Schwede30, jasså då förstår jag mer vad ditt syfta var med tråden. Ja då är det intressant med uträkningarna, monteringen och då vilka LNBer man ska använda osv. Då blir det till att klura med matten och annat pyssel. Jag var ju nöjd med min primär fokuserade 180cm aluminium parabol, men den har blivit liggandes i åratal nu, då jag inte fått upp den. Måste bygga en ställning till den, förmodligen svetsa galvade stålrör osv, för att montera den på en markställning, eller så att den står så gott som, mycket nära marken. Däremot har jag alla andra tillbehör till den.
Så därför har jag inte fått upp den, går inte att montera annars, väger för mycket. Plus jag behöver bra LNB och matarhorn, ska dock bara ta in astra2d (om det går i framtiden vet jag inte) men jag ska försöka i sommar att få hjälp med att bygga en ställning. Kanske ska använda sketchup för att snabbt fixa ihop någon ritning eller så.
Förresten OT men ändå. Hur är mottagningen för dig på din 1.5meters parabol, snart kommer ju nästa astra satellit utbytet så det blir ännu fler kanaler (nästan alla sky) på UK-beam
Undanskymt sätt ? ingen möjlighet till montering ?