Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: xbmc

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlägg
    115
    Tackad
    2 gånger

    xbmc

    Om man vill ha en liten smidig grej vad ska man köra det då på ?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    118
    Tackad
    16 gånger
    En Intel NUC kanske är värt att titta på

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    raspberry pi är ännu mindre

  4. #4
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Beror helt på hur mycket pengar man vill lägga. En Raspberry Pi kan man få för runt 4-500kr medans en Intel NUC kostar runt 2500+
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    May 2010
    Inlägg
    26
    Tackad
    1 gånger
    Minix x7

    //Anders

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    En Raspberry Pi är onekligen liten och smidig men fastän jag är en stor vän av Raspberry Pi vet jag inte om jag kan rekommendera den hårdvaran till XBMC. Jag har i alla fall inte haft någon tur med det.

    Jag har kört två Raspberry Pi både med RASPBMC och Openelec och de har alltid hängt sig efter ett tag. Om man kör från SD-kortet blir de ganska sega i menyer och så. Kör man från USB-minne blir det bättre flyt men fortfarande hänger de sig med jämna mellanrum.

    Kanske beror det på att jag aktiverar Vu+ pluginen på mina? Kanske går de bättre som rena mediespelare? Jag vet inte men enligt mina erfarenheter är hårdvaran i Raspberry Pi lite för klen för att jag skulle vilja rekommendera den till XBMC.

    Däremot är Raspberry Pi alldeles förträfflig som kortserver!
    Men det är en annan historia.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    118
    Tackad
    16 gånger
    Jag har kört xbmc med både Raspberry Pi och nu så har jag en NUC i5. Skillnaden mellan dem är stor i både pris och prestanda. En RPi fungerar för de flesta saker, riktigt tunga saker som tex en Blu-Ray remux orkar den inte, inte heller en bra (större) 1080p encode. Det är segt i menyer och jag trivdes inte med den som xbmc maskin.
    Är budgeten begränsad och du inte har så höga krav så kör på en RPi, stäng av all fanart etc och klocka den lite så flyter det på bättre. Men titt som tätt slutar det alltid med en tur fram till maskinen för att göra en norsk reset.
    Nya NUC i5 är egentligen overkill för att köra som xbmc maskin, fördelen är att den nu klarar 24Hz buggen (om filmen inte är +6h, då tappar du en frame...). När det finns mycket extra kraft så vet man att den klarar allt rubbet, jag var lite skeptisk till att den har en fläkt i sig, men den rör sig knappt eftersom belastningen är så låg. NUC har även en CIR sensor så det är smidigt att kontrollera den med fjärrkontroll. Jag tycker den är grym att leka med.

    Säg hur mycket du vill spendera och vilken typ av filer du ska spela så blir det lite enklare att ge tips om vad du kanske ska titta efter.

    Sen måste jag hålla med atomized, RPi är kalas som kortserver

Liknande ämnen

  1. Xbmc & Dreambox
    Av SnaBel@ i forum Dreambox
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-09-20, 10:19
  2. xbmc vu+ grunder
    Av Kammaflaje i forum Vu+
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-05, 17:37
  3. [LÖST] xbmc + dreambox hur?
    Av vhek i forum Dreambox
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 16:17
  4. IPTV via XBMC PVR ?
    Av htilly i forum IP-TV
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 15:38
  5. XBMC strul
    Av Rios i forum Xbox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 11:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss