Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 51

Ämne: Kommer ni ihåg denna sida ?

  1. #41
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Hmm http://www.keycard.dk finns inte längre, för det var väl dom du menade? Vet inte hur lagstiftningen såg ut i Danmark då, men i Sverige blev det väl olagligt att sälja piratkort typ 97 eller 98 nångång?
    samt olagligt att använda annat än programägarens godkännande (olagliggör alltså ful-streaming, ful-iptv, cardsharing, användande av piratkort samt användande av orginalkort i annan box än av programägaren godkänd) 1 Aug 2014.
    De sålde aldrig pirat-kort, utan de sålde oprogrammerade pic-kort och funcard med mera...
    Senast redigerad av Minime den 2018-02-21 klockan 12:45.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  2. #42
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    O sen blev det CS för hela slanten.... en implementation teoretiskt beskriven drygt 10 år tidigare (the McCormac Hack)
    http://cd.textfiles.com/group42/HACK/TV/SAT/EUROEX.HTM lite kul att ganska mkt information från den tiden ligger ute fortfarande faktiskt. Finns bra böcker i ämnet med

    Men nu är det väl början på slutet för hobby CS inom hushållet med förmodar jag. De stora drakarna kommer väl fortsätta även om ful-streaming blir vanligare.

  3. #43
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    De sålde aldrig priat-kort, utan de sålde oprogrammerade pic-kort och funcard med mera...
    Fast det var det ju många som gjorde. Ad-teknik bla. Det var det jag menade med att det blev så kommersialliserat. 94-95 fick man etsa o löda själva. 97 o frammåt så fanns allt att köpa så vem som helst utan några större kunskaper kunde klara det.
    Conax var faktiskt knäckt, minst 3 ggr kommer jag ihåg, dock ganska korta perioder. Kommer ni ihåg Titanium kortet (med rsa acceleraring) samt mm2 korten. Lincardemu funkade med, dock inte vanliga pic baserade guldkort eller atmel baserade (funcard).

  4. #44
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    162
    Tackad
    48 gånger
    John McCormac Detta är nostalgi!!! ;-) Men nu sviker minnet, detta gällde 09 korten sedan kommer jag ihåg att man kunde programmera om ett riktigt sky kort och detta är det några år senare 97? är det ingen som har kolla på detta, tyvärr blev mina minnen körda till återvinningen för ca 8 år sedan ;-(

  5. #45
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av eura665 Visa inlägg
    John McCormac Detta är nostalgi!!! ;-) Men nu sviker minnet, detta gällde 09 korten sedan kommer jag ihåg att man kunde programmera om ett riktigt sky kort och detta är det några år senare 97? är det ingen som har kolla på detta, tyvärr blev mina minnen körda till återvinningen för ca 8 år sedan ;-(
    Sky körde jag ca 94 fram till 97 ungefär, blev svårare o svårare att hitta koder och sky bytte ju korten regelbundet. När det gällde d2mac så verkade varken Filmnet eller viaspratt bry sig om att göra nån större förändringar för att försvåra för piraterna.
    Dock kommer jag ihåg när Canal+ köpte FilmNet så började dom byta koder betydligt oftare

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    139
    Tackad
    22 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    https://www.satellites.co.uk/forums/...age-is-back.6/ Japp runt 2002, jag mindes rätt

    Men fortfarande, är här ingen annan som hade videocrypt dekoder från sky ca år 93-2000?
    Skärmklipp.JPG


    Klart man hade en videocrypt decoder och ett hackat sky kort och ev ett seasoninterface för att titta på engelsk tv.


    Kommer ihåg att vi läste news grupper som satelites.crypt.tv tror jag en hette, vi byggde om en kortläsare för inloggning till en mycket kraftfull dator och lyckades att programera våra första kort med pic64 krets.

    Hade även en EBU-decoder och med hjälp av den letade vi efter EBU sändningar mellan europeiska länder och med lite tur kunde man se konserter och sport. Det krävdes en motorstyrd parabol till detta men man lärde sig massor av teknik på den tiden.
    Senast redigerad av piphalu den 2018-02-21 klockan 21:17.

  7. #47
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    162
    Tackad
    48 gånger
    Här är lite mer VideoCrypt info från Markus G. Kuhn https://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/vc-slides.pdf Jag förstår varför denna jakt på fler kanaler https://www.youtube.com/watch?v=qN0cVA8PDV4 en reklamfilm för norden parabolen från 1995 med hela 21 kanalers utbud!!! Kan det stämma att med motorstyrning var blev det drygt 200 kanaler runt 1995.

  8. #48
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av deas Visa inlägg
    Ingen som var med under UCS2000 tiden också och bruteforcea nycklar?
    Jag var med då :-)

  9. #49
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av eura665 Visa inlägg
    Här är lite mer VideoCrypt info från Markus G. Kuhn https://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/vc-slides.pdf Jag förstår varför denna jakt på fler kanaler https://www.youtube.com/watch?v=qN0cVA8PDV4 en reklamfilm för norden parabolen från 1995 med hela 21 kanalers utbud!!! Kan det stämma att med motorstyrning var blev det drygt 200 kanaler runt 1995.
    Hmm runt 95... digitaltv hade inte startat än, vissa länder hade börjat med lite testsändningar (astra 1E var väl uppskjuten), jag hade ändå ingen digitalmottagare då. Motor hade jag dock, samt universal lnb som var det allra nyaste då. (innan fick man ha olika lnb till olika frekvensband).
    De flesta kanaler låg ju på 19ö (64st, dock var typ 40 av dessa engelska och kodade i videocrypt, resten var tyska okodade), på 5ö/1w fanns som allra mest 28 kanaler, alla i dmac eller d2mac och eurocryptkodade, kan stämma att reklamen säger 21 kanaler då resten var norska o danska och ej gick att få lagligt i Sverige. Sen på 13ö låg där ca 30-40 analoga okodade, främst Italien o östeuropa. På alla andra positioner låg det bara 5-10 kanaler/posistion. Franska låg utspritt på många satelliter o flera olika sändnings och kodningssystem, d2mac, nagra, secam mfl.
    Men visst, hade man avkodningsutrustning för alla dessa systemen så gick det att komma upp i runt 200 kanaler, men det var vad det fanns på den tiden. Dock räckte 19ö/13ö/5ö/1w väldigt långt, speciellt om man hade möjlighet att ta både videocrypt och d/d2mac/eurocrypt..

    Det var precis vid denna tiden som begreppen Nordenparabol (1w/5ö) och Europaparabol (1w/5ö/13ö/19ö) föddes (ute i europa var det 13ö/19ö eller bara 19ö som gällde, frankrike och spanien undantaget då dom hade sitt utspritt på många ställen).

    Året innan (94) skedde det stora lurendrejeriet med den lilla sverigeparabolen (5ö). Viasat började sända tv3, tv6, Ztv och tvG via nya Sirius satelliten, samt sen innan låg där tv4 och kanal5, alla okodade i analog pal. (fanns även nrk i dmac samt filmMax i d2mac). Parabolerna såldes billigt (~500kr) hos bla Statoil. Det var egentligen grejer från Engelska BSB, som var konkursmässiga och räddades genom att de togs över av Sky. Men lyckan blev kort, redan efter ett halvår kodade viasat sina sändningar där och en halv miljon svenskar blev jättesura...

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    70
    Tackad
    2 gånger
    Haaaaaaa tider ???? Otrolig tårar här med .Det var tider det.Och nu står proggaren och backelit korten här och bara dammar

Liknande ämnen

  1. Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 22:12
  2. var har denna sida tagit vägen?
    Av maur i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 03:29
  3. Hur säker är denna sida??
    Av jonas1983 i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 13:49
  4. [LÖST] ch2001 kan denna sida hjälpa dig?
    Av Badboy i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-02-17, 17:28
  5. Denna sida nåt att ha???
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-14, 01:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss