Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 40

Ämne: DVB-T kort för HD

  1. #11
    Färsking
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    9
    Tackad
    1 gånger
    prelatur och dennisolof tack för snabba svar.

    Är sugen att testa med DVB-T2 kort med MediaPortal, har kört MP i sex år ed mycket trixande etc - men familjen har vant sig och vill inte byta ut funktionaliteten mot något annat.
    Hur som helst då är nästa fråga vilket DVB-T2 kort man borde pröva?
    Har sett AnySee och TBS5880 men även Blackgold (via MP forum) - är det någon om har något att säga om de valen?

    Jag är ju van med ett stabilt system med FireDTV (FireWire med CI) och ett philips SAA7134 (PCI utan CI) som fungerar i stort sett klockrent.

    Sedan införskaffa ett SmartWI alt. Clone+.
    Så vad rekommenderar ni när det gäller SmartWI kontra Clone+?

    Tanken är att ha kvar mina befintliga kort och bara ha ett extra kort för DVB-T2.

    Tack på förhand.

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Verkar som det ska fungera.

    http://www.tbsdtv.com/forum/viewtopic.php?f=82&t=8123

    Mer än så vet jag inte.

  3. #13
    Om jag fattat saken rätt så kommer det en TBS5881 så småningom, inte med CI+ men kanske ändå lite "nyare". Funderar på att i så fall skaffa en och testa...

  4. #14
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, jag köpte inte ett TBS6991 med dubbla CI-slots (finns med en slot också), pga det är för DVB-S2 men det stödjer inte CI+ och jag vet inte om det skulle fungera med HDTV kanalerna och Canal Digitals CA-modul. Annars hade det varit intressant såklart då jag kunnat titta på allt i datorn istället för med box.

    Å andra sidan är ju en box inte så dyrt och fungerar garanterat alltid, så tillslut vart det en tbs6985 quad tuner, men återstår att se vad som händer. Det är ju oklart hur det kommer fungera med boxer, canal digital osv vad gäller HDTV kanalerna så jag avvaktar lite än så länge i alla fall. Än så länge ska det funka med kortläsare men det kanske är säkrare med CA modul och CI-slot på kortet. Kanske byter om så är fallet för betalkanaler i datorn vore ju fint.

    Det hade ju varit bra om det fanns kort med CI-slot och som hade CI+ stöd, där man då kopplar kortet till CA-modulen osv. Jag vet inte hur boxer fungerar riktigt men det kan ju bli så att DVB-T är det enda som kommer vara befriat i framtiden från massa krångliga grejer som man inte kommer runt. Men jag tror nog vi lär se kort för PC med CI+ stöd, kan inte tänka mig att det blir exklusivt för externa boxar osv. Men det är klart, börjar man med någon form av chip pairing i framtiden så är det säkert kört.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-11-01 klockan 16:28.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger
    Test av nedan som fungerar på SD och HD:

    - PC Windows7 64bits
    - TBSWiever
    - TBS5880 USB DVB T/T2/C Tuner (med senaste windows-driver_v1.0.0.5)
    - BOXER CI+ modul
    - Orginal kort (klarar emm)
    - Clone+ (klarar emm)
    - Alex1,2 (klarar emm)
    - Smartwi (ej emm)

  6. #16
    Färsking
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    9
    Tackad
    1 gånger
    Tackar for informationen Freelock.
    Har kollat upp ang. TV-kort och har nu beställt ett DVBSky T980c DVB-T2 med CI plats.
    Den ska fungera även med CI stöd i MediaPortal.
    När jag ser att den fungerar som den ska så ska jag nog skaffa ett Clone+.

    Får se när jag får hem kortet... Jag rapporterar tillbaks hur/om det fungerar när jag testat.

  7. #17
    Tack Freelock, låter som TBS5880 kan vara något att satsa på.

    Funderar...då jag har 2 DVB-T kort idag med softcam (via AD-Tekniks smart reader), skulle det funka med Clone+ dvs att man sätter Boxerkortet med Clone+ i TBS5880 och har ett klientkort i AD-teknikläsaren.

    Hade ju varit fint om man kunde investera i en TBS5880 men att kunna använda de existerande för SD-kanaler.

    @Pboxer
    Vad är anledningen till att du väljer DVBSky T980c istället för TBS5880? Några kända problem med MediaPortal?

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger
    Ja det funkar med Clone+ dvs att man sätter
    Boxerkortet i clone+ och med Clone+ clientkort i TBS5880 och ett Clone+ Clientkort i AD-teknikläsaren.

  9. #19
    Färsking
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    9
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jocke4u Visa inlägg
    Tack Freelock, låter som TBS5880 kan vara något att satsa på.

    Funderar...då jag har 2 DVB-T kort idag med softcam (via AD-Tekniks smart reader), skulle det funka med Clone+ dvs att man sätter Boxerkortet med Clone+ i TBS5880 och har ett klientkort i AD-teknikläsaren.

    Hade ju varit fint om man kunde investera i en TBS5880 men att kunna använda de existerande för SD-kanaler.

    @Pboxer
    Vad är anledningen till att du väljer DVBSky T980c istället för TBS5880? Några kända problem med MediaPortal?
    @Jocke4u
    Det var lite impuls känsla... Fick för mig att den var stödd fullt ut i MediaPortal (vilket den tyvärr inte är - dvs CI-interfacet..), och dessutom är jag allergisk mot USB baserade kort. Känns som att USB är att be om problem med bandbredd etc. Om jag kan välja så väljer jag gärna bort USB.

    Hur som helst, jag har fått mitt DVBSky T980c nu, och det fungerar klanderfritt när det gäller SVT HD och alla andra SD kanaler, men fungerar icke med mitt MPEG4 CI modul och mitt programkort (version 3) för kodade HD kanaler. Jag har Boxer Mix så det "borde" fungera. Det fungerar att avkoda alla icke HD kanaler dock.

    I och med jag läst om både programkort version 4 och CI+ moduler som krävs för kodade HD-kanaler, så tog jag en rövare och ringde och pratade med Boxer.
    Enligt dem ska det fungera med program kort version 3.0 men man måste ha en CI+ modul.

    Jag har nu beställt ett sådant så får vi se om det hoppar igång. Sedan är nästa steg i så fall Clone+ så att jag kan använda min gamla DVB-T fireDTV för vanliga kanaler. Alternativt så kör jag ett slavkort i min Phoenix läsare med Oscam.

    För att fortsätta använda Mediaportal Tv-server så får jag väl kolla in Dvblink för att få stödet in i MP.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    56
    Tackad
    10 gånger
    Har programkort version 4 och det fungerar att avkoda HD kanaler med all MPEG4 CA moduler som jag har:
    CI MPEG4 Neotion
    CI+ MPEG4 Neotion
    CI+ MPEG4 Smith

    Detta gäller min MB9.
    I HTPC där jag förnärvarnade har Hauppuage lösa CI läsare fungerar bara Smith CA modulen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 12:00
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-12-23, 00:38
  3. nytt kort men det var ett gammalt kort
    Av knodden i forum Com Hem
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2003-11-30, 19:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss