Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Dreambox/Sunray 800HD SE?

  1. #1

    Dreambox/Sunray 800HD SE?

    Hej alla! Jag har ett problem som jag hoppas några av er kanske kan hjälpa mig med. Jag är lite av en nybörjare i Dreambox världen och det är så att jag blev erbjuden att köpa en dreambox + en parabol av en bekant till ett (vad jag trodde) vettigt pris, så jag tog erbjudandet. Sen visade det sig att det inte alls var en dreambox jag hade skaffat mig, utan en Sunray box, fastän det står Dreambox DM 800HD SE på kartongen och boxen. Så efter mycket om och men har jag kommit till förstående över att det är en kina kopia.

    För det första så har jag en 'Mini Flashup' knapp på boxen, vilket vad jag förstår inte finns på dom ÄKTA dreamboxarna. Och för det andra har jag även 2 tuners på den, 1 st 'Tuner IN' och 1 st 'Tuner OUT' fast det inte heller ska finnas på DM 800HD SE. Och den tunern som sitter i är testad i en ÄKTA DM 800HD och den funkar utan problem där i. (OBS! Inte HD SE)
    Och tillslut, det tredje beviset på att den är fejk: När jag skriver in IP-numret på internet för att komma till sidan där man flashar, så kommer jag direkt till Sunray, och inte dreambox.
    Och det relevanta problemet är att den inte kan hitta någon tuner när jag ska göra en kanalsökning på den.

    Så jag tänkte fråga er om ni tror att det kan hjälpa om jag bara köper en ny tuner som är gjord för den oäkta boxen, eller om problemet grundar sig i något lite mer avancerat än så? Här nedan länkar jag en tuner som jag tror kan passa, ni får gärna rätta mig om jag är helt fel ute.

    http://www.mixeshop.com/triple-tuner...sct_p1450.html

    Tackar på förhand! /rookie

  2. #2
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Antar att det är en S2 tuner du har i boxen ALPS 801A? Vilken/vilka satelliter är det du ska kanalsöka?
    Vad står det i tunerconfig ? Vilken image är det i nu?
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av lonn2se Visa inlägg
    Antar att det är en S2 tuner du har i boxen ALPS 801A? Vilken/vilka satelliter är det du ska kanalsöka?
    Vad står det i tunerconfig ? Vilken image är det i nu?


    Vilka satelliter som helst, men helst Astra och Sirius. Vill mest bara få den att funka, nu ligger den ju bara och samlar damm.. Det står ungefär att den hittar båda tunerna, men att båda är 'tomma'?

    Har haft iväg den hos en vän som är rätt duktig och han trodde att det skulle funka genom att köpa en ny tuner bara. Därför tänkte jag bara höra ifall ni andra stödjer hans teori.

    Just nu är det OpenPLI 4.0 jag har i..

  4. #4
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    låter som du har inställt på automatisk på båda. gå in i tunerconfig via fjärren o ställ in diseqc enkelt thor på första o astra på den andra
    klart. Ett annat alternativ är att du laddar upp denna lista i boxen mha. dremboxedit http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1204
    Då slipper du göra kanalsökning helt.
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av lonn2se Visa inlägg
    låter som du har inställt på automatisk på båda. gå in i tunerconfig via fjärren o ställ in diseqc enkelt thor på första o astra på den andra
    klart. Ett annat alternativ är att du laddar upp denna lista i boxen mha. dremboxedit http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1204
    Då slipper du göra kanalsökning helt.


    Jag kan ju tyvärr inte göra något inne i tunerconfig. det står bara,

    Tuner A: N/A (Tom)
    Nothing

    Tuner B: N/A (Tom)
    Nothing


    sen kan jag inte gå in och ändra nått överhuvudtaget. :P

  6. #6
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Då kanske tunern lossnat lite från moderkortet. Öppna o känn kolla


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av lonn2se Visa inlägg
    Då kanske tunern lossnat lite från moderkortet. Öppna o känn kolla


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Hade den som sagt hos en vän som är ganska duktig med dreambox och i hans box, som är en äkta DM 800HD, funkade tunern utan problem, men min box hittar den inte. Jag har testat att skruva ur den och sätta i den igen men det hjälper inte.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Som svar på första frågan. Ja, originaltuner funkar i clone.

    Sen till problemet. Undrar om du har rätt OpenPli4, verkar som fel drivrutiner till tunern. Använd den här imagen: http://www.dreamoem.com/showthread.p...e-by-gjstroom/

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av micklarn Visa inlägg
    Som svar på första frågan. Ja, originaltuner funkar i clone.

    Sen till problemet. Undrar om du har rätt OpenPli4, verkar som fel drivrutiner till tunern. Använd den här imagen: http://www.dreamoem.com/showthread.p...e-by-gjstroom/
    Okej, även från den äldre modellen dm 800 hd? Jag har testat alla möjliga olika Image som jag har läst här på forumet ska funka men ändå så händer nada. :P
    Men direkt när jag fick veta att det var en "fejk" så beställde jag en original Dm800 hd se som jag använder just nu, så sunray boxen ligger bara och skräpar. Jag kanske skulle testa om den originaltunern funkar i sunray och om den gör det så kan jag bara beställa en orignal. =) som sagt så har jag ju köpt en ny så det är ju inte så att jag inte kan se på tv, men då jag bara hade tänkt använda mig av en box men äger två så vill jag ändå försöka få igång den då jag betalade dyra pengar för en Sunray, betalade nästan fullpris av vad en äkta dreambox kostar.

  10. #10
    Och tack återigen för att ni åtminstone försöker hjälpa mig. jätte snällt. =)

Liknande ämnen

  1. Sunray 800hd se SR4 3in1 tuner.
    Av honken08 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 09:49
  2. Försöker starta Sunray 800hd se i boot
    Av nortish i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-15, 06:53
  3. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 11:58
  4. Nätverk funkar ej Sunray 800HD SE
    Av hockeylimpan i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 21:12
  5. Sunray 800hd se Wifi Parabol
    Av jonas36 i forum Övriga mottagare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 17:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss