Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Vilken linux ska man satsa på att köra ?

  1. #1
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Question Vilken linux ska man satsa på att köra ?

    Dags att fråga dem som vet.

    Antar att (unix) inte är aktuellt. Vill fråga vilka linux eler vilken linux man ska börja köra, blev aldrig så att jag kom igång riktigt förut. Har kört lite fedora, tidigare även debian, även provat BSD. Men det var ett tag sedan. För inte tala om alla hårdvaruproblem med modernare hårdvara, kvarstår visserligen men jag har äldre hårdvara och har inget behov av att spela. Det får man göra på windows i sådana fall.

    Mest populärt tycks ubuntu vara. Jag antar att det är stora distributioner av linux som är intressanta och inte små obskyra varianter och att unix går bort. Tänker mycket på support, böcker man kan köpa osv för att bli bättre på linux. Tanken är att det ska ta över och bli mitt primära operativsystem jag använder. Nog för att win7 funkar bra, men jag vill inte gå vidare till win8 eller win9.

    Debian -> ubuntu samt knoppix (eller är det just specifikt debian man ska köra)
    Slackware -> s.u.s.e

    Redhat -> Fedora

    Är det något jag missat och vad anser ni jag ska köra, vilket är det operativ som lämpar dig bäst att börja på. Det tycks vara så vad jag har uppfattat att fedora är populärt och sedan ubuntu. Att dessa två är störst och används mest eller ?

    Sedan måste jag hitta lite böcker så jag kan komma igång ordentligt så det inte blir så att det faller av igen (suck). Det finns ju så grymt många olika varianter (vilket är lite tröttsamt) istället för ett fåtal som gör valet lättare.

    http://www.techradar.com/news/softwa...ommend-1090058
    Senast redigerad av DennisOlof den 2014-02-25 klockan 21:45.

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Sagt det tidigare, det är att prova sig fram till vad du själv känner dig bekväm med.

    Vad gäller support och böcker så är det väl Fedora Core, SuSE, Mandriva och ubuntu som är bäst dokumenterad och där det finns böcker.
    Support forum och communityn med mera så är väl det lika så egentligen.

    Om man ska kolla upp Linux nybörjar distributioner så är det väl oftast Mandriva, Linux Mint, Ubuntu, SuSE och Fedora som man rekommenderar.

    Om man kan lite och törs gräva lite mer in på djupet och vågar sig på lite mer avancerade Linux distributioner så är det debian, Slackware, Arch Linux, Gentoo och många fler.
    Ska man kolla upp BSD som är en Unix så är det väl Solaris, FreeBSD, OpenBSD och NetBSD som gäller.
    Dessa system är dock rätt avancerad och har inte lika brett hårdvarustöd som Linux.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Min egna högst personliga åsikt.

    För ett snabb enkel "bekymmersfri" övergång så är nog Ubuntu bästa val, stor community och mycket böcker som täcker det mesta

    För mer "frihet" i själva uppsättningen, också med en oerhört stor community, Debian.

    Jag har själv aldrig fastnat för några andra distros även om jag testat snart nog alla som finns

    Vill man ha tillgång till supportavtal och liknande så var/är ju Solaris, SUSE och RedHat de stora vinnarna.

    Jag själv kör enbart Debian på servrar, däremot har jag testat Ubuntu nu på en htpc/desktopmaskin men det är ju i fork av debian så...det kändes rätt simpelt att kliva över i noob-världen med klick klick installation och sen fanns allt där. Men jag föredrar fortfarande den svåra vägen att sätta upp en "egen" miljö med exakt de paket jag själv valt.

    Jag kör ju dessutom fortfarande Windows på mina laptops och stationära
    Multitasking means screwing up several things at once.


  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jo, det är ju lite så jag har tänkt också. Att antingen kör man fedora (som då kommer från redhat ursprungligen) eller debian (ubuntu). Jag är inte helt nybörjare men har inte tidigare fastnat för linux. Minns när jag körde runt 2001-2002 och det funkade bra men det har ju hänt massor av grejer sedan dess, då var det debian och bsd, någon desktop fick jag inte till, i alla fall inte något vidare. Men å andra sidan var dator prestanda då USEL (pentium 133mhz). Det var på den tiden jag körde windows 98 på en 450mhz AMD cpu.

    Jag vill egentligen ha ett mer desktop inriktat linux (jag kommer inte köra server eller något sådant), kan hända men kör lite FTP osv, men mer hemma operativ för att ersätta windows så mycket som möjligt. Plus jag kan behöva hjälp, men mest vill man ha bra hårdvarustöd alternativt möjlighet få in det som behövs hårdvarumässigt för att det ska fungera. Plus bra om det inte är för svårt att installera program och utbudet av program.

    Jag förväntar mig inte att det ska fungera som android med appar

    Ok. Så fedora eller ubuntu. Men hur är det egentligen med ubuntu, har inte dom börjat flytta sig bort från det som egentligen är standard linux (jämfört med fedora) där man fortfarande kör KDE eller Gnome eller har jag fel nu ?

  5. #5
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Ubuntu kör fortfarande Gnome, så vill du att det ska fungera bra och är enkelt skulle jag rekommendera Linux Mint eller Ubuntu.
    Varför inte Fedora? jo p.g.a. att jag aldrig gillat rpm paketen och Fedora har värre dependencies än vad debian paketen någonsin haft.

    Enda som kan strula lite är dock Ubuntu som fortfarande kör Gnome version 3.x något, fast med Unity och det sägs kunna strula och ställa till det en hel del.
    Linux Mint använder dock äldre Gnome...2.x något tror jag och är något enklare och inte fullt så "flashigt" som nyare Gnome 3.x

    Vill du köra KDE så är det Xuntu som du kanske ska titta lite närmare på.
    Senast redigerad av Minime den 2014-02-25 klockan 23:09.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är som sagt en smaksak vilken Linux-distribution man föredrar. Jag lägger min röst på Ubuntu som ett lämpligt val för den som är nybörjare. Anledningen är förutom att den rent allmänt fungerar bra så innehåller den också mycket drivrutiner och annat som underlättar som inte finns i en del renlärigare Linux:ar som Debian t.ex.

    Ubuntu är Debian i botten med tillägg av ett antal paket ovanpå. Så lär man sig Ubuntu så har man också grunderna i Debian och tvärtom. Debian är dock krångligare för en nybörjare men ett lämpligare val på en klen maskin där man vill ha något resurssnålt. Ubuntu är ett utmärkt val på en relativt prestandastark desktop maskin tycker jag.

    Ubuntu är hopplockad för att vara lättillgänglig för nybörjare och innehålla allt man behöver till skillnad från Debian t.ex. som av ideologiska skäl inte vill skicka med sådant som inte är 100% open source. Ubuntu däremot har filosofin att den skall innehålla så mycket som möjligt av det man kan tänkas behöva och det blir därför lättare för nybörjaren som inte direkt behöver starta med att leta paket och installera.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, ok.

    Så alla här anser i stort sett att debian är det som gäller, i alla fall för desktop system, och då om man kört ubuntu och blivit van vid det så klarar man av (utan problem) de andra systemen baserade på debian.

    Får bli ubuntu då och så hoppas jag på att det ger mer den här gången, det var iofs lite annorlunda runt 2001, fanns inte så mycket att välja på och desktop varianterna då var inte mycket att hänga i granen, det var iofs inte win98 för den delen.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ett av de enklaste systemen att förstå sig på som Windowsanvändare är LINUX Mint, LINUX Mint är i stort sett samma som UBUNTU, men enklare presenterat. (Enklare som i mer lättbegripligt, inte som att det fattas funktioner),

    Ett intressant alternativ är LINUX Mint Debian. Om någon vecka är de klara med 2014 års utgåva.

    Det är ofta mycket som följer med LINUX-utgåvorrna som en riktigt bra office-suite.

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    En annan aspekt är Berkley eller Sys-V. Det är 2 olika skolor vad gaäller Unix-världen. Ubuntu, Debian bygger på Berkely & Fedora, Mandriva på SYS-V.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Hjärtat rekommenderar Slackware i första hand. Kör själv Slackware i princip allt och det har aldrig svikit mig. I andra hand kan jag nog rekommendera Ubuntu. Mina ungar kör det på två datorer och det är mycket sällan jag behöver lägga händerna på för att fixa strul.

Liknande ämnen

  1. Images DM500 vilken skall man köra ???
    Av Taxitaxi i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 19:55
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 12:32
  3. Vilken Linux .. ?
    Av moadib i forum Linux
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 10:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss