Vu+ Solo men antar att den är motsvarande min Duo fast med en tuner. Är nog en OK box men lite gammal i dagsläget. Jag hade hellre sparat ihop en tusenlapp till och satsat på Vu+ Solo2. Då får du dubbla tuners, mer än 4 ggr snabbare cpu, större flash, mer ram m.m. Mycket mer för pengarna i mitt tycke.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Canal Digital sänder i 1080i har jag för mig, dåligt då 720p är mycket bättre om man syftar på inspelning och att spara materialet osv. Man kan aldrig göra om interlaced till progressive, det går inte, plus det är jobbigt när man måste hålla på med sådant och tar en massa tid. Nej, tack för progressive. Fattar inte ens varför dom hade kvar interlaced när dom gick över till HDTV.

    Men om man bara ska titta på saker, då gör det ju inte så mycket, sedan har man ju läst massor av artiklar att folk inte ser skillnad på 720p och 1080p osv i blindtester. Sedan har man ju titta på en del .ts filer som är 60fps istället för 23,24,30 osv eller vad man nu har, beroende på källa. Sportevenemang ser brutalt ut med högre framerate.

    Aja, nog om det, OT blev det lite.

    Intressant är att få veta vad Viasat sänder sina HDTV kanaler i, kanske står på satellit sajter. Vad jag vet så sänder i alla fall så gott som alla kanaler i europa HDTV i mpeg4. I amerika är det MPEG2 (om jag inte minns fet) och kanske även comhem kör med MPEG2.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 12:05
  2. Canal digital sänder fotbolls VM i HDTV MPEG4
    Av PrOsOn i forum Canal Digital
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 12:56
  3. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 22:37
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-01-30, 10:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss