johnny_remote, jepp. Och det baserar jag på utförliga tester som jag läste i PDF versionen från TELE-audiovision (har bytt namn nu), där kunde dom påvisa att går man upp för mycket i storlek så får man faktiskt sämre resultat, men nu snackar vi ordentligt i storlek. T.ex. som att använda 1.8 meters för att ta emot viasat. Jag minns inte vilket nummer det var men det ska tydligen vara så att man kan drabbas av det problemet.
Men håller man sig till den tänkte storleken så är det inte några problem, sedan kan man såklart gå upp i storlek också en del utan att få problem ändå. Man ska upp i ordentlig storlek innan det blir problem. Alltså inget som drabbar de flesta med andra ord. Själv tar jag in CD på en 1.2 meters och det gav bättre utfall, fick 90db (tror jag) med mitt instrument på CD och med en vanlig 70cm plast, gav det bara 72db. På visat gick det över 100 men den satelliten är starkare och sitter numera inte i mitten, alltså vid sidan av. Fast jag använder inte den.
SNR = Signal to Noise Ratio - signalkvaliten
AGC = Automatic Gain Control - signalstyrka
BER = Bit Error Rate - fel i bitströmmen
AGC vet jag inte så mycket om, däremot ska SNR vara så hög som möjligt och BER vars så lite som möjligt. Man kan ofta inte få det perfekt men med goda marginaler så blir det aldrig några problem. SKEW påverkar en del också, har jag själv upptäckt men det märkte man mest på HDTV kanalerna. Har en satlook micro från emitor, batteriet är slut, inte använt på ett tag.
Mitt nuvarande problem är att mottagningen vid parabolen är bra men jag får ändå lite frysningar ibland och annat skit, upptäckte att grymt mycket signal försvinner i min kabel, pga jag mixar in DVB-T och mixar ut det. Ingen bra grej tydligen, ska koppla bort det då jag ändå inte tittar på marknätet men inte blivit av ännu. Plus kolla parabolen ingen men just nu är det snö ute och annat skit, så jag ger mig inte upp på taket. Mottagningen fungerar tillräckligt bra, än så länge.

Svara med citat