Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Skada av att bryta strömmen

  1. #1
    Seniormedlem SnaBel@s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    735
    Tackad
    9 gånger

    Skada av att bryta strömmen

    Jag undrar om en Dreambox tar skada av att bara bryta strömmen ? Jag ska montera in nexa brytare bakom tv bänk som ska brytas.
    DM500S, DM500HD, DM800SE,
    Allt är Klon

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Tänk efter !!! Det är en dator & vilken dator mår bra av ett plötsligt strömavbrott ?? Så ska du stänga av boxen så MÅSTE du göra det via menyn.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem SnaBel@s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    735
    Tackad
    9 gånger
    Ja det vet jag men jag tänkte ifall dom är mer gjorda för att klara av det utan att ta stryk.
    DM500S, DM500HD, DM800SE,
    Allt är Klon

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ja skulle inte göra det tar stryk till slut
    pajjar den vrf ska du bryta srömmen med nexa till den
    den dra ju nästan inget

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det finns två saker att hålla i minnet här.

    1. Ingen elektronik mår bra av att slås på och av ofta. Vid påslag uppstår plötsliga strömrusningar som i längden sliter på komponenterna. Det kan också uppstå transienter, kortvariga pulser av hög spänning vid av och påslag.

    2. Dreambox är i grunden en Linux-dator. En Linux-dator ska stängas ner kontrollerat annars tar filsystemet skada. Att bara bryta strömmen leder oundvikligen till ett orent filsystem. Visserligen klarar Linux till 99% att reparera filsystemet nästa gång du startar upp burken. Men den 100:e gången sitter du där med skägget i brevlådan och ett filsystem som inte går att reparera.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem SnaBel@s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    735
    Tackad
    9 gånger
    Men då ställer jag in den så att den stänger av och sen bryter jag. Jag ska styra tv bänken via min server. Ha en trådlös brytare till min tv-bänk + all belysning som jag använder när man ska sova lr åka bort + går på schema
    DM500S, DM500HD, DM800SE,
    Allt är Klon

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Mee att öht att stäng av strömmen helt och sedan sätter igång den igen så får du en strömrusning vilket belastar säkringen som sitter i nätdelen på alla elektriska prylar. Spelar ingen roll om du stänger av enheten eller inte. Pilla bli...

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Det där med strömrusningar som sliter på komponeneterna tror jag faktiskt inte riktigt på, även om jag har respekt för dina kunskaper i övrigt
    Komponeneter som går varma länge, exempelvis elektrolytkondensatorer tar skada av värmen som torkar ut dem.
    Jag tror att den värmen som torkar kondensatorerna i nätdelar är mycket vanligare som felkälla än strömrusning vid av/på.
    Om man då stänger ner över natten osv så skulle detta ge dem längre livslängd inte kortare.

    Däremot kan ju ett filsystem ta skada vid plötsliga oväntade strömavbrott.

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det finns två saker att hålla i minnet här.

    1. Ingen elektronik mår bra av att slås på och av ofta. Vid påslag uppstår plötsliga strömrusningar som i längden sliter på komponenterna. Det kan också uppstå transienter, kortvariga pulser av hög spänning vid av och påslag.

    2. Dreambox är i grunden en Linux-dator. En Linux-dator ska stängas ner kontrollerat annars tar filsystemet skada. Att bara bryta strömmen leder oundvikligen till ett orent filsystem. Visserligen klarar Linux till 99% att reparera filsystemet nästa gång du startar upp burken. Men den 100:e gången sitter du där med skägget i brevlådan och ett filsystem som inte går att reparera.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Asså va klart som fan att det sitter en säkring i nätdelen som trycker bort elen så att komponeterna går sönder. Har man en "nexa" som är samma sak som en strömbrytare till lampor så belastar man den säkringen onödigt mycket.

    Varför tror du att det brukar stå att du skall plugga i sladden i strömuttaget innan du pluggar in i en apparat. Jo för att minska ner strömrusning på säkringen så mycket som möjligt

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    Det där med strömrusningar som sliter på komponeneterna tror jag faktiskt inte riktigt på, även om jag har respekt för dina kunskaper i övrigt
    Komponeneter som går varma länge, exempelvis elektrolytkondensatorer tar skada av värmen som torkar ut dem.
    Jag tror att den värmen som torkar kondensatorerna i nätdelar är mycket vanligare som felkälla än strömrusning vid av/på.
    Om man då stänger ner över natten osv så skulle detta ge dem längre livslängd inte kortare.

    Däremot kan ju ett filsystem ta skada vid plötsliga oväntade strömavbrott.

    MVH
    Att förklara allt i detalj blir ganska omfattande och därför skrev jag lite kortfattat. Du har helt rätt i att elektrolytkondensatorer torkar ut av värme och blir dåliga. Dessa knäcks sedan ofta slutgiltigt vid ström av/på. Min praktiska erfarenhet som systemadministratör med ansvar för flera lab med ett hundratal datorer i varje är att maskinerna som gick sönder gjorde det 9 gånger av 10 i samband med att strömmen återkom efter strömavbrott.
    Lab:en som hade avbrottsfri kraft kunde rulla i åratal utan att något gick sönder. I lab:en som inte hade avbrottsfri kraft gick nästan alltid någon maskin sönder i samband med att strömmen återkom efter strömavbrott.
    Detta är Mina praktiska erfarenheter. Om du har andra erfarenheter får du gärna berätta om det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. mgcamd försvinner när strömmen bryts
    Av radde i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 20:06
  2. Stänga av strömmen via internet?
    Av Smergo i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 21:51
  3. Kan man skada korten?
    Av Niklas_101 i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 12:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss