Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 68

Ämne: Övergå från windows server till Linux server - Behöver tips

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger

    Övergå från windows server till Linux server - Behöver tips

    Hej!

    Har kört newcs på windows ett tag nu och har fått nog, efter ca 1-2 månader som går så kan jag inte fjärrstyra datorn längre och behöver då en omstart för att det ska gå igång igen. Mina dreamboxar laggar också, kommer upp krypterad kanal, vilket det annars inte gör när jag kört några veckor. Så som jag hört här på comhit ska linux fungera mycket bättre och jag undrar ifall jag lika gärna ska övergå till oscam eller kan jag lika gärna fortsätta köra på newcs? Vilket fjärrstyrningsprogram kan jag använda ifall jag vill styra serverdatorn från en windows eller mac dator? Jag kör med både viasat och CD och två AD-teknik kortläsare

    Tacksam för svar

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    118
    Tackad
    16 gånger
    En RPi med oscam borde fungera fint. Putty är det vanligaste programmet som används för anslutning från windows, från Mac vet jag inte.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag rekommenderar absolut att byta från newcs till oscam! Newcs slutade utvecklas för länge sedan och oscam är såå mycket bättre.
    Läs den här guiden och fundera på om det är något för dig:
    http://www.comhit.net/content.php/29...nyb%C3%B6rjare
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    59
    Tackad
    4 gånger
    Du bör byta till omnikey läsare om du byter till Oscam.
    AD-teknikläsarna funkar inte så bra med Oscam, blir problem med att initsiera korten så man får starta om flera gånger innan det lyckas.
    Omnikeyläsarna är billiga och jäkligt bra. Tror dom kostar 169;- st hos Dustin.
    Win7 och Oscam med teamviewer för fjärrstyrning har funkat klockrent för mig.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Ad-teknik fungerar ypperligt med oscam. Jag har kört utan problem både på en wndr-3700 samt min stationära med Ubuntu. Det var någon bugg i en viss kernel version som ställde till det vid något tillfälle, annars 100%-igt.

  6. #6
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Samma som volvo, kör OSCam build r8245 under Slackware 13.37 och AD-Teknik USB läsare...fungerar yppligt.
    Förvisso lite äldrer Linux kernel eeebox 2.6.37.6-smp, skulle uppdaterat systemet men int orkat...
    Senast redigerad av Minime den 2013-11-07 klockan 16:09.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    59
    Tackad
    4 gånger
    Jag har bara kört ad-teknikläsarna med oscam i win miljö och då funkar det inte så bra.
    Finns flera trådar på forumet om problem med läsarna i win.
    Men det verkar ju funka i linux.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Som de andra säger är oscam grymt fast det är lite jobbigt att konfigurera dock skall ju tilläggas du kan nog hitta mina gamla forumposter ang oscam här på forumet

    Men efter mycket om och men så fick jag det att funka både med min cd viasat och mitt skyuk kort

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    Tackar allihopa för bra svar!

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    Tänker hämta linux nu... Men vet inte vilken version jag ska hämta det finns ju både desktop versionen och server versionen, vilken är bäst och enklast?

Liknande ämnen

  1. Svar: 77
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 11:14
  2. Linux server till AZ-box
    Av TomTitt i forum AzBox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 13:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss