Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: sat huvuden dreambox?

  1. #1

    sat huvuden dreambox?

    Hej.


    Är helt ny på detta med Dreambox. Men ska ska skaffa inom kort. Kör telia lina hemma så får bli en SAT lösning.
    har en parabol (viasat) på kåken sedan tidigare.

    Funkar det att köra med denna talriken samt huvuden? Hur kollar man om huvuden är kompatibla?

    Annars får det bli till att köpa ett VU+ Solo kit med talrik, huvuden osv.

    Men som sagt hur kan man kolla om det funkar med dem bef huvudena?

    /Memike

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ska du köra Viasat?
    Om det sitter en Viasat-skål på kåken så har den antagligen bara ett huvud? I så fall är det riktat mot Astra4.8E där Viasat-kanalerna ligger. Det funkar bra om du ska köra Viasat men om du istället vill köra Canal Digital behöver parabolen riktas om.

    Viasat har delat ut två typer av LNB (=huvud till parabolen). Den gamla typen funkar med alla mottagare. Är det en nyare parabol kan det hända att det är ett Unicable-LNB, i såfall behövs en särskild switch på insidan eller en mottagare som klarar Unicable.

    För att vara fullständigt säker på vad du har måste du nästan ta en stege och läsa av etiketten på det LNB som sitter på parabolen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    oftas om man har ett abb hos viasat
    så är det ett vanligt lnb och det funkar även till hd så
    ska nog funka bra till en db
    sen beror det på hur gammal parabolen är med

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    oftas om man har ett abb hos viasat
    så är det ett vanligt lnb och det funkar även till hd så
    ska nog funka bra till en db
    sen beror det på hur gammal parabolen är med

    Ok. Tror dock jag köper nya huvuden och drar om alla kablar.

    En fråga till bara.

    När jag monterat ett Quad huvud. Går jag med 1st kabel in till en Switch eller 4st kablar till en switch och 4st ut eller hur ser ett kopplingsschema ut för ett quad huvud?

    Funderar på detta huvud. http://www.satvision.se/megasat-diav...der-p-657.html

    är det en sådan här switch man ska ha ??? http://www.satvision.se/emp-4vags-sw...4iw-p-481.html

    Som sagt har inte riktigt koll på vad för saker jag ska ha så alla tips mottages.

    Det ska vara bra saker men gärna hyfsade priser.

    /memike

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Ska du köra Viasat?
    Om det sitter en Viasat-skål på kåken så har den antagligen bara ett huvud? I så fall är det riktat mot Astra4.8E där Viasat-kanalerna ligger. Det funkar bra om du ska köra Viasat men om du istället vill köra Canal Digital behöver parabolen riktas om.

    Viasat har delat ut två typer av LNB (=huvud till parabolen). Den gamla typen funkar med alla mottagare. Är det en nyare parabol kan det hända att det är ett Unicable-LNB, i såfall behövs en särskild switch på insidan eller en mottagare som klarar Unicable.

    För att vara fullständigt säker på vad du har måste du nästan ta en stege och läsa av etiketten på det LNB som sitter på parabolen.

    Hmm det är Viasat samt alla Cmore kanaler och comhem utbud som ska köras. Funkar den befintliga platsen då?

    Aha ska kolla men känns som om att det skulle vara bäst att köpa nytt/nya lnb och dra om alla kablar då jag stör mig på tidigare ägares kabel dragning.

    /memike

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Ska du köra Viasat?
    Om det sitter en Viasat-skål på kåken så har den antagligen bara ett huvud? I så fall är det riktat mot Astra4.8E där Viasat-kanalerna ligger. Det funkar bra om du ska köra Viasat men om du istället vill köra Canal Digital behöver parabolen riktas om.

    Viasat har delat ut två typer av LNB (=huvud till parabolen). Den gamla typen funkar med alla mottagare. Är det en nyare parabol kan det hända att det är ett Unicable-LNB, i såfall behövs en särskild switch på insidan eller en mottagare som klarar Unicable.

    För att vara fullständigt säker på vad du har måste du nästan ta en stege och läsa av etiketten på det LNB som sitter på parabolen.

    Hmm det är Viasat samt alla Cmore kanaler och comhem utbud som ska köras. Funkar den befintliga platsen då?

    Aha ska kolla men känns som om att det skulle vara bäst att köpa nytt/nya lnb och dra om alla kablar då jag stör mig på tidigare ägares kabel dragning.

    /memike

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Det är inga pengar i varken LNB eller kablage, köp nytt då vet du att det inte är fel där iallafall.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av memike Visa inlägg
    Ok. Tror dock jag köper nya huvuden och drar om alla kablar.

    En fråga till bara.

    När jag monterat ett Quad huvud. Går jag med 1st kabel in till en Switch eller 4st kablar till en switch och 4st ut eller hur ser ett kopplingsschema ut för ett quad huvud?

    Funderar på detta huvud. http://www.satvision.se/megasat-diav...der-p-657.html

    är det en sådan här switch man ska ha ??? http://www.satvision.se/emp-4vags-sw...4iw-p-481.html

    Som sagt har inte riktigt koll på vad för saker jag ska ha så alla tips mottages.

    Det ska vara bra saker men gärna hyfsade priser.

    /memike
    Ett monoblock LNB har inbyggd switch så med det LNB behöver du ingen switch. Det har fyra utgångar där du kan koppla in en mottagare på varje utgång. Du behöver alltså så många kablar ned från parabolen som du ska ha mottagare. Om du ska ha en box med dubbla tuners räknas den som två mottagare och behöver två nedledningar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Ett monoblock LNB har inbyggd switch så med det LNB behöver du ingen switch. Det har fyra utgångar där du kan koppla in en mottagare på varje utgång. Du behöver alltså så många kablar ned från parabolen som du ska ha mottagare. Om du ska ha en box med dubbla tuners räknas den som två mottagare och behöver två nedledningar.
    Aha. Ok fasen vad bra

    Vad menas med dubbla tuners? Ursäkta frågan haha men man vill lära sig så mycket som möjligt så man inte köper skit saker och får byta ut direkt.

    /memike

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    66
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av memike Visa inlägg

    Vad menas med dubbla tuners? Ursäkta frågan haha men man vill lära sig så mycket som möjligt så man inte köper skit saker och får byta ut direkt.

    /memike
    Man kan ha en eller flera tuners i satboxen beroende på vilken modell du väljer. VU+ Solo har 1 tuner som innebär 1 kabel in och man kan bara titta/streama på samma kanal.
    VU+ Duo har 2 tuners vilket innebär att du har 2 kablar in och kan t.ex titta på en kanal och spela in på en annan eller streama till annan device etc.
    Senast redigerad av bdapaho den 2014-02-18 klockan 10:41.
    DM 500HD - OpenPLI v4.0.7

Liknande ämnen

  1. Parabol huvuden
    Av SnaBel@ i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-10-01, 17:29
  2. Parabol med 4 huvuden
    Av maur i forum Vu+
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 19:56
  3. Canal digitals parabol med två huvuden
    Av lordarcane i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 08:10
  4. Flera huvuden?
    Av Scorpi0 i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-25, 20:39
  5. Bra LNB huvuden?
    Av NiQ i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-16, 10:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss