När jag skriver att maskinerna gick sönder så menar jag att hårdvaran gick sönder och krävde reparation eller utbyte. Ett korrupt filsystem som man fixar med fsck eller i värsta fall ominstallation räknar jag inte som att maskinen går sönder. I mina ögon är det mer ett mjukvarufel.
De vanligaste felen var att power supply eller hårdiskar gav upp. Vi bytte ju hela enheter så jag har inte detaljanalyserat exakt vilken komponent som felade. Men jag har ett livslångt elektronikintresse bakom mig och har skruvat med elektronik i andra sammanhang också och vad gäller nätdelar så brukar det oftast vara elektrolytkondensatorer eller switchtransistorer som ger upp.
Det finns ju en annan feltyp också som inte är direkt ovanlig och det är mikrosprickor i kretskort och som även kan uppstå i komponenter p.g.a. temperaturväxlingar. Alla material utvidgar och drar ihop sig beroende på temperatur. Ett kretskort som ständigt är igång håller ungefär samma temperatur hela tiden och därmed blir det inga rörelser i materialet, medan ett kretskort som stängs av och på varje dag kommer att utsättas för rörelser i materialet p.g.a. att det utvidgas och krymper i takt med att temperaturen växlar mellan driftläge och avstängd. I längden kan denna typ av rörelser i materialet orsaka sprickor i kretskort m.m.
Du får gärna ha en annan uppfattning om du vill och jag tänker inte diskutera vidare i detta ämne. Jag delger vad som är mina erfarenheter av ett långt liv tillsammans med elektronik och datorer och jag är övertygad om att de flesta utrustningar inkl. en Dreambox mår bättre av att ständigt stå på än att stängas av varje dag.