Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Vilken linux ska man satsa på att köra ?

  1. #11
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Lägger min röst på Debian. Kört det sedan ver 1.3
    Rust Never Sleeps

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Känns som det lutar mot ubuntu, eller fedora. Alltså att man kan få mest hjälp när man behöver det och lättast att komma igång och fortsätta med det. Tidigare när jag körde (runt 2001) saknade jag mycket desktop då jag är van windows användare, det är inget fel med commandline osv. Men det är ändå skönt att ha desktop och annat som kan göra att saker går fortare och man kan lära sig med om själva systemet under, hur det är uppbyggt och fungerar.

    Jag antar att min (har flera) core 2 duo 2.8ghz , 2gb ram, ide hårddisk orkar driva runt saker hyfsat. Så jag kan köra flera varianter om jag måste parallellt.

  3. #13
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Släng då in Ubuntu 13.10 & du blir garanterat nöjd. Jag kommer från Sun-världen (SUN-Os samt Solaris) & gick över på RedHat ända tills de blev licensbelagda, gick då över på Fedora. kör idags läget blandat Fedora samt Ubuntu på mina 10-12 burkar (servrar + klienter). Har tyvärr oxå en virtuell Win-7 för de (extremt få) gånger som jag måste windovsa. Händer bara c:a 1-2 ggr/månad.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #14
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Själv använder jag Linuxmint på alla mina datorer och tycker den är bra för mig. Jag är en noob inom linux världen så den distron är enklast för mig. LinuxG.net och www.noobslab.com har bra info och funktioner till både ubuntu och linuxmint.

    Fast om du är osäker vilken passar dig bäst, varför inte pröva dig fram. Installera gör ett live usb så slipper du göra en fulständig installation varje gång du vill prova en distro. www.distrowatch.com har en uppsjö med distros att välja mellan.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har man hyfsade kunskaper i Windows så är inte LINUX så mycket annorlunda.

    Det är mer att gå från en DREAMBOX till en AZBOX än att köpa sin första Dreambox.

    Jag tror att du kommer att bli besviken, "var det inte svårare".

    De flesta distributionerna har en liveskiva du laddar ner från Internet. Sedan bränner du den som en "Image" i valfritt brännarprogram till CD. Stoppar in den i datorn du skall installera på och bootar om med skivan. Då startas en livesession med LINUXdistributionen där du kan ställa in din eventuella Internetuppkoppling och annat datorn behöver för installationen.

    Kan din dator boota från USB så behöver du inte bränna skiva ens utan kan starta från ett USB-minne.

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ah, då blir det nog så då, fedora och ubuntu. Nja tycker inte linux var så svårt sist jag höll på men det som irriterade mig då vad ju allt attans krångel med drivrutiner och annat. Fast det lär ju ha blivit bra mycket bättre numera säkerligen. Plus att det inte var så enkelt att installera uppdateringar och annat knas.

    Tror inte fler svar behövs i tråden jag är nöjd.

    Återkommer vid senare tillfälle när jag fått igång allt.

Liknande ämnen

  1. Images DM500 vilken skall man köra ???
    Av Taxitaxi i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 19:55
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 12:32
  3. Vilken Linux .. ?
    Av moadib i forum Linux
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 10:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss