Det som vi diskuterar är att inte slå på hela nätdelen OCH apparaten samtidigt, eftersom det kan ta en liten stund innan nätdelen levererar stabil utspänning...
Att sätta dina apparater i standbyläge är bara bra då nätdelen är igång i standbyläge och alltså inte riskerar att leverera några spikar vid uppstart då enligt tidigare resonemang.
Enligt EUs regler för effektförbrukning i hemelektronik så får elektronikprodukter dra maximalt 1 watt i standby, minns inte från vilket årtal det gäller men tror det var i början av 2000-talet.
Jag tror dock att de spikar som förstör en apparat då man startar upp alltihopa på en gång beror på andra fel som torkade elektrolyter i nätdelen, dessa fel gör sig särskilt till känna just vid uppstart men påverkar även utspänningen vid kontinuerlig drift....den blir inte lika stabil utan mera ojämn.
Standby finns ju för att spara på energi, för att inte göra slut på mer än nödvändigt, för att inte slösa på jordens resurser.
Jag gillar tanken på att tänka på miljön också....därför stänger jag av saker jag inte använder för tillfället, inte bara i standby utan bryter strömmen helt till nätdelarna.
Många saker drar ju fortfarande uppemot 10-15 watt i standby och det blir ju några KWh om det är miljontals såna produkter igång i världen.
MVH