Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 7020HD, timeshift till lokal SSD samtidigt inspelning till extern HDD på tex NAS

  1. #1

    7020HD, timeshift till lokal SSD samtidigt inspelning till extern HDD på tex NAS

    Hej,

    Finns det någon vänlig själ som kan beskriva detta i en "enkel" step-plan?

    /U

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    118
    Tackad
    16 gånger
    Om du kör med OpenPLi så bör du kunna göra det så här.
    Montera nätverksdisken, enklast om du inte vill använda dig av fstab är att göra det i menyn: Inställningar->System->Nätverk->Nätverksbläddring->Välj din enhet och knappa in den info som behövs.
    För att styra upp vart timeshift och inspelningar hamnar som standard så gör du det i: Inställningar->System->Sökvägar till inspelningar.

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Som vanligt så saknar vi MASSOR med information. Vi kan INTE gissa oss till hur din miljö ser ut !! Ex. vilken image ? Vilket NAS. NFS eller CIFS ? För att mappa upp båda enheterna så editerar du enklast /etc/fstab med DINA inställningar.

    NAS: 192.168.1.x/Utdelning /media/nas nfs defaults 0 0
    Disk: /dev/sda1 /media/hdd ext3 defaults 0 0

    Beroende på image så pekar du ut sökvägarna för inspelning respektive timeshift olika i menyerna. Men som sagt det kan inte vi gissa oss till.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Sorry

    Newnigma2 4.0.5

    NASen sitter på xxx.xxx.1.100 där jag skapat Recorded_TV_DB för ändamålet. På följande "trial and error" sätt lyckas jag få till inspelningar på NASen:

    bild.JPG

    Just nu hamnar även Timeshift på NASen i ovanstående mapp. Inspelningar hamnar i en "undermapp" /Movies (vilken DB tydligen skapar).

    Det jag skulle uppskatta (jag frågar för att jag inte vet/förstår) är hur jag utifrån nuvarande läge kan få Timeshift att hamna på den lokala SSD i DBn.

    Jag uppskattar verkligen alla som försöker hjälpa till, vilket jag själv gör i ämnen jag kan. Dock är det trist när nu "skriker" på mig. Hade jag vetat exakt vilken information som krävs och exakt vad i min miljö som behöver beskrivas hade jag troligen inte behövt er hjälp.

    Nu behöver jag det

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Ditt NAS har tagit över den interna disken på din uppmaning "använd som HDD..." Du måste manuellt montera antingen disken eller naset på en annan monteringspunkt som jag beskrev tidigare. editera bara /etc/fstab så kas du se att det fixar sig. Och använd om möjligt NFS istaället för CIFS då det är 20-30% snabbare.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Inspelning och timeshift problem
    Av pettan_69 i forum Vu+
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 23:00
  2. Marksänd usb tuner till dreambox 7020hd
    Av tonysat99 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 18:17
  3. Tänkte uppgradera till 7020HD SS
    Av s_a i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 23:00
  4. Timeshift och Inspelning
    Av cardiel i forum Dreambox
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 11:18
  5. USB extern hd till dm 800hd
    Av tobias.mattsson i forum Dreambox
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 14:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss