Det är troligen där ditt problem ligger. Det kan vara din router som cachar gamla DNS-uppslag.
Du kan prova i boxen med nslookup eller ping om den resolvar till rätt IP-adress. Det kan ev. hjälpa att ställa in t.ex. Google DNS eller OpenDNS i boxen istället för routern, om du nu har routern inställd som DNS i boxen.
Edit:
Överhuvudtaget är det nog en dålig idé om jag tänker efter. Det kan vara så att CIFS-protokollet inte klarar att servern byter IP-adress och att det är där problemet ligger. Om jag jämför med NFS så brukar det bli stora problem med "stale nfs handles" om man byter IP på servern.
Ett alternativt upplägg kan vara att ha dubbla nätverksinterface på din Desktop så att du har extern IP på det ena och defaultrouten ställd dit. Och sedan har en intern IP på det andra. Detta upplägg innebär naturligtvis också säkerhetsrisker och man bör försäkra sig om att IP forwarding är avslaget i Desktop-maskinen. Men det kan ändå bli problem om någon hackar din Desktop, då kommer de åt hela det lokala nätet.
Men, men... Jag förstår din poäng att du vill kunna utnyttja hela din Gigabit-kapacitet när du surfar från Desktopen. Men säkerhetsproblemen med en maskin direkt på internet som dessutom fildelar med smb som är ökänt för dålig säkerhet är överhängande. Jag är rätt övertygad om du snart blir hackad med ett sådant upplägg tyvärr.

Svara med citat