Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Skada av att bryta strömmen

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    Det är ju intressant att veta vad som gick sönder i maskinerna då, ett korrupt filsystem eller en elektronisk komponent?
    Om det sedan var en elektrolyt som fick nog så är det ju bara en tidsfråga innan den ger upp även vid kontinuerlig drift?

Mina erfarenheter är mestadels från hemelektronik, många ggr fungerar dessa apparater lite "halvbra" när dom börjar få problem med en elektrolyt.
    Till slut går dom inte igång alls.

Sedan vet jag inte hur jämförbart det är med ett lab med hundratals datorer och en dreambox.

MVH
    När jag skriver att maskinerna gick sönder så menar jag att hårdvaran gick sönder och krävde reparation eller utbyte. Ett korrupt filsystem som man fixar med fsck eller i värsta fall ominstallation räknar jag inte som att maskinen går sönder. I mina ögon är det mer ett mjukvarufel.

De vanligaste felen var att power supply eller hårdiskar gav upp. Vi bytte ju hela enheter så jag har inte detaljanalyserat exakt vilken komponent som felade. Men jag har ett livslångt elektronikintresse bakom mig och har skruvat med elektronik i andra sammanhang också och vad gäller nätdelar så brukar det oftast vara elektrolytkondensatorer eller switchtransistorer som ger upp.

Det finns ju en annan feltyp också som inte är direkt ovanlig och det är mikrosprickor i kretskort och som även kan uppstå i komponenter p.g.a. temperaturväxlingar. Alla material utvidgar och drar ihop sig beroende på temperatur. Ett kretskort som ständigt är igång håller ungefär samma temperatur hela tiden och därmed blir det inga rörelser i materialet, medan ett kretskort som stängs av och på varje dag kommer att utsättas för rörelser i materialet p.g.a. att det utvidgas och krymper i takt med att temperaturen växlar mellan driftläge och avstängd. I längden kan denna typ av rörelser i materialet orsaka sprickor i kretskort m.m.

Du får gärna ha en annan uppfattning om du vill och jag tänker inte diskutera vidare i detta ämne. Jag delger vad som är mina erfarenheter av ett långt liv tillsammans med elektronik och datorer och jag är övertygad om att de flesta utrustningar inkl. en Dreambox mår bättre av att ständigt stå på än att stängas av varje dag.
    Senast redigerad av atomized den 2014-01-06 klockan 23:14.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

Liknande ämnen

1. mgcamd försvinner när strömmen bryts
    Av radde i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 20:06
  2. Stänga av strömmen via internet?
    Av Smergo i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 21:51
  3. Kan man skada korten?
    Av Niklas_101 i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 12:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss