Jo, det är ju lite så jag har tänkt också. Att antingen kör man fedora (som då kommer från redhat ursprungligen) eller debian (ubuntu). Jag är inte helt nybörjare men har inte tidigare fastnat för linux. Minns när jag körde runt 2001-2002 och det funkade bra men det har ju hänt massor av grejer sedan dess, då var det debian och bsd, någon desktop fick jag inte till, i alla fall inte något vidare. Men å andra sidan var dator prestanda då USEL (pentium 133mhz). Det var på den tiden jag körde windows 98 på en 450mhz AMD cpu.

Jag vill egentligen ha ett mer desktop inriktat linux (jag kommer inte köra server eller något sådant), kan hända men kör lite FTP osv, men mer hemma operativ för att ersätta windows så mycket som möjligt. Plus jag kan behöva hjälp, men mest vill man ha bra hårdvarustöd alternativt möjlighet få in det som behövs hårdvarumässigt för att det ska fungera. Plus bra om det inte är för svårt att installera program och utbudet av program.

Jag förväntar mig inte att det ska fungera som android med appar

Ok. Så fedora eller ubuntu. Men hur är det egentligen med ubuntu, har inte dom börjat flytta sig bort från det som egentligen är standard linux (jämfört med fedora) där man fortfarande kör KDE eller Gnome eller har jag fel nu ?