Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Kan min DM800 klon ha sagt upp sig, hittar ingen tuner?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Nej. Ingen förändring efter urkoppling av disk.
    Har nu plockat ut tunern (ALPS BSBE2-810A) rev M och håller på att felsöka den. Är rätt slängd i elektronik och upptäcker nåt misstänkt: den stora TO263-regulatorn (LMS1587) som sitter på baksidan har bara 100ohm motstånd mellan output och ground (ben 1 och 2 sett uppifrån med benen nedåt). Finns det någon elektronikkunnig som råka ha en lös tuner som kan kolla om dessa värden är identiska? Ska kolla lite datasheets under tiden.

    Det säljs identiska i England för 350,- inkl frakt och kan jag bara få verifierat att det är denna som är paj så beställer jag på studs!
    Senast redigerad av nizzehult den 2013-11-15 klockan 16:49.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Hittade en kille på Blocket i södra Sverige som sålde DM800 delar till samma peng, han skulle ha 350,- för en tuner och jag fick den på öppet köp. Taget. Han trodde också att tunern var paj, är tydligen inget ovanligt fel. Hoppas att jag hinner få den på måndag, ska avrapportera hur det går.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    45
    Tackad
    2 gånger
    Detta fenomen kan även uppstå om det blir nåt fel på strömadaptern, det vet jag av egen erfarenhet.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    What? Att en trasig strömadapter kan ställa till det förstår jag men inte på detta sätt. Allt funkar ju i övrigt.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    45
    Tackad
    2 gånger
    Ja, allt verkar funka men adaptern ger för lite ström eller nåt och då uppstår fenomenet. Kan ju vara värt att prova i alla fall. Vet att det hänt flera stycken med dm800 kloner.

  6. #16
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Testa en annan PSU är ungefär det första som man alltid ska göra vid "mystiska", oförklariga fel.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Kan hålla med men jag har ingen fler PSU. Dessutom kopplade jag ur den interna disken för att testa detta vilket torde innebära att det då fanns mer ström till själva boxen. Utan framgång.
    Att tuners pajar är tydligen inget ovanligt fel, och min näsa säger "bränd elektronik" när man sniffar på den... Kan flika in att denna har stått på i princip oavbrutet i 3 år i ett rätt dåligt ventilerat utrymme utan extra fläkt...

  8. #18
    har bytt tuner två gånger i HD800 kloner. Ena dog på samma sätt, andra fick för sig att bara ta emot SD-kanaler. Detta är standardfel på kloner. Med största sannolikhet är tunern slut. Det finns att köpa på Ebay för några hundrallapar, men kolla upp artikelnummret först!

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Nix. Byte av tuner hjälpte inte och den är exakt identisk som den gamla. Blir exakt samma fel, System message 0x1800F.
    Ska få låna ett PSU i morgon men jag tror knappast att det är det som är felet. Nu börjar det kännas jobbigt här....
    Har kollat lödningar och annat på system- och raisercard, är väl inga superlödningar men det borde funka. Har bättrat på de som såg mest tveksamma ut.

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger

    Cool

    Hold your horses!
    Med PLi så funkar det!
    Och när jag testar med gamla tunern så bootar den bara om.
    Yes!
    Nu ska här konfas....

Liknande ämnen

  1. DM800 HD hittar ingen Tuner
    Av nortish i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 09:06
  2. dm800 clone hittar inte tuner
    Av dallelkpg i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 14:26
  3. Twin-tuner klon Comhem
    Av mattheo i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 16:37
  4. Hittar inte vissa kanaler på DM800 klon
    Av bifurkation i forum Com Hem
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 20:28
  5. DM800 Clone hittar ej tuner
    Av mogge i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 10:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss