Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Dm800hd + dns

  1. #1

    Dm800hd + dns

    Hej jag har skaffat en DNS adress så att jag kan strömma mina kanaler utanför mitt hemnätverk. Men har ingen aning hur jag ska göra det, vet att det behövs ändras lite inställningar skriva in dns adressen i min 800HD samt öppna port i routern. Kan någon vänlig själ enkelt förklara för mig hur jag gör detta och vilken/vilka port som är säkrast att öppna. TACK!!

    OBS: öppna port behöver jag ej hjälp med endast port nummer och inställningarna i dreamboxen.

    port.jpg
    Senast redigerad av alsopranos den 2014-02-07 klockan 02:43.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Du behöver inte göra någonting i din DM800. Öppna bara port 8001 samt valfri webbport (helst inte 80) mot din dreambox & surfa sedan till din dns adress på den valfria porten. Klart
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Dns adressen skriver du in i router.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Du behöver inte göra någonting i din DM800. Öppna bara port 8001 samt valfri webbport (helst inte 80) mot din dreambox & surfa sedan till din dns adress på den valfria porten. Klart
    PÅ vilken kategori i routern ska jag öppna port 8001 och webbport om inte 80 vilken port?

    Berömd Serverlista / Portintervall / Lokal IP / Lokal Port / Protokoll
    Senast redigerad av alsopranos den 2014-02-07 klockan 11:35.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av kaitum Visa inlägg

    Dns adressen skriver du in i router.
    JAg har skrivit in dns adressen i routern men ska inte den skrivas in som ip adress i dreamboxen?

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Nix. Din router kommer att leda din trafik från din yttre sida (internet) till din insida (dreamboxen). Så när du surfar till din dns-adress utifrån så hamnar du i dreamboxen. Du gör bara en portforward, så att routern vet var port 8001 samt ex. 80 ska hamna. Sätt en fast IP-adress inom ditt range på dreamboxen.

    Ex. om din router har IPadressne 192.18.1.1 så ge då dreamboxen 192.168.1.10, och i routern under portfoprward så säger du att trafik till port 80 & 8001 ska hamna på 192.168.1.10. Då kommer all trafik till de portarna utifrån att hamna i din dreambox.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Nix. Din router kommer att leda din trafik från din yttre sida (internet) till din insida (dreamboxen). Så när du surfar till din dns-adress utifrån så hamnar du i dreamboxen. Du gör bara en portforward, så att routern vet var port 8001 samt ex. 80 ska hamna. Sätt en fast IP-adress inom ditt range på dreamboxen.

    Ex. om din router har IPadressne 192.18.1.1 så ge då dreamboxen 192.168.1.10, och i routern under portfoprward så säger du att trafik till port 80 & 8001 ska hamna på 192.168.1.10. Då kommer all trafik till de portarna utifrån att hamna i din dreambox.
    Tack för ditt svar men snälla kan du förklara lite mer simpelt. För en nybörjare är detta svårt att förstå steg för steg så om jag ska öppna portarna 8001 samt 80 vad ska jag skriva här i routern !! Portintervall / Lokal IP / Lokal Port / Protokoll !! (bifogad bild)

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Jag har ingen aning om vad du ska skriva i din KalleAnka router (= D-Link), köp en som följer RFC ex. Cisco, Linksys, Netgear så kan du få hjälp.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Jag har ingen aning om vad du ska skriva i din KalleAnka router (= D-Link), köp som följer RFC ex. Cisco, Linksys, Netgear så kan du få hjälp.
    Det är ingen D link det är en asus router som blev bästa i test förra året!! Någon som vet hur det ska skrivas i routern?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    79
    Tackad
    6 gånger
    DM8000 OpenPli 4
    DM800 OpenPli 2
    DM800 OpenPli 2

Liknande ämnen

  1. DM800HD se
    Av Hazze61 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-21, 20:18
  2. Dm800hd se
    Av Tattisator i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 13:13
  3. Dm800hd död
    Av edde1 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 14:38
  4. Dm800hd ??
    Av perokk i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 07:52
  5. Dm800hd
    Av Panahitchi i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 23:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss