Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Jag blir galen!

  1. #1

    Jag blir galen!

    Hej!

    Jag har ett STORT problem som jag kämpat med ett bra tag..

    Jag har en Solo kopplad på övervåningen mot parabolen. Har 95%SNR på både Thor och astra. Får in alla kanaler klockrent på den boxen.

    Nu har jag skaffat en Solo2 och har därför dragit ner dubbla kablar till den. Mitt dilemma där är att jag INTE får in Thor, den är stendöd..
    Jag har även kopplat in den andra boxen där, utan lycka.

    Jag har följande uppsättning: 2*Quad huvuden 4*2-1 Diseq.
    Jag har testat olika kablar ner till Solo2 utan lycka.
    jag har växlat switchar
    Jag har växlat LNB huvuden
    Jag har växlat plats på LNB ingångarna
    Jag har väldigt hög AGC (95% )så jag testade en signalförstärkare till den nedre boxen, utan lycka

    Nu testade jag att ta upp Solo2 boxen och satte den bredvid den box som fungerar, kopplade in sladden och voila Thor hittas..
    Drog in en annan sladd dit upp kopplade in den i boxen, inte en signal!

    Jag fattar fasen inte vad som är felet, jag kan väl inte ha fel på alla olika kablar som jag testat?

    Kan det vara nått med LNB'n som gör att jag bara kan koppla en box till den?

    Hjälp uppskattas ENORMT! Hänger mig snart i taknocken!


    /Mike

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Kortis/ avbrott i kabeln mellan lnb & switch
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Hejsan,

    Det borde inte vara det, har bytt kabel flera gånger testat en massa olika kablar..

  4. #4
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mikenova Visa inlägg
    Hejsan,

    Det borde inte vara det, har bytt kabel flera gånger testat en massa olika kablar..
    Har du testat utan switch.....det är bäst att du testar allt utan switch så vet du sen var finns felet.

  5. #5
    jajamen, även testat utan switch Fattar inte vad det är med detta!

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Om TS kopplar in SOLO2 boxen där nuvarande SOLO box fungerade klockrent, du fick in alla kanaler osv. Om då inte SOLO2 boxen fungerar, då är det något med boxen garanterat, eftersom du då redan vet att LNB, kabeln, parabolen osv. Allt detta är rätt. Då ska SOLO2 boxen också fungera. Du ska åtminstone kunna titta på de icke krypterade kanalerna utan några problem. För det kräver ju ingen speciellt mjukvara eller så.

    Så du gjorde det och SOLO2 boxen fungerade, då ska du fortsätta testa din SOLO2 box där du vet att allt fungerar, fungerar nu boxen precis som det är tänkt, bra då vet du att boxen är ok. Då är det något annat fel.

    Vad har du för LNB ? om du kör med unicable måste du ställa in rätt i boxarna, om det är en vanlig LNB med flera utgångar ska det fungera. Prova då att ta din SOLO box (där du hade solo2 boxen förut) för att testa så du kan verifiera att allt är ok. Antagligen så kommer solo boxen inte fungera, vad jag kan utläsa från det TS skrivit. Alltså är det något fel mellan boxen och parabolen, och inte själva boxarna det är fel på.

    1. Koppla förbi eventuella switchar osv, så du kör direkt med boxen över kabel till LNBn
    2. Prova först med solo boxen (där du hade solo2), fungerar det, ja / nej
    3. Nej funkar inte, prova flytta kabeln och installera den där du tidigare hade SOLO boxen och där du VET att allt fungerade, fungerar solo2 boxen nu, ja / nej
    4. Om solo2 boxen inte fungerar, prova koppla in solo boxen (där du har solo2 boxen), fungerar det nu, ja / nej

    Du kan också alltid testa med SOLO boxen (på den platsen den fungerade) och prova de olika utgångarna på LNBn så att du vet att dom fungerar och att dem inte är trasiga. Genom att köra med kabel direkt mellan box och LNBn så eliminerar man en felkälla. Man behöver prova allt så man tillslut kan hitta vad som är fel. Enda sättet.

    Lycka till.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    181
    Tackad
    4 gånger
    Prova att köra endast en kabel direkt in i Thor huvet ändra diseq inställningen till singel.
    Funkar inte det så prova den andra kabeln på samma vis.
    Hur långa kablar är det?

  8. #8
    hrmm, ledsen att jag inte varit aktiv i min egen fråga. Det löste sig genom att jag kontakterade om kablarna.. Pinsamt men jag hade nog slarvat...

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    mikenova, aha, det förklarar saken, då var det nog ganska mycket signal som försvann. Då borde allt funka nu. Just det du nämner är extra viktigt att man inte slarvar med den biten.

    Så då funkar allt perfekt nu.

Liknande ämnen

  1. Blir galen på Dreamboxen.
    Av filipxehren i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 17:28
  2. [LÖST] Blir galen på MgCamd - hjälp!
    Av sm0kie i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 20:44
  3. Vad är det för fel, blir snart galen?
    Av milox i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 23:14
  4. med risk för att verka galen..........
    Av joakim79a i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 21:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss