Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Dm7020hd v2

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger

    Dm7020hd v2

    Hej på er !
    Ser att www.satpro.se har fått en V2 av DM7020HD men kan inte se vad som är skillnad mot V1, och största frågan är ju om openpli "skiter" samtliga V2 boxar från Dreambox nu eller ?

    Mvh Lasse

  2. #2
    Seniormedlem ginowares avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Inlägg
    321
    Tackad
    10 gånger
    Undrar jag med. enlig http://openpli.org/news/openpli-stop...ltimedia-stbs/
    Vad är det som har hänt egentligen.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Jo såhär ligger det till Dream Multimedia (Dreambox) som har kodat enigma från början har stängt viss kod som gör att det är omöjligt för tex openpli att uppdatera sina images. Detta har retat gallfeber på tex openpli. Därför har de bestämt att de slutar utveckla till dreamboxs senare modeller som dm500hd v2 och dm800hd se v2 och de nyare fyrsiffriga modeller. Den dag då dm uppgraderar drivare till den gamla modellerna så kommer de även upphöra med att utveckla till dem. Lite därför så avråder jag och vissa andra här på forumet att köpa dreambox idag och skaffa vu+ boxar istället då de fortfarande är öppna källkod. Så ligger det till med detta.

    Dream Multimedia stängde sin kod tack vare att många inte köper deras boxar utan köper cloner från kina tex. Så vi har ju dem att tacka för detta.

    Det är stora drag vad detta handlar om.

    Edit: Glömde nämna detta gäller alla moddade images och inte bara Openpli. Bara det att Openpli öppet gått ut med det. Skall v2 användare kunna använda sina boxar i fortsättningen så måste de använda Dream multimedias egna image.

    Edit2: von_skunck skilnaden i stora drag är snabbare cpu och större flash minne
    Senast redigerad av Kammaflaje den 2013-11-26 klockan 15:44.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    Tänkte ju köpa en Dreambox i julklapp till ett av mina barn, men om alla boxar nu saknar support från openpli så kanske man skulle kika på en Vu+ Solo2 istället, eller hur tänker nu andra kring detta ?
    är ju ganska många av er som kör just Dreambox+openli på forumet.

  5. #5
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av von_skunck Visa inlägg
    V2 av DM7020HD men kan inte se vad som är skillnad mot V1
    v2 av 500HD och 800HD har större flash och mer RAM. Vad jag har läst har dock 7020HD v2 bara en annan flash-struktur. Alla v2 har dock ett nytt TPM-chip.

    Citat Ursprungligen postat av ginoware Visa inlägg
    Undrar jag med. enlig http://openpli.org/news/openpli-stop...ltimedia-stbs/
    Vad är det som har hänt egentligen.
    Anledningen står ju i din egen länk.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Citat Ursprungligen postat av von_skunck Visa inlägg
    Tänkte ju köpa en Dreambox i julklapp till ett av mina barn, men om alla boxar nu saknar support från openpli så kanske man skulle kika på en Vu+ Solo2 istället, eller hur tänker nu andra kring detta ?
    är ju ganska många av er som kör just Dreambox+openli på forumet.
    Tro mej vu+ kommer att gå om Dreambox med tiden så kör du på vu+ solo2 istället.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    OK, hör vad ni säger men om Dream äger enigma2 koden så kommer väl utvecklingen på vu+ produkterna också att bli lidande eller var den opensource innan så vu kan fortsätta i ett eget spår ?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Om jag har fattat det rätt så är deras drivare öppen och själva os av enigma är fortfarande öppen. Men om någon vet bättre rätta mej gärna

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    En anna sak som jag funderat på är hur står sig orginal image från Dream idag, har inte testat och sett någon själv på länge nu
    Men detta borde väl vara chansen att för någon annan "smart" leverantör och plocka fram en opensource image och boxar, inte gjort i en handvändning jag vet

    Vet inte ens om jag törs beställa en VU om enigma2 nu är stängt för andra eller kommer att stängas.

  10. #10
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av von_skunck Visa inlägg
    men om Dream äger enigma2 koden så kommer väl utvecklingen på vu+ produkterna också att bli lidande eller var den opensource innan så vu kan fortsätta i ett eget spår ?
    Koden var öppen tidigare och OpenPLi t.ex. forkade den för ca 4 år sedan, de fortsatte dock cherry-picka in saker tills den stängdes. Nu har den varit stängd något år och hittills har det ju gått bra. Communityt (och VU t.ex.) fortsätter ju att utveckla mjukvaran så det är inget som säger att DMM:s version kommer vara bättre. Ingen kan ju så klart säga säkert, många tror det är början på undergången för DMM, men Dreambox är ett rätt starkt varumärke.

    Citat Ursprungligen postat av Kammaflaje Visa inlägg
    Om jag har fattat det rätt så är deras drivare öppen och själva os av enigma är fortfarande öppen. Men om någon vet bättre rätta mej gärna
    Nej och nja. Drivrutiner har aldrig varit öppna utan ligger som blobbar. SoC:en görs ju av Broadcom och inte DMM. Enigma är en applikation och om jag förstått rätt har de stängt alla delar kodade i C++. Python-delarna är fortfarande öppna. OS:et är linuxdistributionen Opendreambox som byggs utifrån OpenEmbedded. Så övriga kan fortsätta bygga utifrån OE.

    Citat Ursprungligen postat av von_skunck Visa inlägg
    Vet inte ens om jag törs beställa en VU om enigma2 nu är stängt för andra eller kommer att stängas.
    Jag tycker du kan vara lugn.

    Vidare läsning:
    About OE Version Number
    openPLI <--> enigma
    Difference between OpenPLI 3.0 and 4.0

Liknande ämnen

  1. Dm7020hd
    Av J-zon i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 21:33
  2. TSimage-1.0.0-DM7020HD-OE 1.6
    Av Pane i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 12:28
  3. DM7020HD och VLC
    Av von_skunck i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 18:03
  4. DM7020HD pli 2.1 Codec
    Av von_skunck i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 09:43
  5. Dm7020hd
    Av J-zon i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 16:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss