Citat Ursprungligen postat av JanneBerra Visa inlägg
Hej! Det håller på och djävlas med mig. Jag har gjort som Du skrev. Anslutet Alexen till routor data utgången. Anslutet alexen till el.Då ser jag att den ensamma lampan blinkar några sekunder sedan fast sken.Tagit ur nätverkssladden, anslutet en annan nätverssladd till datorn.Använt Gladstone Gander v2.0. Tryckt in Host adress 192.168.1.0, utan resultat, sedan 192.168.0.0, utan resultat. Nu undrar jag skall jag använda gladstone Gander 1.2 som en första installation, skall kortet vara anslutet till alexen.Skall mac adressen ändras det står en mac adress på Gladstone Gander. På Alexen står en annan mac adress. Hälsning Janne!
Det låter som att du gör rätt. Varför det ändå inte fungerar vet jag inte riktigt...
Gladstone programmet är egentligen bara till för att hitta din Alex på nätverket. Sedan när du vet vilken IP-adress din Alex har så använder du IP-adressen för att surfa till den och göra inställningar. Så Gladstone programmet behövs bara för att lista ut vilken IP-adress Alex har.

Det går att lista ut det på andra sätt också. Det enklaste är kanske att titta i din router. Om du surfar till din router och tittar runt i menyerna så finns det troligen en lista som heter "DHCP clients" under "Local network" eller liknande. Om du hittar den lista så titta på den en gång först utan att Alex är igång. Starta sedan upp Alex och se om det tillkommer en ny rad i listan där du kan känna igen Alex MAC-adress. Om det lyckas vet du vilken IP som Alex har fått.

Ett tredje sätt kan vara att köra en nätverksscanner t.ex. programmet "SoftPerfect Network Scanner" på sin PC. Det programmet borde också klara att hitta Alex på nätet. Programmet finns att ladda ner gratis på https://www.softperfect.com/products/networkscanner/

Får du förresten några felmeddelanden när du kör Gladstone? Kommer det upp något i det vita fältet i mitten?