Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Spela in på nas från dreambox

  1. #1

    Spela in på nas från dreambox

    Nån som lyckas spela in på en nas från sin dreambox?

    Jag hittar min nas och den utdelade mappen, men när jag sen väljer den så får jag grön skärm.
    På boxen har jag en mapp under media som heter movies, men antagligen spelar den ändå in på flashminnet.

    Efter lite googlande fattar jag att jag ska ändra i " i /etc/fstab:" men jag fattar inte riktigt hur jag ska skriva. Kan nån hjälpa?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Jag använder ett Readynas NV+ med 4*4T som jag låter mina 4 boxar hemma spela in på. Inga som helst problem. Alla 4 boxarna kan samtidigt spela in HD-material, utan hack. Har naturligtvis Cat6 kablage & bara giga-switchar. Du har väl ställt så att ditt NAS spelar in med NFS & inte samba ?

    Editera på detta sättet, så har jag skrivit in i mina /etc/fstab, ändra IP-adress & utdelning så det passar för dig.
    172.26.240.7:/Movie /media/hdd nfs defaults 0 0
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Hmmm.

    Tack matkoh, men var ska jag skriva in Ip.nr:et?
    Så här står det: tmpfs defaults 0 0 /dev/sda1 /media/hdd auto defaults 0 0

    Ska jag skriva in Ipnr / "mappnamnet" efter /dev/sda1 eller ska jag skriva över det?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Du skapar en ny rad med dina uppgifter & skriver med samma syntax som jag har. Avkommentera den gamla raden.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Hmmm..

    05.35? Är du väldigt morgonpigg eller hade du inte gått och lagt dig?

    Du får ursäkta en newbie som jag, men jag förstår inte riktigt vad du menar med avkommentera den sista raden?
    Och ska jag skapa en ny rad? När jag använder cyberduck och redigerar med notepad så står allt på en enda lång rad...

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Va !! Kliver inte alla upp på morgonen ?? 05:30 alla dagar (senast).

    Vad är Cyberduck ?? Vad är notepad ??
    Använd den inbyggda editorn som finns i alla linuxar, den heter "vi" och lär dig den så behöver du aldrig använda någon annan. Avkommentera gör man mha. ett #

    Undvik att använda de obskyra Windoce-verktygen då de lägger på en del skräp i filerna som kan göra att det inte funkar.
    Senast redigerad av matkoh den 2013-11-17 klockan 08:20.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Jag har en Dlink DNS-325. Inte världens bästa NAS men den funkar. Jag har inte gått via /etc/fstab utan bara använt monteringshanteraren i OpenPLi och mountat disk 2 i NAS-en och montat med NFS. Sökvägen i NAS:en är mnt/HD/HD-b2

    Sökvägen för Samba är Volume_2 så jag var tvungen att kolla i NAS:en hur den delade ut NFS.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 14:57
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 13:39
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 09:11
  4. Spela in från EPG
    Av razorx i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 20:21
  5. Spela in från tv
    Av vesslan i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 10:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss