Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Signalstyrka

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Lite roligt i sammanhanget är att en del boxar inte visar värdena, beror på vad det är för box, utan dom har en egen skala, typ dåligt, ok, bra signal iofs är inte mitt instrument så bra eller kalibrerat men det funkade för det jag använde den till, nu när man har lite mer vana att ratta in en parabol räcker det med en satbeeper eller mycket enkel signalnivåmätare.

    Sedan använder man ju inte mätinstrument så mycket, är väl pottan på plats så behöver man oftast inte röra den.

  2. #12
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 014
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av seti Visa inlägg
    Något som jag tycker saknas på DB är en mätare för signalkvaliteten. Man kan ju ha 90% signalstyrka emellan 2 sateliter, eller 75% med en stekpanna som parabol och ändå ha en kass bild. Jag har en satfinder som visar kvaliteten (som är den avgörande faktorn för en bra bild), som man kopplar direkt till parabolen. Tror den heter WS 6909 finns i massor på ebay. Annars så går jag efter DB-signalen, via ett program, som jag har på en liten bärbar dator.
    Bifogad fil 1974
    Jag måste bara fråga varför har du TV6 HD i din kanallista ?
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    De kan variera rätt kraftigt mellan olika boxar.
    prova gärna olika boxar om du har möjlighet, för det är som atomized skriver...stor variation!
    med min dm500hd har jag fått stå ut med dassiga värden och frysningar ibland, men med min vu+solo2 är värdena på topp och allt flyter som smör.

  4. #14
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Som jag tidigare påpekat ett flertal gånger så kan ni INTE jämföra signalen mellan boxar av olika typ, det går inte heller att jämföra mellan likadana boxar.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Man måste ju hålla isär db och procent också....Jag ligger väl runt 20 db men ändrar jag så mottagaren visar procent så visar den ju 95 %

    Vissa pratar procent i tråden och vissa pratar db ??

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    57
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    Jag måste bara fråga varför har du TV6 HD i din kanallista ?
    Jag har en dm8000 och två dm7020HD med CD abb. (Har nu trilling abb.) Min granne flyttade till lägenhet och jag köpte hans mottagare. Har bara inte hunnit städa favoritlistorna ännu. Det satt en viasat modul i den. Men den fick jag inte med. Troligtvis så hade han ett abb hos dom.
    End of Line:

  7. #17
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 014
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av seti Visa inlägg
    Jag har en dm8000 och två dm7020HD med CD abb. (Har nu trilling abb.) Min granne flyttade till lägenhet och jag köpte hans mottagare. Har bara inte hunnit städa favoritlistorna ännu. Det satt en viasat modul i den. Men den fick jag inte med. Troligtvis så hade han ett abb hos dom.
    Ok jag trodde att du hade lyckats få viasats hd kanaler att fungera.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    57
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    Ok jag trodde att du hade lyckats få via*ats hd kanaler att fungera.
    Tror det går med en godkänd modul. OBS tror, ren gissning från min sida. En Fråga: Ett nytt kort har ju frivisning ett par veckor. Kan man inte bara gå in och flytta fram slutdatumet? Ett par år. Det gick ju med Com*em.
    End of Line:

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Som jag tidigare påpekat ett flertal gånger så kan ni INTE jämföra signalen mellan boxar av olika typ, det går inte heller att jämföra mellan likadana boxar.
    det är din åsikt...men jag kan iaf konstatera att den ena boxen suger getpung och den andra är fantastisk!
    så rådet är fortf att prova olika boxar om man inte är nöjd...det finns ju uppenbarligen bättre och sämre boxar.

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    matkoh, precis. Det är nästan jobbigast av allt med satellit, just att boxarnas tuners är så olika, en del klarar svaga signaler galant, andra är värdelösa och kräver extremt bra signal för att fungera. De flesta boxar ligger någon stans på ett medelvärde av mottagningen med syfta på signalen man får ner i kabeln.

Liknande ämnen

  1. Signalstyrka på DM8000s
    Av fantomen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 20:46
  2. Tappad signalstyrka
    Av KT87 i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 23:07
  3. Program för signalstyrka.
    Av altair4 i forum HTPC
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 10:04
  4. Signalstyrka?
    Av warcow i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 06:43
  5. Dålig signalstyrka
    Av ComD i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2002-12-12, 17:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss