Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Frågor och hjälp angående cardsharing med Viasat (tvillingkort)

  1. #1

    Frågor och hjälp angående cardsharing med Viasat (tvillingkort)

    Hej det är så att jag har lite planer att ge mig in på detta med Cardsharing. Jag är som sagt helt ny inom detta och har aldrig sysslat med det förut därför kommer jag ha lite frågor och hoppas att jag kan få hjälp med detta.

    Har just nu tvilling abonnemang från visat här hemma men skulle vilja ha på lite fler ställen i huset och i stugan vilket som sagt då ligger utanför hemma nätverket. Men det borde väl inte spela någon roll?

    Kan man se hd kanalerna genom cardsharing?

    Jag har tänkt köra servern på min raspberry pi, har läst lite om det och det verkar funka? Någon som har erfarenhet utav detta?

    Spelar internet hastigheten någon roll när man sysslar med cardsharing till tex sommarstugan?

    Låt säga att jag får igång servern här hemma och ska ansluta i sommarstugan, kan jag då köpa en dreambox och plugga in internet till den sen köra igång och se mitt kanal utbud eller behöver jag mer? så klart att den måste konfas med tänker på om man behöver parabol eller något?

    Fungerar det med tvillingkort? Jag tar bara ett kort här hemma och sätter in i kortläsaren som är kopplad till servern? och dom andra vanliga boxarna här hemma fungerar som vanligt ändå?

    Förlårt för mycket frågor men är som sagt nybörjare. har läst lite och börjar få en hum om detta nu, men är evigt tacksam för all hjälp jag kan få

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Så länge du bara delar inom ditt egna hushåll är det OK.

    Viasat HD-kanaler fungerar inte med cardsharing.

    Raspberry Pi ska funka fint.

    Cardsharing kräver ytterst lite kapacitet på internetförbindelsen. Funkar även med de långsammaste abonnemang.

    Du behöver parabolantenn till alla mottagare.

    Det ska gå bra att cardshara ett tvillingkort.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Okej tack för svaren Det hjälper mig mycket.

    Problemet där hemma löst åt mina föräldrar. Men nu jag som ska flytta till lägenhet och där har jag ju antenn uttag i vardagsrummet och tänkte köra en dreambox i sovrummet även så man kan glo tv där också men det fungerar inte med antenn uttag utan det måste vara parabol? eller vad skiljer det sig? lite luddigt men hoppas du förstår vad jag menar

  4. #4
    blev visst dubbel post. ursäkta

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Som namnet cardsharing antyder så handlar det om att dela ett programkort till flera mottagare.
    Dessa mottagare måste då vara konfigurerade för att använda de tjänster som leverantören av kortet tillhandahåller. Ett Viasat-kort för parabol t.ex. öppnar bara Viasat-kanaler från parabol. Det öppnar inte t.ex. Comhems kanaler i kabel-TV uttaget i lägenheten...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Daniis Visa inlägg
    Okej tack för svaren Det hjälper mig mycket.

    Problemet där hemma löst åt mina föräldrar. Men nu jag som ska flytta till lägenhet och där har jag ju antenn uttag i vardagsrummet och tänkte köra en dreambox i sovrummet även så man kan glo tv där också men det fungerar inte med antenn uttag utan det måste vara parabol? eller vad skiljer det sig? lite luddigt men hoppas du förstår vad jag menar
    Det fungerar alltså absolut med Dreambox i lägenhet också om du har ComHem. MEN inte med samma kort som dina föräldrar har som då bara avkodar Viasats kanaler (parabol). Till lägenheten behöver du ett kort från ComHem och då kan du kortdela mellan vardagsrum och sovrum.

  7. #7
    Jag har inte Comhem i lägenheten utan jag tror det bara är det marksända nätet. Då kan jag inte få ut något vettigt kanalutbud förutom de kanalerna som ingår. Lite surt men tack för er hjälp

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Daniis Visa inlägg
    Jag har inte Comhem i lägenheten utan jag tror det bara är det marksända nätet. Då kan jag inte få ut något vettigt kanalutbud förutom de kanalerna som ingår. Lite surt men tack för er hjälp
    Om du kan tänka dig att sätta upp en parabol så kan du ju få tillgång till satelilt kanalerna.
    Senast redigerad av tobbe54 den 2013-11-19 klockan 22:02.
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 21:18
  2. Viasat tvillingkort
    Av Kekke i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 10:14
  3. Frågor angående TMB-filen
    Av legendshine i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 23:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss