Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 51

Ämne: Kommer ni ihåg denna sida ?

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Jo det var kul på den tiden med d2mac/Eurocrypt. Storhetstiden var väl runt 1998-1999 med runt 30 kanaler i detta system (ok vissa norska körde Dmac/eurocrypt istället). Sen började övergången till Digitaltv.
    Det roliga där var att Viaccess som både viasat, comhem och boxer använde knäcktes redan innan viasat hade hunnit släcka alla sina d2mac-sändningar. Men sen (tror det var runt 2004) så gick viasat över till videoguard och comhem till conax och boxer till viaccess2 och då var det roliga slut, annars var nog det den perioden som man hade tillgång till allra flest kanaler eftersom både Seca, irdeto, betacrypt och nagra var knäckta så det blev många europeiska kanaler med... närmare 2000st men det var tyvärr långt ifrån lika kul som i början av 90-talet med ca 150 analoga kanaler (nu kan detta iofs bero på att jag flyttade hemifrån och fick helt andra intressen under dessa åren och då i princip la av helt med satellit tv).
    Jag hade även en videocrypt dekoder till skys kanaler på Astra1, tyvärr var detta systemet mycket svårare att hitta koder till. Denna skaffade jag 1994 (har jag för mig) Sky lanserade väl sitt "sky multichannels" paket 1993 (fy vad jag hatade detta!) de kodade alla sina gratiskanaler så de bara gick att se i storbritannien, och det var ju många kanaler det handlade om, säkert 30-35st, innan dess var det bara deras Sky Movies och the Movie channel som var kodade.
    Själv skaffade vi parabol runt 87 (tror jag det var) för det var innan Astra1a sändes upp. Sky Channel som den hette då låg på nån eutelsat satellit (tror det var 13ö dvs där hotbird ligger nu), sen när Astra1 sändes upp så fick man hela 16 nya kanaler (sky channel bytte namn till sky one och flyttades till Astra), även sky news och sky Movies (som gick okodad nått år) tillkom. Mtv, Screensport o några tyska kanaler med. Min favorit blev Sky Movies som var grymmt bra (detta måste ha vatt 88-89) Alla nya filmer gick ju där redan innan de hade biopremiär i Sverige. Sedan hade man ju FilmNet, som körde sin SatPac/SatBox kodning. Den hittade man ritningar till i nån elektronik tidning. D2mac användes av tv3 och tv1000 som var helt nya kanaler då, tyvärr låg en d2mac dekoder långt över budgeten som en 10årig datanörd hade så jag fick vänta några år med det. Pappa ville hellre ha tv4 som var ny då så en squarial antenn för att ta in tele-X införskaffades istället.
    Tror det var 92 eller nått sånt som d2mac dekodern införskaffades (en philips bbd901, extern dekoder som jag hittade på mina föräldrars vind för några månader sen). Och kort efter detta så lyckades man få tillgång till internet och läsa nyhetsgrupper på Usenet. Innan detta så var det mest att söka information på bbs:er mm. D2mac dekodern skaffades mest för att Filmnet bytte system och gick över till d2mac.
    Sen kom ju sverigperabolen, är det nån som minns den? tv3, tv6, ztv mfl från nya Sirius satelliten som låg på 5ö tillsammans med tele-X där tv4 och kanal5 redan fanns, allt okodat i pal. Sverigeparabolen såldes billigt på bla. Statoil, typ 500kr för en anläggning.
    De var ofta i form av en Squarial antenn (http://www.colin99.co.uk/bsb.html) Det var ju inte så konstigt att de kunde säljas så billigt, många kom ju från brittiska BSBs konkurs, och hade ofta BSB loggan kvar. Jag har förövrigt en sån liggande med som jag hittade när jag städade, undrar om den går att använda till något idag.
    Sen kom viaspratt och ställde till med ett rejält spratt när de kodade alla kanalerna efter bara några månader!
    Sen kom kanalflytten när resten av alla nordiska kanalerna flyttade från astra1 till 1grad väst och 5grader öst, alla kodade i d/d2mac
    Billeberga sidan kommer jag inte ihåg när den startade, kan det ha varit runt 1994? Det var i alla fall i samma veva som jag kom i kontakt med piratkort och koder till detta. Sen några år senare fullkomligt exploderade detta, typ alla körde pirat verkade det som.
    Tyvärr är alla mina analoga mottagare slängda, inkl videocryptdekodern, (av märket pace) men jag har hittat den externa d2mac-dekodern. Jag hade en Luxor mac3 (satellitmottagare med inbyggd d2mac) samt en Luxor mac5 (mottagre med inbyggd d och d2mac och dubbla kortläsare samt motorstyrning) samt en Amstrad srd650 (d/d2mac + dubbla läsare). Allra första mottagaren från 87 var en network ss6000, pal.
    Första digitala mottagaren var en Humax irci5400 från 2000 som fungerar fortfarande.
    Nu sysslar jag knappast något med sattellit tv längre och jag tittar knappt på tv. Jag flyttade hemifrån runt 2002-2003 i samma veva som alla började byta bort från första generationen av digitala kodningssystem.
    Flyttade till en lägenhet med comhem analogt inbakat i hyran så därför släppte jag det mesta. Tittar knappt på tv för det är mest skit som visas. O när jag ev tittar så är det nån streamingtjänst som gäller som jag givetvis betalar för. Det är ju så mkt billigare numera ju om det inte är sport man vill se. tex kostade Filmet eller tv1000 ungefär 3 ggr mer i månaden än vad en streamingtjänst typ netflix/viaplay kostar idag och det var för bara en enda kanal, dessutom har ju pengarnas värde minskat rejält under dessa 20 åren.
    Fast jag har fortfarande en parabol kvar, delvis av nostali skäl (var ju bara tvungen att sätta upp en när jag flyttade till hus även om jag skulle kunna ta det via fiber)

  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    217
    Tackad
    7 gånger
    Glömmar alldrig besöket i Norrköping. Var mycket roligt träffa dig och omgås några timmar. Hoppas allt väl med dig. Kungen levar ;-)

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    162
    Tackad
    48 gånger
    Råkade ramla in på denna sida, och blev nostalgisk det var roligare förr, tänk vilken nytta man kunde ha i mitten av 1990-talet av en gammal 286:a och lite elektronikkunskap ;-) Dock inte så populärt med en 286:a i vardagsrummet.
    Här är en annan kändis från 90-talet http://web.archive.org/web/199704180...g.demon.co.uk/
    https://uk.linkedin.com/in/maxking


    En riktig nostalgi hörna vore trevligt i forumet, där vi skulle få drömma tillbaka lite;-)

  4. #24
    Medlem gimmens avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    66
    Tackad
    2 gånger
    Vilka minnen Jo nog minns man Kungen i billeberga ,fanns ju en sida kemgren tror jag den hette
    2St DB 800SE HD,GP3-DM800se-20120323-Sim2-ssl84b-by sat4fun,MG Camd 1,38+ CCamd 2,21!
    1St DB 800S HD,RamiMAHER-v-21-image-dm800hd-01-05 ,MG Camd 1,38+ CCamd 2,21

  5. #25
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Just den sidan kommer jag inte ihåg men självklart D2MAC, PIC programmering. Kortläsarna som användes
    och att man kunde tillverka egna kort. Sidans utseende påminner mycket om hemsidor från 90talet och dessa
    kommer man såklart ihåg.

    Lite tråkigt när man tänker tillbaka på det, för Internet var SÅ mycket bättre fram tills runt 2003, någon stans där
    började det gå utför. Sedan kom ju skype, facebook, sociala medier och all den där "SKITEN". Internet var mycket
    mer kreativt en gång i tiden och folk som brydde sig om saker.

    Nu är det som allt annat, mest pöbeln som tagit över nästan allt. Och vi andra stackare får köra med äldre teknik, forum
    och annat där vi är fredade från typ "jew-tube", facebook och all den där skiten.

    Och nej jag är inte rasist, men alltid lika kul med folks reaktioner när man skriver så.

  6. #26
    Färsking
    Reg.datum
    Jun 2015
    Inlägg
    22
    Tackad
    1 gånger
    Godkväll...

    Riktigt kul att se igen,då Kungen i Billeberga var den sida man hade bäst koll på i början.

    Minns man köpte kortläsare från Ad-teknik,olika kort mm2 tror jag dom hette med ytmonterade eeprom.
    Sen kom dom släta korten som man tyckte var så mycket mer moderna dom sk galaxykorten.
    Man provade även dom helt vita sk wafers,utan eeprom.

    Minns också att vi då hade en dc++ grupp som delade lite information om nycklar osv.
    Men det är väl snudd på preskriberat nu
    Kanske finns det några kvar här nu.

    Kul läsning hur som helst,och lite minnen tillbaka i livet.

    Mvh
    991

  7. #27
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Jag var också med på tidigt 90-tal. En ny värld öppnades man kunde kolla vad som sändes ute i Europa etc. Härliga tider....
    Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

  8. #28
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Ingen som var med under UCS2000 tiden också och bruteforcea nycklar?
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  9. #29
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Stickan Visa inlägg
    Jag var också med på tidigt 90-tal. En ny värld öppnades man kunde kolla vad som sändes ute i Europa etc. Härliga tider....
    Åren ca 94 fram till 97 var absolut de allra roligaste (spec de första åren när man fick etsa själva o löda/bygga allt själva, sen kom wafercards, guldkort, mm2 osv. och allt blev mkt mer kommersialliserat)
    D2mac/Eurocrypt (och i viss mån dmac som norska kanaler använde) hade väl alla tillgång till, men hur många är här eg som hade utrustning för videocrypt som sky använde? Kommer ihåg att det var mycket svårare att få tag på koder till detta system och att sky gjorde många byten av fysiska kort för att få bukt med piraterna. Det låg ju väldigt många kanaler i videocrypt på Astra1.

  10. #30
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Ju då, även jag minns den tiden med en liten tår i ögat.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

Liknande ämnen

  1. Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 22:12
  2. var har denna sida tagit vägen?
    Av maur i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 03:29
  3. Hur säker är denna sida??
    Av jonas1983 i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 13:49
  4. [LÖST] ch2001 kan denna sida hjälpa dig?
    Av Badboy i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-02-17, 17:28
  5. Denna sida nåt att ha???
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-14, 01:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss