För att avrunda tråden och sammanfatta kan jag konstatera att jag faktiskt har löst felet (och orsakat det) själv.
Det som hände var följande, eftersom det inte var några batterier inkluderat i boxen plockade jag två ur en av mina andra kontroller. Fjärren till boxen betedde sig som förväntat (dreamboxlampan tände när jag tryckte på knapparna) men boxen svarade inte på kommando. Eftersom jag, som jag skrivit tidigare, har en DM500HD med och fjärren till den ser likadan ut gick jag å hämtade den men resultatet var det samma.
Gick då å testade på 500HDn och ingen av kontrollerna fungerade där heller varför jag bytte batterier och då regerade 500:an. Testade bägge fjärrkontrollerna och allt fungerade. Tog med en till dm600:an och det var fortfarande helt dött varför jag la ner projektet då min gamla kontroll från min 500+ ju faktiskt fungerade.
När jag idag försökte felsöka vidare gick jag och hämtade den andra kontrollen och vipps så svarade boxen. Summan är alltså att jag, när jag provkörde på min 500HD blandade ihop kontrollerna men inte tänkte på det då bägge faktiskt klarar av den ena boxen men bevisligen inte den andra
Huruvida boxen tillverkas eller inte längre har jag ingen aning om, jag kan bara konstatera att den fortfarande finns med i lineupen på Dream Multimedias sida. Att det skulle vara en klon håller jag dock för tämligen otroligt med tanke på var jag köpte den (cdon) samt att den lirar med opatchad image.
Vad det gäller matkoh:s kommentarer är jag fullt medveten om hur han beter sig och bryr mig inte något nämnvärt. Kan dock tycka det är synd att moderatorerna på forumet låter honom hållas. Han besitter säkerligen en massa kunskaper, men för mig framstår majoriteten av svaren han presterar som drygt trollande.
Nog om detta, stort tack till alla som kommit med konstruktiva kommentarer och tips!