Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spela in film på datorns hårddisk från dm800hd

  1. #1

    Spela in film på datorns hårddisk från dm800hd

    Jag har spelat in mycket film på min hdd men nu har jag byggt en ny dator med windows 8,1 och lyckas inte få till inställningarna så dreamboxen och datorn fattar.finns det någon som har koll på detta

  2. #2
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av joppe102 Visa inlägg
    Jag har spelat in mycket film på min hdd men nu har jag byggt en ny dator med windows 8,1 och lyckas inte få till inställningarna så dreamboxen och datorn fattar.finns det någon som har koll på detta
    Kopierar mitt svar ifrån en annan tråd här på forumet:

    1. Skapa en tom mapp på boxen under /media/ som du döper till t.ex. "dreambox".
    2. Välj valfri mapp i Windows och dela ut som t.ex. "dreambox". Hur man gör detta enklast i Windows 8.1 vet jag inte med säkerhet, men testa något åt det här hållet:

    1. Högerklicka på en enhet eller mapp, klicka på Dela med och klicka sedan på Avancerad delning.
    2. Klicka på Avancerad delning i dialogrutan som visas. Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.
    3. Markera kryssrutan Dela ut den här mappen i dialogrutan Avancerad delning.
    4. Klicka på Behörigheter om du vill ange användare eller ändra behörigheter.
    5. Klicka på Lägg till eller Ta bort för att lägga till eller ta bort användare eller grupper.
    6. Välj varje användare eller grupp genom att markera kryssrutorna för de behörigheter du vill tilldela användaren eller gruppen och klicka sedan på OK.
    7. Klicka på OK när du är klar.
    3. Editera (lägg till ny rad i) /etc/fstab-filen med rätt information (raden nedan):

    //192.168.0.2/dreambox /media/dreambox cifs user=Användarnamn,password=Lösenord 0 0

    192.168.0.2 = Ändra till IP-adressen till Windowsmaskinen där den utdelade mappen finns.
    dreambox (efter IP) = Namnet som den utdelade mappen i Windows 8.1 fick.
    dreambox (efter /media/) = Namnet som mappen på boxen fick.
    Användarnamn och Lösenord ska vara från Windows-kontot där utdelningen gjordes.

    4. Starta om boxen med fjärrkontrollen (reboot/starta om).
    5. Välj att den mappen på boxen skall användas som inspelningssökväg i Dreamboxens inställningar.
    6. Ta ev. bort alla andra bokmärken.

    Tryck på VIDEO/PVR på din fjärrkontroll för att lista och spela upp filerna i den utdelade mappen.

  3. #3
    Kan du förklara lite närmre editera etc/fstab (var skriva in det)

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    telnet till boxen & skriv:
    vi /etc/fstab
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Om du inte är familjär med vi-editorn så går det lika bra att ansluta till boxen via FTP och editera /etc/fstab den vägen i t.ex. Anteckningar i Windows.

    Eller ett kanske ännu enklare sätt att bläddra bland/editera dina filer på boxen (cred till Ibrahim här på forumet):
    http://i.imgur.com/0Xkq68E.gif

  6. #6
    Jicarala tycker ditt snabba svar va jätte bra att du svara snabbt.. men kan du förklara det hela lite enklare . Som man bruka säga på renare svenska :0) jag få liksom inget grepp om det hela. Hoppas du ser detta som positiv kritik. Men vill gärna förstå. Hoppas du har överseende med detta

  7. #7
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Ännu enklare?!?

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Ska vi hålla handen oxå ???
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Ska vi hålla handen oxå ???
    Vill du hålla min hand?


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 14:57
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:42
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 17:29
  4. Spela in från db 500s till hårddisk
    Av fogden i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 08:34
  5. Spela in på Datorns hårddisk med Dreambox 500c?
    Av mdredfox8 i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-10, 22:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss