Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: monoblock mot parabolstorlek

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    24/7 med liten "dålitväderreserv". Tror att ASTRA 28 G kommer att ha ett fotavtryck liknande E och F så är inte jätterädd för att bli av med kanalerna. OM de skulle försvinna få det vara bra med de. Större parabol får inte plats...

    Gemensam trädgård.... inget bra ställe att ha för många paraboler på.

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ok. Här bor jag nära andra (radhus) så jag kan nog inte köra med större än 180cm, det blir nog ett attans liv om det också, kanske. Men det är möjligt, beror lite på om man måste ha bygglov, om grannar klagar osv. Enda fördelen är att den kommer (ska) stå i marknivå, det går bra med tanke på vinkeln är runt 20 grader. Jag vill gärna ha större för bättre marginal men även om jag kan ha det, hur får man tag på en sådan.

    Har sett några 2.4 meters förut som såldes på blocket, men det var ganska länge sedan nu, känns som stora paraboler bara blir svårare och svårare att få tag på, dvs dom skrotas istället för att säljas. Jag vet vart det finns en riktigt stor parabol som man förmodligen kan få gratis om man monterar ner den, men vad jag kan se på avstånd är den nog cirka 3.5-4.5 meter. Skulle funka bra men jag kan inte ha den här, på tog för stort.

    Men det funkar bra för dig med mottagning, vad har du för grejer, 150cm, men sedan då, matarhort, bra LNB ? tror du 180cm aluminium kommer räcka. Har varit lite avskräckt när dom tog bort astra 2d och körde upp en ännu tajtare beam på de nya satelliterna. Och man kan inte jämföra med satwall i östersund, har har ju 3.7 meters vilket är ett "monster".

  3. #13
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Skall sätta mig in i Mr. Legons artikel.
    Du behöver egentligen bara sätta dig in i hans artikel om du vill förstå varför formeln jag nämnde stämmer. Det räcker med att följa mina instruktioner.

    Här är annars en simpel fulformel som kanske är ett närmre svar på din fråga:

    v2 = arctan(f1*tan(v1)/f2)

    f1 är fokallängden monoblocket är optimerad för. v1 är dess "vinkel", 6 t.ex. f2 är din parabols fokallängd.

    Det förutsätter att ena LNB sitter i fokus och den andra är sidmatad. Bara klistra in på wolfram alpha, se till att välja grader och inte radianer. Vill du göra formeln ännu smutsigare kan du byta ut f mot paraboldiametern, vilket förutsätter att D och f är linjärt beroende.

    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Återigen TACK!
    I'm here all night!

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    MrPotatoHead, det stämmer säkert. Men ovanstående är inte helt fel det heller.
    No offense, men jo allt var helt felaktigt fram till ditt andra stycke. Förutom då armageddons inlägg som jag antar var ett OT-svar till jo1. Som du skriver sen är armarna längre för större paraboler, vilket ju beror på olika fokallängder, som var en anledning till varför ett monoblock inte är optimalt, och att "6 grader inte alltid är 6 grader".

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Varje mätning man gör introducerar ju fel, beroende på hur bra mätverktyg man har, hur bra man läser av värden osv.
    Att kalla att mätningar introducerar fel känns lite udda i sammanhanget då det är enda sättet att ta fram en uppskattning om ingen data finns tillgänglig.

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jag är ingen expert och vågar påstå saker även om det delvis är fel eller behöver justeras, förhoppningsvis lär man sig av sina misstag och blir bättre.
    Jag håller med om att man ska våga ge bidrag även om man inte är säker för att komma vidare i diskussioner. Men då ska man vara tydlig med ovissheten. Att blint upprepa saker helt utan grund sprider bara okunskap. Men nu måste jag gå, gotta save the internets https://xkcd.com/386/
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2014-02-27 klockan 11:39.

Liknande ämnen

  1. Hjälp angående parabolstorlek
    Av skalman77 i forum Canal Digital
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 19:50
  2. [LÖST] Vilken parabolstorlek behöver jag?
    Av Ahrimanes i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 21:11
  3. Parabolstorlek GBG
    Av yugo i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:45
  4. Parabolstorlek i mitt fall?
    Av berggren i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 17:50
  5. Parabolstorlek
    Av conta80 i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-25, 14:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss