Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Hjälp med DM 500c + XBMC + Enigma1/2 + CCcam fil.

  1. #1

    Hjälp med DM 500c + XBMC + Enigma1/2 + CCcam fil.

    Hej!

    Jag vill kunna se allt i mitt sovrum som jag kan i mitt vardagsrum.
    Jag är ingen expert och kan väldig lite om Dreambox, tänkte ifall jag kunde ta hjälp här på forumet
    av er kunniga.

    Då har jag tänkt ut 2 olika alternativ.

    Alternativ1

    1. Skaffa mig ett nytt Dreambox i sovrummet?
    2. Måste man ha samma modell eller kan man t.ex. köra med en DM 800HDSE?
    3. Vad är OScam? (som jag har förstått är det ett kortserver programvara som delar ut info mellan Dreambox till Dreambox).
    4. Om fallet är så, kan jag installerar OScam på mitt Raspberry Pi så kan jag vidare befordra info till den nya DM i sovrummet?
    5. Måste jag använda mig av ett usb kortläsare som ansluter sig till Raspberry, men då måste jag ha ett kort från mitt leverantör?
    6. Ifall det är så att jag måste ha ett kort, vilket jag inte har. Hur gör jag då?
    7. Har tillgång till mitt CCcam.cfg på mitt DM500c via FTP, kan jag använda den filen till mitt nya DM? Kanske jag inte behöver ett kortläsare samt kort?
    8. Vad är CSP och vad används det för?


    Alternativ2.

    Kör HTPC till TVn i sovrummet.
    Då OS:et är Enigma1 på mitt DM500c, så fungerar inte VU+Enigma addonet för XBMC då den endast fungerar med Enigma2.

    Men jag har kollat ute på nätet, och lyckats hitta denna guiden.
    Fast det är för en DM500s funkar det också för DM500c?
    Men innan jag kör den guiden, så vill jag ta backup på rubbet.
    Vad kan jag använda för backup program och på vilket sätt kan jag återställa allt ifall något går fel? (Är FlashWizard Pro ett alternativ)?

    TuxBox clienten på XBMC är ingen alternativt för jag får bara in kanal 3 och 4 i sovrummet.

    Tack på förhand.
    Med vänlig hälsning, Stanikz

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    118
    Tackad
    16 gånger
    Eftersom du inte har ett kort så är det bara det okodade utbudet du kan ta emot. Om det är så att du får dina Ecm's via en Payserver så får du ingen hjälp här för det är emot reglerna.

  3. #3
    Tack för svaret Frasse!

    Nej men jag vill utesluta Alternativ1. eftersom det kan verka både komplicerat samt verkar vara emot reglerna.

    Men nu lyckades jag få in alla kanaler i sovrummet på min HTPC via Tuxbox client på XBMC.
    Med hjälp av ett program som heter DreamBoxEdit.
    Det ända jag behövde göra var att skapa en Bouquest som jag döpte om till "Favoriter"
    I den la jag till alla kanaler som jag ville se via DreamBoxEdit programet.
    Plötsligt fann jag alla kanaler i Sovrummet.

    Men jag skulle fortfarande uppskatta ifall någon kunde dela med sig lite info om t.ex. vad CSP är, för jag vet att det finns guider på forumet som man kan följa för att skapa och köra CSP. Men det finns ingen förklaring vad det är för något samt vad syftet med programmet är.

  4. #4
    Tack för svaret Frasse !

    Nej men jag vill utesluta Alternativ1. eftersom det kan verkar både komplicerat samt verkar vara emot reglerna.

    Men nu lyckades jag få in alla kanaler i sovrummet på min HTPC via Tuxbox client på XBMC.
    Med hjälp av ett program som heter DreamBoxEdit.
    Det ända jag behövde göra var att skapa en Bouquest som jag döpte om till "Favoriter"
    I den la jag till alla kanaler som jag ville se via DreamBoxEdit programet.
    Plötsligt fann jag alla kanaler i Sovrummet.

    Men jag skulle fortfarande uppskatta ifall någon kunde dela med sig lite info om t.ex. vad CSP är, för jag vet att det finns guider på forumet som man kan följa för att skapa och köra CSP. Men det finns ingen förklaring vad det är för något samt vad syftet med programmet är.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    118
    Tackad
    16 gånger
    CSP används till cache hantering. Din box ansluter till CSP, CSP ansluter till det program du använder för att avkoda kortet med tex oscam, oscam avkodar kortet. Sen skickar oscam ecm till CSP, CSP skickar ecm till din box plus att det behåller det i cache för en viss angiven tid. Om sen en annan användare tittar på samma kanal och således vill ha samma ecm så skickar CSP den direkt från cache utan att fråga oscam och kortläsaren. Du minskar alltså belastningen på kortet.
    Som vanlig hemanvändare tycker jag inte att CSP har någon direkt fördel förutom att det är kul att labba med och har ett ganska bra webif.

  6. #6
    Då förstår jag .

    Stötte på ytterligare problem idag. Då jag vill se på kanal VIASAT i vardagsrummet och tjejen ville se sitt jäkla program i sovrummet via HTPC, så fort hon valde en annan kanal så ändrades det även på Dreamboxen i vardagsrummet.
    Så frågan är, går det inte komma runt de där så man kan se på olika kanal/program i varsitt rum?

    Tack på förhand.

  7. #7
    Då förstår jag innebörden av CSP .

    Stötte på ytterligare problem idag. Då jag vill se på kanal VIASAT i vardagsrummet och tjejen ville se sitt jäkla program i sovrummet via HTPC, så fort hon valde en annan kanal så ändrades det även på Dreamboxen i vardagsrummet.
    Så frågan är, går det inte komma runt de där så man kan se på olika kanal/program i varsitt rum?

    Tack på förhand.

    Vet iaf att en polare som har Dreambox HD800SE, kunde tydligen streama en kanal i ett rum och se på en annan kanal i ett annat rum. Men då tänker jag att DM HD800SE kanske har den funktionen eller så är OS:et Enigma2 som tillåter den funktionen?
    Senast redigerad av stanikz den 2014-04-01 klockan 22:01.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Med en DM800 som bara har en tuner så är det väldigt begränsade möjligheter att se på två kanaler samtidigt. Det fungerar bara så länge de två kanalerna sänds på samma frekvens eftersom mottagaren bara kan vara inställd på en frekvens i taget.

    I digital-TV så sänds c:a 4-5 kanaler på en frekvens. I satellit-världen kallas det "transponder" i marknätet kallas det "mux", vad det kallas hos Comhem vet jag inte. Men principen är den samma. På en viss frekvens kan man sända en bitström. Den bitströmmen räcker normalt till att överföra c:a 4-5 TV-kanaler. Om mottagaren står inställd på en viss frekvens kan boxen ta emot de 4-5 kanalerna samtidigt men inga andra.

    Det har inte med Enigma2 att göra utan det är så digital-TV fungerar. När din kompis visade dig att han kunde titta på en kanal och streama en annan så måste han ha valt två kanaler som låg på samma frekvens.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Med en DM800 som bara har en tuner så är det väldigt begränsade möjligheter att se på två kanaler samtidigt. Det fungerar bara så länge de två kanalerna sänds på samma frekvens eftersom mottagaren bara kan vara inställd på en frekvens i taget.

    I digital-TV så sänds c:a 4-5 kanaler på en frekvens. I satellit-världen kallas det "transponder" i marknätet kallas det "mux", vad det kallas hos Comhem vet jag inte. Men principen är den samma. På en viss frekvens kan man sända en bitström. Den bitströmmen räcker normalt till att överföra c:a 4-5 TV-kanaler. Om mottagaren står inställd på en viss frekvens kan boxen ta emot de 4-5 kanalerna samtidigt men inga andra.

    Det har inte med Enigma2 att göra utan det är så digital-TV fungerar. När din kompis visade dig att han kunde titta på en kanal och streama en annan så måste han ha valt två kanaler som låg på samma frekvens.
    Japp det verkar stämma helt riktigt med det du säger, för han har ju motor på sin satellit och när han roterade mot andra frekvenser så kunde man endast streama de kanaler som fanns på just de frekvenserna. Men med ComHem är det då helt körd. Men finns det någon lösning för detta atomized? .

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Med en DM800 som bara har en tuner så är det väldigt begränsade möjligheter att se på två kanaler samtidigt. Det fungerar bara så länge de två kanalerna sänds på samma frekvens eftersom mottagaren bara kan vara inställd på en frekvens i taget.

    I digital-TV så sänds c:a 4-5 kanaler på en frekvens. I satellit-världen kallas det "transponder" i marknätet kallas det "mux", vad det kallas hos Comhem vet jag inte. Men principen är den samma. På en viss frekvens kan man sända en bitström. Den bitströmmen räcker normalt till att överföra c:a 4-5 TV-kanaler. Om mottagaren står inställd på en viss frekvens kan boxen ta emot de 4-5 kanalerna samtidigt men inga andra.

    Det har inte med Enigma2 att göra utan det är så digital-TV fungerar. När din kompis visade dig att han kunde titta på en kanal och streama en annan så måste han ha valt två kanaler som låg på samma frekvens.
    Japp det verkar stämma helt riktigt med det du säger, för han har ju motor på sin satellit och när han roterade mot andra frekvenser så kunde man endast streama de kanaler som fanns på just de frekvenserna. Men med ComHem är det då helt körd. Men finns det någon lösning för detta atomized? .

Liknande ämnen

  1. SNÄLLA HJÄLP med DM 500C HD
    Av lovlito i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 21:25
  2. Dreambox 500C Hjälp
    Av krigare37 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 19:04
  3. DreamBox 500C CLONE Hjälp
    Av krigare37 i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 16:30
  4. Dreambox DM-500C HJÄLP
    Av cirre i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 09:22
  5. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 13:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss