Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ställa in para vu+ box

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    20
    Tackad
    1 gånger

    Ställa in para vu+ box

    Hej,

    Håller på ställa in en parabol med vu+ solo2 box med openpli. Använder satfinder men när jag startar den så är allt på 0%. Ska det vara så?
    På dem äldre enigma1 boxarna (dm500/600) så var det alltid ca 60% SNR och AGC fladdrade när man började. Var allt på noll då så var det något fel. Men nu har jag bytt alla kablar. kör direkt från boxen till ett huvud. har testa båda huvuderna. ingen skillnad. har flashat om boxen med olika pli versioner. ingen skillnad. har även testat med en vu+ solo (första versionen).

    Någon som har gjort detta om vet om allt ska vara på 0% tills man kommer nära satteliten?

    Annars så är båda lnberna trasig?

  2. #2
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Citat Ursprungligen postat av dream099 Visa inlägg
    Hej,

    Håller på ställa in en parabol med vu+ solo2 box med openpli. Använder satfinder men när jag startar den så är allt på 0%. Ska det vara så?
    På dem äldre enigma1 boxarna (dm500/600) så var det alltid ca 60% SNR och AGC fladdrade när man började. Var allt på noll då så var det något fel. Men nu har jag bytt alla kablar. kör direkt från boxen till ett huvud. har testa båda huvuderna. ingen skillnad. har flashat om boxen med olika pli versioner. ingen skillnad. har även testat med en vu+ solo (första versionen).

    Någon som har gjort detta om vet om allt ska vara på 0% tills man kommer nära satteliten?

    Annars så är båda lnberna trasig?
    Du har dubbla tuner hur har du konfigurerat satelliter.........förklara lite mera använder A tuner eller B tuner eller Bägge?

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    20
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
    Du har dubbla tuner hur har du konfigurerat satelliter.........förklara lite mera använder A tuner eller B tuner eller Bägge?
    Jo jag har dubbla tuners på solo 2, men använder bara A och avaktiverar B. Nu när jag ställer in så kör jag utan diseq i inställningarna och ställar in intelsat 0.8% W (väljer den med ku) har även försökt med astra 4.8 E men allt står på 0 % där med. Samma sak med solo som har enkeltuner. Ska staplarna

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    181
    Tackad
    4 gånger
    Ja allt står på noll tills du hittar rätt satelit.

  5. #5
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av dream099 Visa inlägg
    På dem äldre enigma1 boxarna (dm500/600) så var det alltid ca 60% SNR och AGC fladdrade när man började. Var allt på noll då så var det något fel.
    Med digital satellit krävs en låsning för att signal ska visas, vilket förutsätter en viss mån av korrekt inställning från början. Det gäller oavsett enigma-version. Däremot om du jämför openwebif med webif och appar så kan det skilja sig lite över när signal visas.

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    20
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av MrPotatoHead Visa inlägg
    Med digital satellit krävs en låsning för att signal ska visas, vilket förutsätter en viss mån av korrekt inställning från början. Det gäller oavsett enigma-version. Däremot om du jämför openwebif med webif och appar så kan det skilja sig lite över när signal visas.
    Jag använde någon androidapp och loggade även in på openwebif satfinder på boxen innan jag skrev mitt första inlägg då jag inte såg tvn från där jag stod. Båda visade 0 hela tiden. Nu i efterhand så har jag märkt att dessa två alternativ visar 0 även fast jag hade låsning. Svårt att hitta någon satellit då Så efter ni hade bekräftat att allt skulle stå på 0 från början så använda jag boxen och tvn. Fick låsning efter några minuters vridande.

    Men jag står fast vid att det alltid är SNR samt AGC på enigma1 boxarna när man kollar på tvn från start om allt stämmer även om det teoretiskt är omöjligt om det är en digital satellit. Har hjälpt några kompisar och det har alltid varit så utom när dem hade kontakterat kablarna fel så skärmen tog i ledaren. Därför jag trodde något var fel då det var första gången jag har använt mig av en enigma2 box för att ställa in en parabol.

    Tack för visat intresse och svaren som gjorde att det löste sig!

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 20:51
  2. Ställa in DM800 för CS
    Av mirrrem i forum Dreambox
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 17:24
  3. Ny parabol , hur ställa in den?
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 12:38
  4. Hur ställa in parabolen och LNB ?
    Av boho999 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 19:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss