Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: HTPC med Mediaportal som cs-klient för dvb/s

  1. #1

    HTPC med Mediaportal som cs-klient för dvb/s

    Hej!

    Håller på och ska till att flytta till hus och måste ta tag i tv-frågan. Har i flera år kört Mediaportal med floppydtv/c och comhem och det har fungerat ypperligt, förutom att jag saknat hd-kanalerna. (SVT hd fungerar).

    Huset jag köpt har en parabol med huvuden för både viasat och Canada digital då föregående ägaren kört dreambox.

    Är dock väldigt osugen på den enkla lösningen att köpa dreambox eller miraclebox utan skulle vilja att min HTPC agerade som klient.
    Är detta möjligt?
    Vad behöver jag? Dvb/s kort. vilket? Eller behöver jag två stycken? Ett för varje lnb?
    Kan jag ansluta till en Linux-server? Programvara?
    Kan jag få detta att lira med mediaportal 1.5?

    Kör Windows 8.

    Mvh
    Senast redigerad av Countzer0 den 2013-10-28 klockan 18:28.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2004
    Inlägg
    97
    Tackad
    1 gånger
    Tjena!
    Det borde absolut inte vara omöjligt alls att lösa, men du behöver inte 2 st Dvb/s kort bara sätta en DISEQ switch mellan LNBerna. Det finns garanterat folk här som har lösningen hur du ska gå till väga, men givetvis är det lättast och förmodligen minst krångligast att köpa en box av något slag.

  3. #3
    Jo jag vet. Men htpc:n och mediaportal är hjärtat i hemmets medielösning och det vore tråkigt att dumpa en fullt fungerande htpc. Den sköter ju så mycket mer än bara vanlig tv.

    Plus att den varit tjejsäker största delen av tiden. Vilket är en förutsättning att den ska finnas. Alternativet är väl att plugga in en boxer-cam i tv:n, köpa en tv-antenn och ett budgetpaket med kanaler. Sedan köra viaplay och netflix genom smart tv och stoppa htpc:n i en skrubb någonstans som medieserver.
    Senast redigerad av Countzer0 den 2013-10-28 klockan 18:50.

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Köp ett DVB-S2 kort med flera tuners.
    TBS har t.ex. kort med 2 (6981) eller 4 (6985) tuners.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    7
    Tackad
    1 gånger

    HTPC med Mediaportal som cs-klient för dvb/s

    Hej! Jag körde Mediaportal 1.4 med ett TBS6981 kort (dubbla tuners) på min HTPC med Win 7 under ca ett års tid innan jag skaffade en Solo 2. Det fungerade utan problem och jag tycker faktiskt att bilden via HTPC var snäppet vassare än med Solo 2. Jag kör cardshare med CD via Oscam på en RPi.

  6. #6
    Har snurrat omkring lite här i forumet och läst en massa. Om jag förstått allt rätt så krävs följande.

    Servern är en linux-burk med cccam.

    Ett tv-kort dvbs-2 med två tuners exv. TBS 6981

    Installera MDAPI (vilken och hur?) (Bara MDAPIFilter.ax och registrera den?)

    Installera Hadu CCCam (konfigurera den mot servern?)

    Nått mer att tänka på?

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Server på linux-burk med OSCam

    TV-kort med BDA-drivare
    Använd MDAPI som kommer med senaste ACamd (finns i filarkivet).

    Eftersom du använder ACamd behöver du inte Hadu CCCam.
    Eftersom du inte använder Hadu CCCam, behöver du ingen CCCam Server.

    Du behöver konfigurera MediaPortal till använda CAM också, men det finns beskrivet i ACamd-packen.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Countzer0, ok, så man kan vara ganska säker på parabolen är bra om förra ägaren körade dreambox, har den två LNBs, är det säkerligen CD och Viasat. Jag tycker du ska överväga att installera en ordentlig antenn för det marksända, om det inte finns i nuläget. Det är ganska smidigt att ha en "backup lösning", eftersom det marksända har FTA kanaler. Detta ifall något skulle gå galet, gå sönder eller strula. Då kan man alltid titta på de marksända FTA kanalerna.

    I övrigt kan andra svara, för dom vet nog mer än jag.

    Har dock ett TBS 6985 kort, och ska köra igång det snart, jag kommer dock köra det i windows, eller linux i framtiden men har inte kommit så långt än. Det finns så mycket annat som har betydligt högre prioritet (tidsmässigt) än att meka med kortdelning och sådant. Men windows går alltid.

  9. #9
    Fungerar det inte med Hudu?

Liknande ämnen

  1. ComHem HD-Paket med HTPC och Mediaportal
    Av SpliNT i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 17:17
  2. Hjälp med HTPC (Cs klient)
    Av dsundelin i forum HTPC
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 11:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss