Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Mystiskt WiFi-problem

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger

    Mystiskt WiFi-problem

    För att förbättra trådlösa nätverket i vårt hus av lättbetong har jag satt upp en trådlös accesspunkt. Laptop, mobiltelefoner ansluter utan problem, roaming funkar MEN anledningen till en AP, min DM800SE clon med inbyggd wifi, strular.

    Den vägrar att ansluta till något annat än routern.

    Ett annat fenomen är att om laptopen är ansluten till accesspunkten kan jag inte logga in på boxen.

    Någon som vet något som jag inte vet?

    Kan tillägga att jag provat två olika AP.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Vilken hårdvara kör du med och hur har du gjort för det låter som felkonfat. Stängt av dhcp i apn? Samma ssid men olika kanaler på det trådlösa?
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    57
    Tackad
    2 gånger
    Måste man inte ha samma Gateway och ligga inom samma ip-range på AP, Routern och Laptoppen. Annars så tolkar väl enheterna det som 2 olika nätverk och då går det bara att ansluta till ett i taget. Om man inte dvs bryggkopplar nätverkskorten på AP. DHCP ska nog bara vara aktiverat i routern.
    End of Line:

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger

    Mystiskt WiFi-problem

    Fast det verkar inte ha samma eftersom han inte kommer åt boxen när laptopen är uppkopplad mot apn... Jag tror mer på att det är konfat som två olika nätverk fast med samma ip från båda.

    Enkelt, kan du logga in routern från laptopen när den är uppkopplad mot apn? Kan du då se vilka enheter som är uppkopplade mot routern, finns laptopen med eller bara apn?
    Senast redigerad av Muggesand den 2014-01-31 klockan 20:29.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  5. #5
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Den trådlösa APn är väl kopplad med sladd antar jag och den har ett ip på samma nätverk som routern men sedan gör den inte så mycket mera utan de trådlösa sakerna som ansluter till den ska få ip från routern. Så att den inte är konfad på något annat vis.

    En sak att kolla är tt jag märkte att vonets wifi brygga inte gillade koppla upp sig när den trådlösa APn var inställd på att välja den kanal som det var mist trångt på. Dn ville ha en fast kanal.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Det kan ju likaväl vara kopplat så det blir router på router med samma ip-range..

    Som sagt, vilken hårdvara är det, hur har du kopplat och konfat?
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Nu ska vi se. AP:n är kopplad med sladd. Samma SSID men olika kanaler, 13 och 5 eftersom grannen envisas med 11... D-Link DIR-655 som AP och Netgear EVG2000 som router påtvingad av Tele2 eftersom vi har IP Telefoni.
    Ja, DHCP är avaktiverad på APn. Samma ip range 192.168.1.1-192.168.1.254.
    Har även provat med en Zyxel NBG-416N konfad som AP. Jag kan nå routern med laptopen både från AP:ns och routerns trådlösa.

    Försöker jag nå boxen med min mins Samsung S3 och Dreamdroid får jag felmeddelandet "Not in routing table"l typ De boxar som är anslutna med kabel går att nå ansluten till AP:n.

  8. #8
    Donator Albino25s avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Sverige , Stockholm, Järfälla, Viksjö
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av micklarn Visa inlägg
    Nu ska vi se. AP:n är kopplad med sladd. Samma SSID men olika kanaler, 13 och 5 eftersom grannen envisas med 11... D-Link DIR-655 som AP och Netgear EVG2000 som router påtvingad av Tele2 eftersom vi har IP Telefoni.
    Ja, DHCP är avaktiverad på APn. Samma ip range 192.168.1.1-192.168.1.254.
    Har även provat med en Zyxel NBG-416N konfad som AP. Jag kan nå routern med laptopen både från AP:ns och routerns trådlösa.

    Försöker jag nå boxen med min mins Samsung S3 och Dreamdroid får jag felmeddelandet "Not in routing table"l typ De boxar som är anslutna med kabel går att nå ansluten till AP:n.
    Hej. Du kan nog inte använda DHCP på båda enheterna. Sen så tror jag inte 655 har repeater mode, så du ska nog kika på en ren AP istället, som klarar av att "förlänga" signal, inte skapa en kopia.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
    DM500C ( Clone ), Pli

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Men varför trådlöst ?? Det är som att bädda för problem. Om du vill slippa kablage så köp HomePlug & bli lycklig
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Homeplug funkar bra i lägenhet med enfas el. Med sändare och mottagare på olika faser kan man glömma att streama.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] DM800 HD se wifi problem med openpli.....
    Av pain2u2 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 14:12
  2. Hjälp! Dm800HD SE med Wifi start problem.
    Av lilb3l i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 15:52
  3. 500hd wifi?
    Av peter02 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 18:27
  4. Wifi wireless
    Av khasim i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 20:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss