Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Dreambox 800 HD SE akut hjälp!

  1. #1

    Dreambox 800 HD SE akut hjälp!

    Hej

    jag skulle koppla in en trådlös mottagare (VAP11N) till DM men gjorde det man inte får göra! kopplade strömadaptern till VAP11N och sedan in till DM sedan LAN och USB porten. alltså 2 strömkällor till dreamboxen och nu startar den inte. det lyser en liten grön diod inne i boxen men går inte att sätta på den varken manuellt eller via kontrollen.

    tips på hur jag kan lösa det?
    bra att nämna att det är en KLON.

    Mvh

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    42
    Tackad
    5 gånger
    Shit happens

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    länken funkar inte!

  5. #5
    Jag glömde nog skriva, endast seriösa svar.
    är det möjligt att byta "power board" på DM ?

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Dessa var seriösa svar...

    Köp ny box. Tror du seriöst att boxen är något att ha nu? (Läs värd att reparera)

  7. #7
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Funkar PSU:n?
    Mätt några spänningar? 5V ut på USB? Kolla dioder, osv.
    Eller....
    http://www.mixeshop.com/motherboard-...0se_p1331.html

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Hej !
    Detta hände en kompis till mig också, han köpte en VAP11 men hade ingen erfarenhet av detta och visste inte att USB-kabeln endast fanns för att spänningsmata accesspunkten (VAP11:an). VAP11:an var kopplad till hans laptop med USB-kabeln och sedan koppla han på den externa +12V spänningskällan. Datorn dog omedelbart. Jag försökte tappert att rädda enheten, genom att öppna laptopen, ta bort USB-kretsen som hade brunnit upp, så tänkte jag ifall den skulle åter komma till liv, men det hände inget. Det var mer som hade kommit till skada.
    Olyckligtvis så finns det ingen diod-skydd som skyddar ifall man skickar in spänning via USB-stiften. Jag vet dessvärre inte var USB-kretsen finns i DM800:an, men kolla i detta blad ifall du kan få något tips.
    http://www.8a8f8.com/ubbthreads.php?...me=U6-2012.jpg
    Det finns en säkring som du kan byta.
    Mät spänningarna med en voltmeter. Pröva även tipset som står på det bladet. Ta bort nollohms-motståndet R109 och mät upp spänningen på krets U6, se ifall den lever. Ifall den är OK, då är det något som belastar den.

    Visst, du kommer att få ett antal elaka kommentarer som "köp-ny-box" m.fl. men gör ett tappert försök. Vi (läs jag) försöker hjälpa dig med elektroniken så gott vi kan. Ifall inte processorn har gått sönder, då går det att reparera. Frågan är hur mycket tid du orkar lägga ner.
    Lycka till.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Rolsten Visa inlägg
    Funkar PSU:n?
    Mätt några spänningar? 5V ut på USB? Kolla dioder, osv.
    Eller....
    http://www.mixeshop.com/motherboard-...0se_p1331.html


    Hej

    Ja testade även en annan och fortfarande samma problem, har inne mätt något än ska låta någon som är lite bättre att göra det. tack för länken blir annars att beställa ett nytt motherboard om inte andra delar som tuner har lagt av då är det lika bra att köpa en ny box. tack för hjälpen och svaret.

    Mvh

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Hej !
    Detta hände en kompis till mig också, han köpte en VAP11 men hade ingen erfarenhet av detta och visste inte att USB-kabeln endast fanns för att spänningsmata accesspunkten (VAP11:an). VAP11:an var kopplad till hans laptop med USB-kabeln och sedan koppla han på den externa +12V spänningskällan. Datorn dog omedelbart. Jag försökte tappert att rädda enheten, genom att öppna laptopen, ta bort USB-kretsen som hade brunnit upp, så tänkte jag ifall den skulle åter komma till liv, men det hände inget. Det var mer som hade kommit till skada.
    Olyckligtvis så finns det ingen diod-skydd som skyddar ifall man skickar in spänning via USB-stiften. Jag vet dessvärre inte var USB-kretsen finns i DM800:an, men kolla i detta blad ifall du kan få något tips.
    http://www.8a8f8.com/ubbthreads.php?...me=U6-2012.jpg
    Det finns en säkring som du kan byta.
    Mät spänningarna med en voltmeter. Pröva även tipset som står på det bladet. Ta bort nollohms-motståndet R109 och mät upp spänningen på krets U6, se ifall den lever. Ifall den är OK, då är det något som belastar den.

    Visst, du kommer att få ett antal elaka kommentarer som "köp-ny-box" m.fl. men gör ett tappert försök. Vi (läs jag) försöker hjälpa dig med elektroniken så gott vi kan. Ifall inte processorn har gått sönder, då går det att reparera. Frågan är hur mycket tid du orkar lägga ner.
    Lycka till.

    Hej! tack för den detaljera hjälpen! uppskattas otroligt. ska fördjupa mig i det du skrev och försöka hitta en lösning. hade även en annan fråga. om jag köper ett nytt "motherboard" och kopplar tunern och simet i det nya motherboardet tror du boxen vaknar till liv?. det skulle spara mig mer tid och förmodligen kanske en lättare lösning då jag inte är så kunnig. som sagt tack igen för hjälpen.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. akut hjälp
    Av nbbilal i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 18:15
  2. hjälp mig akut
    Av nbbilal i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 12:33
  3. Behöver AKUT hjälp...
    Av j_runbert i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 17:10
  4. Akut hjälp
    Av klas i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 22:47
  5. [LÖST] Akut hjälp med Ticket
    Av Dirtymick i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-09-21, 21:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss