Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 8 frågor om dm 8000, mer eller mindre komplicerade

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger

    8 frågor om dm 8000, mer eller mindre komplicerade

    1 Har en dm-8000, har fått igång boxen och kör just nu openpli och allt fungerar. Har lagt in oscam "manuellt" via ftp och terminal och den fungerar, men i vilket script är det lämpligt att anropa den så den startar vid uppstart? (nu får jag logga in manuellt och starta den i terminalen om boxen blivit strömlös). Hur gör man för att installera oscam "the dreambox/openpli way"? Och kan man ha flera camar och få dessa att bytas automatiskt? (typ scam till DR och NRK så slipper jag lasta ner min cardserver med java för CSP)

    2 Jag kommer åt webgränssnittet och det funkar bra att byta kanal där samt även att streama till vlc på en dator, men på en I-device var det betydligt jobbigare. Finns det någon bra app till ipad så man kan byta kanal, bläddra epg och starta inspelningar och även starta streaming till paddan och se på tv på en enkelt "wife-friendly" sätt? De jag testat har alla varit gratis och inte alls fungerat. Kan gärna installera plugins i boxen om detta behövs för nån app.

    3 Har en dm500C liggande, kan jag använda denna till att ta emot stream och styra dm-8000 fullt ut? Tänkte i så fall ha den vid en annan tv och bara dra nätverk dit. En förutsättning är att det är enkelt att använda när det är uppsatt. (har bott i lgh med comhem innan, bor i hus nu med parabol så om detta inte går så ska jag sälja den eller byta den mot en 500s)

    4 Kan en Miraclebox läsa inspelningar från en dreambox och kan de fungera tillsammans på ett enkelt sätt? (har en MB6 i sovrummet, just nu är båda "standalone", kopplade till samma parabol och samma cardserver, men inspelningar som görs på den ena kan bara ses på den osv.)

    5 vilken image är bäst för att göra ovanstående?

    6 Har 2 tuners i dm-8000, båda inkopplade med vars en kabel numera. Ser dock att man kan välja att tuner b är loopad via tuner a, men ingen av tunrarna har ju vidarekoppling. Är denna inställning ett arv från äldre dreamboxar? (spelar egentligen ingen roll nu för jag drog en kabel till upp till huvet, men om jag ev skaffar fler tunrar så orkar jag nog inte dra mer kabel. Har barn som ev vill kolla samtidigt via sina paddor. Plugin dvb-S2 tunrar verkar inte heller ha loop-utgång.

    7 Har förstått att det inte finns någon dvb-T2 tuner till dreambox, vill kunna se tv4 lokalsändningar, men det är väl inte läge att slaffa en dvb-T tuner nu. Hur göra? USB-tuner? Är det stabilt?

    8 Har motorstyrning, och endast ett huvud (quad). En av kablarna går via motorn och kan därmed styra den och just nu styrs den av en humax-mottagare. Den står vanligtvis på Sirius eftersom jag bara har viasat abo (och gör jag "utflykter" till andra positioner så kan ju inte övriga mottagare titta) Jag skulle vilja koppla så att dreamboxens tuner A styr motorn, men fixar då mjukvaran i boxen att alla diseq kommandon skickas via denna tunern, och inser den även att den inte kan vrida om där tex är inspelningar programmerade eller nån annan tittar på en stream till paddan (och detta går via en annan tuner)? Eller hur lösa detta på bästa sätt? Sätta upp en mindre skål mot Sirius och flytta quadhuvudet dit och bara ha ett singel på motorantennen? Funkar det att ha motorn bakom en diseq switch i så fall eller jag ska fortsätta att ha en separat mottagare för att styra motorn? (antar att om jag sätter upp en skål till så kommer motorantennen att stå mest på astra19,2 och då skulle man ju kunna sätta på ett Twin eller quad på den igen och se dessa kanaler på alla mottagarna). Detta blir nog komplicerat, kanske skulle haft en egen tråd.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    79
    Tackad
    6 gånger
    svar på fråga 2:
    Blackbox finns till din iPad och gör allt utan att spela in (vet ej om den funktionen tillkommit), iStreamgate kunde allt men den finns nog inte kvar.

    Svar på fråga 4:
    Om du kan montera hårddisken som cifs på din miraclebox/dreambox så borde du kunna titta på viceversas inspelöningar under förutsättning av båda boxarna klarar att avkoda inspelningen, äger ingen miraclebox själv men kan titta på vad jag vill i vilken av mina DB jag vill.

    Påstående på fråga 6
    loopad anslutning ger väl problem med DC-switchning antar jag
    DM8000 OpenPli 4
    DM800 OpenPli 2
    DM800 OpenPli 2

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Funkar HD-kanalerna i blackbox?
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Muggesand Visa inlägg
    Funkar HD-kanalerna i blackbox?
    Ja de fungerar

Liknande ämnen

  1. openpli3.0 ett mindre problem
    Av von_skunck i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 09:52
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 18:44
  3. mindre VH1
    Av BBfordson i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 10:32
  4. Göra filmfilen mindre.
    Av matte i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 19:53
  5. Viasat funkar mindre bra.
    Av Scorpi0 i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-21, 22:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss