Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: DM800 SE Tuner hittar ej Astra

  1. #1

    DM800 SE Tuner hittar ej Astra

    Hejsan,

    Av någon anledning så kan jag inte få in några kanaler på Astra. Jag trodde först att det var switchen som inte funkade bra med min box då jag läst att dom kan vara känsliga, så jag köpte en ny (spaun). Men även efter detta så verkar boxen inte hitta något på Astra. Det känns som att boxen inte switchar över till rätt LNB. Jag har inga problem alls att få in alla CD-kanaler.

    Jag har själv inte gjort parabolinstallationen. Jag anlitade ett företag som gjorde den. Det var även dom som satt upp den nya Spaun-switchen. Dom testade även med sina egna instrument att switcha mellan LNB's utan några problem.

    Så här ser min tunerconfig ut.

    Efter att den nya switchen installerades och det inte funkade, så flashade jag boxen. Men ändå ingen framgång. Jag har testat med massa olika satellites.xml. Jag har gjort alla varianter av sökningar man kan göra på boxen. Automatiska sökningar, manuella sökningar. Men den vill verkligen inte hitta något på Astra.

    Eftersom jag är färsking så vet jag inte om jag tagit med all väsentlig information som behövs för att ni ska kunna hjälpa mig. Säg gärna till om det är någon mer information ni vill ha.

    Jag har:
    DM800 SE (Klon)
    OpenPLi 2.1
    2 x LNB
    Spaun-switch (Spaun SAR 411 WSG)

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger
    Testa att dra antennkabeln direkt utan swich till LNB för Astra/Sirius. Sök kanaler på Sirius. Får du inga kanaler så är LNB trasigt eller Parabol fel inställd eller ett träd i vägen.
    Lycka till!

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Freelock Visa inlägg
    Testa att dra antennkabeln direkt utan swich till LNB för Astra/Sirius. Sök kanaler på Sirius. Får du inga kanaler så är LNB trasigt eller Parabol fel inställd eller ett träd i vägen.
    Lycka till!
    Men om installatören testade att switcha över till den andra LNB och fick signal, så lär väl inte LNB vara trasigt? Eller är jag ute och cyklar?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger
    Jamen testa det jag skriver. Om det inte funkar och du litar på installatören så är det Boxen det är fel på.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Freelock Visa inlägg
    Jamen testa det jag skriver. Om det inte funkar och du litar på installatören så är det Boxen det är fel på.
    Är det förmodligen tunern som är dålig i boxen då tror du? Boxen är bara några veckor gammal.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm

    Varför har du valt läge abcd när du bara har 2 lnb (ab) ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm

    Varför har du valt läge abcd när du bara har 2 lnb (ab) ?
    Min switch är en 4-portars. Men självklart har jag testat att bara köra med A/B. Men det löser ju inte problemet.

  8. #8
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Har du M tuner eller BCM?

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Genom att göra som Freelock föreslår så slipper du gissa så mycket. Om du drar en kabel direkt från Viasat-LNB till boxen och provar att göra en kanalsökning på Astra så får du veta ifall LNB och boxen funkar som det ska. Om det funkar så kan det inte vara mycket mer än switchen eller konfigurationen som krånglar även om jag aldrig varit med om att en Spaun switch krånglat förut.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Genom att göra som Freelock föreslår så slipper du gissa så mycket. Om du drar en kabel direkt från Viasat-LNB till boxen och provar att göra en kanalsökning på Astra så får du veta ifall LNB och boxen funkar som det ska. Om det funkar så kan det inte vara mycket mer än switchen eller konfigurationen som krånglar även om jag aldrig varit med om att en Spaun switch krånglat förut.
    Jag har en M tuner fungerar bra men 1 LNB men inte med 2 LNB om man kopplar switch funkar endast 1 satellit.......Jag får bild när jag kopplar motor men den inte vrider motor.
    Jag tror Maniak har fått samma problem....jag köpte ny tuner så problemet löste sig.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kan min DM800 klon ha sagt upp sig, hittar ingen tuner?
    Av nizzehult i forum Dreambox
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 19:31
  2. DM800 HD hittar ingen Tuner
    Av nortish i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 09:06
  3. dm800 clone hittar inte tuner
    Av dallelkpg i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 14:26
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 15:54
  5. DM800 Clone hittar ej tuner
    Av mogge i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 10:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss