Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Dreambox 800 HD SE akut hjälp!

  1. #11
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Jag rekommenderar....du ska köpa en ny box istället du kan använda gamla boxen som reserv delar till nya boxen istället
    Det är inte så mycket pris skillnad mellan moderkortet och en hel ny box.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Hej !
    Troligtvis fungerar tunern, eftersom den klarar av både +13V och +18V spänningar. SIM-kortet vet jag inte, det måste du testa. De brukar också klara av max +5,5V, men kan ha räddats ifall något annat gått sönder före denna.
    Ifall du har tur, så har endast USB-driver-kretsen gått sönder. Kolla i dreamboxen vilken komponent som är uppbrunnen och löd loss den. Kontrollera ifall boxen lever sedan. Då kanske du inte kan använda just den USB-porten.
    Det hela hade varit löst ifall VAP11-tillverkaren hade placerat en likriktardiod i respektive gren, så att man inte skulle kunna koppla fel, t.ex. BAT54C eller BAS70-05 (se utseende på SOT23-kapslade dioderna t.ex. http://www.island.net/~kdbrown/SOT23diodes.php ). Då skulle man ha +5V kopplad ifrån USB-porten på ena diod-anoden och +12V på den andra anoden och båda kan styra VAP11:an utan att någonsin riskera att förstöra något, vid en ev. felkoppling.
    Försök mäta på de testpunkter som rekommenderas enligt bladet som jag länka till. Skriv här vad du får för värden.
    Gör sedan ett test till genom att ta bort det där noll-ohms-motståndet, och mät upp alla spänningar på nytt. Då ser du om spänningsregulatorn LT1940 fungerar.
    Felsökning går alltid till så här, man bör dela upp upp funktionerna för att utesluta en i taget och till slut lokalisera var felet är.
    Har du inte kunskap hur du skall göra eller inte känner någon som kan felsöka, så kan det blir dyrt att lämna ut den till olika firmor. Det kan resultera att det kostar mer till slut och då blir det billigare att felsöka själv.
    Vilken USB-kontakt använde du? de på baksidan eller den framifrån?
    Vilken spänning koppla in i din VAP11n? Vad står det på nätaggregatet? (läs av)
    Hur stor strömstyrka har nätaggregatet? (läs av)
    Det bästa är ifall man kan följa ledarbanorna från USB-kontaktens som spänningsstift (USB typA är pin1, se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus ).
    Då kan man se med vilka komponenter som den kommer i kontakt först.
    Kan du se ifall något har brunnit upp? Det borde man se, direkt. Ta bilder och lägg upp.
    Senast redigerad av viairdeto den 2013-11-26 klockan 18:48.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
    Jag rekommenderar....du ska köpa en ny box istället du kan använda gamla boxen som reserv delar till nya boxen istället
    Det är inte så mycket pris skillnad mellan moderkortet och en hel ny box.
    Hej jo har funderat åt det hållet, men ska ge det ett försök först känns trist att man köpte boxen för ca 4 månader sedan. du som verkar ha koll på olika modeller är den här något att ha.

    http://www.aliexpress.com/store/prod...484191784.html

    du har säkert fått frågan tidigare varför betala mer för "SIM-A8P" när man ändå ska använda new signma 2 ?

    tack för ditt svar!

    Mvh

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Hej !
    Troligtvis fungerar tunern, eftersom den klarar av både +13V och +18V spänningar. SIM-kortet vet jag inte, det måste du testa. De brukar också klara av max +5,5V, men kan ha räddats ifall något annat gått sönder före denna.
    Ifall du har tur, så har endast USB-driver-kretsen gått sönder. Kolla i dreamboxen vilken komponent som är uppbrunnen och löd loss den. Kontrollera ifall boxen lever sedan. Då kanske du inte kan använda just den USB-porten.
    Det hela hade varit löst ifall VAP11-tillverkaren hade placerat en likriktardiod i respektive gren, så att man inte skulle kunna koppla fel, t.ex. BAT54C eller BAS70-05 (se utseende på SOT23-kapslade dioderna t.ex. http://www.island.net/~kdbrown/SOT23diodes.php ). Då skulle man ha +5V kopplad ifrån USB-porten på ena diod-anoden och +12V på den andra anoden och båda kan styra VAP11:an utan att någonsin riskera att förstöra något, vid en ev. felkoppling.
    Försök mäta på de testpunkter som rekommenderas enligt bladet som jag länka till. Skriv här vad du får för värden.
    Gör sedan ett test till genom att ta bort det där noll-ohms-motståndet, och mät upp alla spänningar på nytt. Då ser du om spänningsregulatorn LT1940 fungerar.
    Felsökning går alltid till så här, man bör dela upp upp funktionerna för att utesluta en i taget och till slut lokalisera var felet är.
    Har du inte kunskap hur du skall göra eller inte känner någon som kan felsöka, så kan det blir dyrt att lämna ut den till olika firmor. Det kan resultera att det kostar mer till slut och då blir det billigare att felsöka själv.
    Vilken USB-kontakt använde du? de på baksidan eller den framifrån?
    Vilken spänning koppla in i din VAP11n? Vad står det på nätaggregatet? (läs av)
    Hur stor strömstyrka har nätaggregatet? (läs av)
    Det bästa är ifall man kan följa ledarbanorna från USB-kontaktens som spänningsstift (USB typA är pin1, se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus ).
    Då kan man se med vilka komponenter som den kommer i kontakt först.
    Kan du se ifall något har brunnit upp? Det borde man se, direkt. Ta bilder och lägg upp.

    Hej

    Med tanken på att den gröna dioden inne lyser känns det som att "säkringen" har gått.
    har tyvärr inte haft tid att skruva i sär boxen är på jobb resa, men bad en gammal vän till mig som är lite mer insatt i det du skriver att kika på boxen nu medan jag är på vift, ska kopiera det du skrev och skicka över det till honom. Jag använde usb kontakten som låg bakom boxen.
    kontaktade även Vonets och tydligen sker mitt problem ofta så något borde dom väl göra tycker man, jag tror min VAP överlevde.
    Fick bild skickad till mig ang strömadaptern:
    Model: DSA-36W-12 36
    INPUT: 100-240V ~ 50/60Hz 1.0A 70VA
    OUTPUT: +12V --- 3A
    Level: 3
    Tack för dina utförliga beskrivningar. Uppskattas enormt!

    Mvh
    Senast redigerad av legendeen den 2013-11-26 klockan 22:48.

  5. #15
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Det hela hade varit löst ifall VAP11-tillverkaren hade placerat en likriktardiod i respektive gren, så att man inte skulle kunna koppla fel
    Måste bara flika in över hur oerhört korkat det låter av dom att konstruera en produkt som skickar ström tillbaka genom USB-porten bara för att en extra strömförsörjning är inkopplad. Det låter nästan som uppgjort för att förstöra saker. Den verkar ju väldigt spridd dessutom, borde man inte kunna få den förbjuden i Sverige?

  6. #16
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Citat Ursprungligen postat av legendeen Visa inlägg
    Hej jo har funderat åt det hållet, men ska ge det ett försök först känns trist att man köpte boxen för ca 4 månader sedan. du som verkar ha koll på olika modeller är den här något att ha.

    http://www.aliexpress.com/store/prod...484191784.html

    du har säkert fått frågan tidigare varför betala mer för "SIM-A8P" när man ändå ska använda new signma 2 ?

    tack för ditt svar!

    Mvh
    För mig det spelar ingen roll om jag har sim 2.10 eller A8P samma skit när man kör openpli eller newnigma.
    men köp antingen från mixeshop eller dm800.eu billigare och snabbare leverans.
    Med Aliexpress tar det lite tid tills du får boxen.

Liknande ämnen

  1. akut hjälp
    Av nbbilal i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 18:15
  2. hjälp mig akut
    Av nbbilal i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 12:33
  3. Behöver AKUT hjälp...
    Av j_runbert i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 17:10
  4. Akut hjälp
    Av klas i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 22:47
  5. [LÖST] Akut hjälp med Ticket
    Av Dirtymick i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-09-21, 21:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss